Svega 3000 prometnih recidivista terorizira cijelu Hrvatsku, jer oni sami izazovu više od 20 posto svih prekršaja, a ovo je TOP 10 najgorih.
Dva milijuna pristojnih, uzornih, savjesnih i odgovornih voza?a u nas ugroženo je zbog ša?ice nepopravljivih recidivista. Nema ih više od 3000, a naprave više od petine svih prometnih prekršaja. Dakle, klasi?an je to primjer terora manjine nad ve?inom, koji ostavlja leševe po cestama i puni bolnice.
U nas se dogodila mala (r)evolucija: Jedan od nekoliko tisu?a prometnih prekršitelja recidivista i višestruki cestovni pa i pomorski “slu?ajni ubojica”, u javnosti najpoznatiji, ne predstavlja više opasnost na cesti. Stisnimo fige! Ostao je trajno bez voza?ke dozvole. Koje li parodije: Tomislav Horvatin?i? sam ju je 7. prosinca vratio policiji, nakon što mu je izvanrednim lije?ni?kim pregledom utvr?ena trajna nesposobnost za upravljanje motornim vozilom zbog sinkope. Taj pregled inicirala je policija nakon što je sutkinja Op?inskoga suda u Šibeniku Maja Šupe nepravomo?no oslobodila Horvatin?i?a odgovornosti da je u kolovozu 2011. pomorskom nesre?om skrivio smrt talijanskog bra?nog para – obrazloživši kako je sud zaklju?io da je u trenutku nesre?e doživio sinkopu, zbog ?ega je kratko bio bez svijesti.No, Horvatin?i? je na slobodi. Kao i mahom drugi recidivisti, ili, službeno – prekršitelji u povratu. Tko garantira da ne?e opet sjesti za upravlja?? Bogati poduzetnik godinama i desetlje?ima se kroz pravosu?e i zakone šetao kao po svome vrtu. A dosad je usmrtio ?etiri osobe. No, o tome ?emo poslije. Zasad nova nepravomo?na presuda glasi: 4 godine i 10 mjeseci zatvora za Horvatin?i?a, presuda je to prvostupanjskog Op?inskog suda u Šibeniku. “Klapa 3. put”
Nevjerojatni rekorderi s inicijalima
Nevjerojatno je, šokantno – dva muškarca iz Delnica imaju svaki po oko 500 prometnih prekršaja! A ?ak uop?e nisu voza?i! Rije? je o 52-godišnjem D. L.-u i 37-godišnjem R. Š.-u. Prvi je ?ak skrivio pet prometnih nesre?a. Društvo im pravi i 46-godišnji sumještanin Z. Š. s 317 prekršajnih prijava. U istoj Primorsko-goranskoj županiji na tome je popisu 35-godišnji R. J. iz Crikvenice, bez voza?ke dozvole ali s 311 prekršaja, pa 30-godišnji M. K. iz Opatije s 235 prijava i devet prometnih nesre?a od kojih je osam on skrivio, a 41-godišnji N. T. iz Crikvenice ima “samo” 200 prekršajnih prijava, ali nema položen voza?ki ispit. U Policijskoj upravi Primorsko-goranskoj trenuta?no je registriran 171 recidivist, a najviše ih je iz Rijeke, 46.
To su tempirane bombe, osobe koje baš nikako ne kane mijenjati svoje ponašanje, kojima pravosu?e ne može ništa, policija još manje.
I dok se radujemo što je tajkun Tomislav ostao bez voza?ke dozvole (iako bi teoretski opet smio sjesti za kormilo plovila), u Velikoj Britaniji je situacija posve druk?ija. Voza?i koji uzrokuju ne?iju smrt opasnom vožnjom i vožnjom pod utjecajem alkohola ili droge mogli bi dobiti kaznu doživotnog zatvora. To su planovi britanske vlade. Najve?a kazna za izazivanje smrti brzom vožnjom, utrkivanjem ili korištenjem mobilnoga telefona sada je 14 godina a trebala bi biti zamijenjena doživotnim zatvorom, ?ime bi se ti prekršaji izjedna?ili s ubojstvom, kao i prouzro?enje smrti vožnjom pod utjecajem pi?a ili droge.
