Kao voza?ima ?ini nam se da i pješaci nerijetko krše propise, a u Novom Zagrebu, na primjer, ve? je gotovo olimpijska disciplina hodanje preko tri trake na Aveniji Dubrovnik, prenosi RevijaHAK.
Život voza?a, biciklist i pješa?a neprestana je mjena. U jednom trenutku upravljamo vozilom, a ve? desetak minuta kasnije hodamo ili se vozimo biciklima. Što je s pješacima? Kao voza?ima ?ini nam se da i oni nerijetko krše propise, a u Novom Zagrebu, na primjer, ve? je gotovo olimpijska disciplina hodanje preko tri trake na Aveniji Dubrovnik. Obližnje pothodnike nitko ne koristi. Postavili smo pitanje MUP-u koliko je prekršaja pješaka registrirano u prvih šest mjeseci ove godine.
Odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (Narodne novine broj 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19 i 42/20), kretanje pješaka propisano je u ?lancima 124. do 132., kao i sankcije predvi?ene za ponašanja suprotna zakonskim odredbama. Od 1. sije?nja do 30. lipnja 2020. godine evidentirano je 2412 prekršaja pješaka prema ?lancima navedenog Zakona. Od toga 1190 prekršaja odnosi se na ?lanak 129. Zakona, a on glasi:
(1) Pješak je dužan preko kolnika i biciklisti?ke staze ili trake prelaziti pažljivo i najkra?im putem, nakon što se prije stupanja na kolnik uvjeri da to može u?initi na siguran na?in.
(2) Na cesti koja ima obilježene pješa?ke prijelaze ili posebno izgra?ene prijelaze, odnosno prolaze za pješake, pješak je dužan pri prelaženju ceste kretati se tim prijelazima, odnosno prolazima ako oni nisu od njega udaljeni više od 50 m u naselju, odnosno 100 m izvan naselja.
(3) Nov?anom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit ?e se za prekršaj pješak ako postupi suprotno odredbama ovoga ?lanka.
Potom 1069 prekršaja odnosi se na ?lanak 130. Zakona, a on glasi:
(1) Na obilježenome pješa?kom prijelazu na kojem se prometom pješaka upravlja prometnim svjetlima za pješake, odnosno na raskrižju, pješak je dužan postupiti prema tim znakovima.
(2) Na obilježenome pješa?kom prijelazu ili raskrižju na kojem se prometom pješaka ne upravlja posebnim prometnim svjetlima za pješake, ali se prometom vozila upravlja prometnim svjetlima za vozila ili znacima koje daje ovlaštena osoba, pješaci mogu prelaziti preko kolnika samo dok je danim znakom dopušten prijelaz preko kolnika.
(3) Na obilježenome pješa?kom prijelazu na kojem se prometom ne upravlja prometnim svjetlima ni znacima što ih daje ovlaštena osoba, pješak je dužan prije stupanja na pješa?ki prijelaz obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju.
(4) Nov?anom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit ?e se za prekršaj pješak ako postupi suprotno odredbama ovoga ?lanka.
U ovom ?lancima lako je iš?itati sve mogu?e varijacije na temu: kako pješaci naj?eš?e krše Zakon. U to se kao voza?i ?esto možemo uvjeriti i sami.
Za kraj, sa 103 prekršaja, na neslavnom tre?em mjestu, treba izdvojiti i ?lanak 124. Zakona:
(1) Pješak se ne smije kretati ni zadržavati na kolniku.
(2) Na kolniku je zabranjeno igranje, vožnja dje?jim biciklom, romobilom i koturaljkama, kao i sanjkanje, skijanje i sl.
(3) Pješak se mora kretati nogostupom ili drugom površinom odre?enom za kretanje pješaka, odnosno površinom pokraj kolnika prikladnom za kretanje pješaka.
(4) Nov?anom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit ?e se za prekršaj pješak ako postupi suprotno odredbama ovoga ?lanka.
Sve su ovo iznimno opasni prekršaji. Znate i sami da ?emo nerijetko ?uti u izvještajima da je voza? udario pješaka koji hodao po kolniku…. Pamet u glavu i hodajmo (i vozimo) po pravilima!
Izvor: HAK