Premda se prometnicama diljem Hrvatske svakodnevno koristi više od dva milijuna pristojnih, uzornih, savjesnih i odgovornih voza?a, svi oni ugroženi su zbog ša?ice nepopravljivih recidivista. Najnovija istraživanja pokazala su kako njih nema više od 3000. Dakle, klasi?an je to primjer terora manjine nad ve?inom, a zastrašuju?i je podatak da njih oko 3000 napravi više od petine svih prometnih prekršaja.
Apsolutno najtragi?nija godina u hrvatskoj povijesti bila je 1979. kada je na cestama poginulo ?ak 1605 osoba. No, prometna infrastruktura, ali i konstrukcija automobila znatno su napredovali. Sli?nost suvremenog automobila iz gradske klase s luksuznim limuzinama iz toga razdoblja gotovo je nikakva. Sigurnost je napredovala svjetlosnom brzinom, a proizvo?a?i automobila iz generacije u generaciju sve više dora?uju sustave aktivne sigurnosti (oni koji umanjuju vjerojatnost prometne nesre?e) i pasivne sigurnosti (oni koji umanjuju mogu?nost teških ili smrtonosnih ozljeda kada do prometne nesre?e ipak do?e). Sustavi ABS, koji sprje?ava blokiranje kota?a prilikom snažnoga ko?enja, i ESP, koji pove?ava stabilnost vozila na cesti te po potrebi vra?a automobil na zadanu putanju, danas su standardna oprema svakoga novog automobila. S trenuta?nom stopom od 72 smrtno stradala na milijun stanovnika razmjerno možemo biti zadovoljni, jer je rije? o velikom iskoraku, ali još uvijek smo prili?no daleko od prosjeka Europske unije, koji je smanjen na manje od 48 poginulih na milijun stanovnika.
Vozila sve sigurnija, a žrtava više!
Iako sigurnost na svim prometnicama u Hrvatskoj raste, zadovoljni ne smijemo biti sve dok me?u sudionicima u prometu ima nepopravljivih. Ni blindirano vozilo nije jamstvo sigurnosti, ako iz suprotnoga smjera nailazi netko tko nema niti trunke odgovornosti. Netko tko unato? brojnim prekršajnim i kaznenim prijavama i dalje sjeda za volan, te ne mare?i za sigurnost drugih krši “sve žive i nežive” prometne propise. S potpunim se pravom stoga gra?ani pitaju kako je mogu?e da pojedini naši sugra?ani oduzimaju živote obijesnom vožnjom, a pritom nisu adekvatno kažnjeni. Ne samo što su zatvorske kazne sramotno male, a mnogi se izvuku samo s uvjetnom kaznom, nego kontinuirano ponavljaju ista djela, a pritom ne dolazi do scenarija trajnog oduzimanja voza?ke dozvole.
Prosje?na starost automobila u Hrvatskoj je ?ak 13 godina, a ve?ina najve?ih prometnih prekršitelja vozi suvremene i sigurne “makine” pa nedužni ljudi koji stradaju u nesre?ama s takvim nasilnicima imaju još manje šanse za preživljavanje, a kamoli tek lakšu tjelesnu ozljedu ili pokoju ogrebotinu…
Cesta poraznija od ratišta
Na postoji ništa strašnije od gubitka djeteta. Takva koli?ina tuge ne može se opisati. Ove godine je ve? poginulo osmero djece, u posljednjih deset godina više od 140. Pošast koja poprima katastrofi?ne razmjere korijene skriva se u nesre?enom prometnom, sigurnosnom, prosvjetnom i pravosudnom sustavu, a ljudski i materijalni gubici daleko su premašili one iz Domovinskog rata. Samo zbog prometnih nesre?a u posljednja dva desetlje?a gubici stanovništva su oko 250.000 poginulih i ozlije?enih ljudi.
Jasmina ?elica, uspješna mlada žena s dva završena fakulteta i pred doktoratom, imala je 29 godina u lipnju 2007. godine. Bio je to jedan sasvim obi?an dan. Hodaju?i uobi?ajenom rutom do radnoga mjesta stala je pred pješa?kim prijelazom u Zvonimirovoj ulici u Zagrebu. Voza? automobila u prvoj traci pristojno ju je propustio, ali u drugoj je dojurio Marko Leko za volanom Jeepa Cherokeeja, mase ve?e od dvije tone. Nesretna Jasmina nije imala nikakve šanse, a pripadnik zlatne mladeži nije bio pretjerano potresen ?injenicom da je na najbezobzirniji mogu?i na?in oduzeo ne?iji život. Po završetku policijskog o?evida sjeo je u luksuzni terenac i odvezao se ku?i. U dobi od 22 godine nije smio upravljati snažnim terencem, a pove?i broj njegovih prekršajnih prijava bio je u drugome planu zahvaljuju?i utjecajnom ocu. Naravno, po uhodanome hrvatskom scenariju iz krivca se kroz svako novo sudsko ro?ište sve više pretvarao u žrtvu da bi se na kraju provukao samo s uvjetnim pravomo?nim kažnjavanjem. Nebojša i Mirjana ?elica, roditelji nesretne Jasmine, prvotno su se povukli u samo?u, samostalno prolazili kroz golemu patnju, a kada su smogli snage odlu?ili su krenuti u borbu sa sustavom, koji je u njihovu slu?aju potpuno podbacio. Nebojša je kroz Udrugu roditelja djece stradale u prometu nizom aktivnosti pomogao brojnim sugra?anima koji su prolazili kroz istu patnju – zbog nenadoknadiva gubitka djeteta u prometnoj nesre?i.
Otkud i ?emu blago?a sudaca?
Nažalost, pri?a poput ove je na tisu?e, a Ministarstvo pravosu?a ne nudi adekvatnu reakciju. Premda suci za ubojstvo u prometu mogu presuditi i kaznu zatvora od 10 godina, kada su na potezu odjednom postanu milostivi. Pogotovo u slu?ajevima kada recidivist potje?e iz ugledne ili poznate obitelji. Sjetimo se samo sina biznismena iz Makarske, koji je kao kaznu dobio mogu?nost školovanja u Švicarskoj. Ili, pak, razmaženoga Marija Peteka, sina lokalnoga mo?nika, koji je u razmaku od osam godina i u razmaku od svega nekoliko kilometara usmrtio dvoje mladih ljudi.
Upravo zbog toga što samo 3000 nasilnika u prometu terorizira ve?inu treba hitno reagirati. Za najteže prekršitelje treba presu?ivati najve?e kazne, a ne prora?un puniti kaznama za pogrešno parkiranje, nevezanje pojasa, neuklju?ivanje pokaziva?a smjera i mala prekora?enja brzine.
Kazne za 87 godina zatvora
Odli?an primjer neu?inkovitosti sustava je Ton?i K., danas 52-godišnjak iz splitskoga zale?a, koji je u razdoblju od 2010. do 2013. dobio nevjerojatan 331 prekršajni nalog. Dakle, prometni policajci su ga u prosjeku svaki tre?i dan zapisivali u svoju knjižicu. Najve?i broj prijestupa odnosi se na vožnju preoptere?enoga kamiona, nepropisnih dimenzija tereta, ali i brojnih drugih prijestupa. Da mu je država uspjela naplatiti sve kazne prora?un bi u te tri godine profitirao s ?ak 9,56 milijuna kuna. A tu cifru može zamijeniti zatvorskom kaznom u trajanju 87 godina. No, bahati Ton?i ne optere?uje se time što država misli. On i dalje vozi u svome filmu i baš ga briga za sigurnost ostalih sudionika u cestovnome prometu.
Velika tragedija dogodila se 4. prosinca 2012. godine na Donjim Sveticama u Zagrebu, kada je Stjepan Brdari? kamionetom oduzeo prednost Igoru Loborecu. Sve bi vjerojatno prošlo bez incidenta da Igor za volanom nabrijane Toyote nije vozio najmanje 86 km/h u samome središtu grada. Pokušavaju?i izbje?i sudar izgubio je nadzor nad automobilom, terenac se popeo na nogostup, pokosio ?ak pet metalnih stupi?a i na kraju naletio na 36-godišnjega Darija Pulji?a i njegova 8-godišnjeg sina Patrika. Dje?akov odlazak u školu naprasno je prekinut smr?u dvoje nedužnih pješaka. Sudski epilog stigao je godinu dana nakon tragedije. Nepravomo?nom presudom Brdari? je osu?en na dvije, a Loborec na ?etiri godine zatvora.
Dino Pleša, 24-godišnjak iz Zagreba, još je jedan sramotan slu?aj. On je 30. rujna 2015. godine s gotovo promilom alkohola u krvi usmrtio 14-godišnju Lauru Vidakovi?, koja je pretr?avala cestu. Naletio je velikom brzinom pa je tijelo nesretne djevoj?ice vukao po cesti ?ak 45 metara prije nego li je uspio stati. No, nije mu palo na pamet nazvati hitnu pomo?. Mrtav-hladan pobjegao je s mjesta nesre?e, a kada je shvatio da mu je na mjestu prometne nesre?e ispala registarska tablica bio je dovoljno drzak da se vratio po nju. Tad su ga policajci i uhvatili. S njim su u automobilu kobne ve?eri bila i dvojica prijatelja. Otišli su svojim ku?ama kao da se ništa nije dogodilo. Nepravomo?nom presudom iz listopada ove godine Dino Pleša osu?en je na tri godine i dva mjeseca zatvora, a dvojica su njegovih suputnika oslobo?eni optužbi za neprijavljivanje nedjela.
Mnogi su dosada pokretali inicijative i inzistirali na objavi registra naj?eš?ih i najtežih prekršitelja u prometu, ali od toga nije bilo ništa. Nažalost, jedino su bivši ministri Slavko Lini? i Fred Mati? imali dovoljno hrabrosti za objavom lista poreznih dužnika i branitelja. No, kada je promet u pitanju, tu ozbiljne inicijative nema. Jasno je samo da poštenim i odgovornim gra?anima ne bi smetalo objavljivanje imena svih koji zloupotrebljavaju društveno povjerenje, ignoriraju prometne propise, izbjegavaju pla?anje kazni, iskorištavaju razne povlastice koje im ne pripadaju… Civilizirane države takvo što je toleriraju, a mi, nažalost, svakodnevno moramo trpjeti voza?e koji svojim ponašanjem jasno daju na znanje kako im se fu?ka što ve?ina misli, kako ih nije briga za sigurnost i živote drugih te kako im zakon ne može ništa. Potencijalna su bomba na cesti i to treba re?i jasno i glasno!
Obitelj Filipovi? iz Rijeke u istome je danu izgubila dvije k?eri, obitelji Pavi? iz Velike Gorice k?er je oduzeo bahati sin poznatoga hrvatskog tajkuna Žuži?a, obitelj Salasan ostala je bez dva sina… Treba li nabrajati dalje? Osim javnosti relativno nepoznatih recidivista, posebnu pažnju privla?e oni poznati. Kakvu poruku šaljemo kad mirno gledamo kako Tomo Horvatin?i?, Radimir ?a?i? i Mladen Grdovi? prolaze bez adekvatnih kazni. Upravo su javne osobe pod pove?alom javnosti, jer nerijetko upravo oni u medijima glume moralne vertikale društva, ali naše je poprili?no izvitopereno pa postoje brojni primjeri poznatih politi?ara, pjeva?a, sportaša, poduzetnika i ostalih javnih osoba koje smatraju kako za njih ne vrijede ista pravila. Zar nije toga ve? dosta?
TOP 10 LISTA PROMETNIH PREKRŠITELJA
1. Tomislav Horvatin?i? – poduzetnik
– Usmrtio je 4 osobe (dosad)
– 1980. Na pješa?kome prijelazu pregazio je i usmrtio Mandu Vu?kovi? te teško ozlijedio njezinu k?er. Odmah je pobjegao s mjesta nesre?e. Osu?en je na šest mjeseci zatvora uvjetno, s rokom kušnje dvije godine
– 1989. Na zagreba?koj Aleji Bologne prebrzom je vožnjom izazvao nesre?u u kojoj je poginula Nada Petrovi? iz Zagreba. Istraga protiv Horvatin?i?a je obustavljena pod nikada razjašnjenim okolnostima
– 2008. Na Žumbera?kom putu kraj Bregane izazvao je prometnu nesre?u u kojoj je lakše ozlije?ena obitelj iz Svete Nedelje
– Od rujna 1999. do velja?e 2011. po?inio je ?ak 31 prekršaj u prometu. Nikada nije ostao bez voza?ke. Dovoljno je bogat pa je kazne pla?ao, a negativni bodovi bi se uvijek nekako izgubili
– 16. kolovoza 2011. izazvao je tešku pomorsku nesre?u u primoštenskom akvatoriju, u kojoj je živote izgubilo dvoje talijanskih državljana, bra?ni par Francesco Salpietro i Mariela Patelli. Mo?nim gliserom doslovno je prepilio njihovu jedrilicu
– Nepravomo?no je u listopadu 2017. oslobo?en svih optužbi za pomorsku nesre?u, u ožujku 2019. nepravomo?no osu?en na 4 godine i 10 mjeseci zatvora
– Njegov sin Tomislav Domagoj javno ga se odrekao
2. Radimir ?a?i? – politi?ar/poduzetnik
– 1974. Uništio je Alfa Romeo Giulliju nakon što je zaspao za volanom, izgubio nadzor i nekoliko puta se prevrnuo, ali i do?ekao na kota?ima
– 1999. Na cesti Šemovec – Orehovica na njegov je Audi naletjela miješalica i smrskala stražnji dio, ali nije bio neozlije?en
– 2003. U vožnji mu je pao tlak pa je izgubio svijest. Vozio je iz Varaždina u Zagreb i kod skretanja za Vrbovec udario u zadnji kota? teglja?a
– 2010. ?a?i? je izazvao nesre?u u Ma?arskoj, na autocesti za Budimpeštu. Za guste magle nije smanjio brzinu pa je udario u automobil ispred sebe. Poginuo je bra?ni par Liptak
– 2011. Imao je lakšu prometnu nesre?u u centru Zagreba
– 2011. Izazvao je havariju jahte Skitnica u uvali Ne?ujam na otoku Šolti. Izre?ena mu je nov?ana kazna u iznosu 7000 kuna
– 2013. Snimljen je kako nepropisno parkira auto na nogostup u središtu Varaždina
3. Robert Rilovi?
– Bez voza?ke dozvole upravljao je BMW-om i usmrtio dvije 20-godišnje djevojke, u velja?i 2010.
– Zbog vožnje bez položena ispita ispisali su mu optužni prijedlog i uputili ga Prekršajnom sudu u Dubrovniku. No, Rilovi? se vratio na cestu
– Samo tijekom 2009. godine protiv Rilovi?a je podneseno pet optužnih prijedloga za pokretanje prekršajnoga postupka, a jedanput je i uhi?en
– Ima više od 30 prekršajnih i kaznenih postupaka
4. Hrvoje Žuži? – sin tajkuna
– U kolovozu 2007. Hrvoje Žuži? s 2,15 promila i sa 111 km/h u skupocjenom BMW-u izaziva nesre?u u Velikoj Gorici, u kojoj pogiba Ruži?a Pavi? (19), a njen de?ko Hrvoje Matijaši? ostaje invalid
– Dotad je 19 puta prijavljen za prometne prekršaje
– U prosincu 2007. dosu?eno mu je pet godina zatvora
– 11. ožujka 2011. Vrhovni sud dvaput odbija smanjiti kaznu, ali uskoro izlazi na uvjetnu slobodu
– 21.ožujka 2011. prof. Veljko ?or?evi?, poznati psihijatar, krivotvorio je protokole i dolaske na lije?enje Hrvoja Žuži?a.
Ogromne su bile kontroverze od samoga po?etka su?enja! No, Hrvoja ni zatvor nije smirio pa je u kolovozu 2014. godine demolirao kafi? u Vodicama i potukao se s vlasnikom.
5. Nikola Kova?evi? (26)
– 11. travnja 2016. svojim Audijem A3 jurio je Maksimirskom ulicom u Zagrebu, zahvatio rubnik i ogradu te udario u pješake. Jedna je osoba izgubila život, jedna je teško ozlije?ena, a dvije lakše. Nakon nesre?e po?eo je bježati, no, zadržali su ga prolaznici. Izmjereno mu je 1,98 promila alkohola u krvi
6. Ivan Primorac – sin poduzetnika
– 29. listopada 2002. Ivan Primorac tada je bio 17-godišnjak, a bez voza?ke dozvole vozio je snažni BMW Z3. Automobil se kretao znatno ve?om brzinom od 40 km/h koliko je bilo ograni?enje na tome dijelu ceste. Usmrtio je dvije 16-godišnje djevojke koje su hodale nogostupom
– Primorcu je kazna od 2,5 godine zatvora smanjena za šest mjeseci, uz sramotno obrazloženje da “dolazi iz društveno prihvatljive obitelji”
– Kaznu je odslužio u zatvoru poluotvorenoga tipa, a zbog “dobroga vladanja” nagra?en je ranijim otpustom pa je nakon samo 22 mjeseca postao slobodan ?ovjek i „zasluženo“ otišao na školovanje u Švicarsku
– Marijan Primorac, Ivanov otac, na su?enju Ivi Sanaderu je izjavio kako mu je on na ime donacija dao 300.000 eura za kupnju blindiranoga BMW-a
7. Dejan Ma?eši? – poduzetnik
– 7. srpnja 2012. suvlasnik tvrtke One2play Dejan Ma?eši? (43), voze?i s 1,89 promila alkohola u krvi, prošao je kroz crveno svjetlo na semaforu i usmrtio 23-godišnjega mladi?a na motociklu
– Prekršaji u Ma?eši?evu policijskom dosjeu datiraju od 2000. godine, a me?u njima su: prebrza vožnja, vožnja u alkoholiziranom stanju, vožnja bez voza?ke dozvole, vožnja neregistriranog automobila…
– Vožnju pod utjecajem alkohola policajci su, kada je rije? o Ma?eši?u, zabilježili i u svibnju 2006. Tada je u krvi imao izme?u 0,5 i 1,5 promila
– Ma?eši? je prije kobnoga dana u srpnju 2012. godine bio sakupio ?ak 35 policijskih prekršajnih prijava
8. Vladimir Milašinovi? (22)
– Osu?en je na 4,5 godina zatvora zbog izazivanja teške prometne nesre?e 2006. godine u Rijeci, u kojoj je poginulo troje ljudi (u dobi od 38, 25 i 15 godina)
-Vozio je svoj Peugeot 120 km/h s ?ak 1,42 promila alkohola u krvi
9. Paolo Kli? (21)
– Osu?en je na ?etiri godine zatvora zbog smrti dvije 17-godišnjakinje i teško ozlje?ivanja 18-godišnjaka, koji su bili putnici u njegovu automobilu
– Vozio je 86 km/h na dionici gdje je dopušteno 50 km/h. Automobilom je upravljao s 1,42 promila alkohola u krvi. Sletio je s ceste i zabio se u zid
10. Miroslav Lon?ar (54)
– U svibnju 2008. godine u Zagrebu osu?en je na ?etiri godine zatvora
– Premda je ve? bio kažnjavan zbog vožnje u pijanom stanju kobnoga dana je s 2,68 promila alkohola u krvi skrivio sudar u kojemu je poginuo Ante Šesto, a njegova supruga Ljiljana i 6-godišnji unuk su teško ozlije?eni
– Sudac ga je kaznio i s 30.000 kuna
Tekst: Borut ?rneli? – www.startnews.hr
Slika je ilustracija