Letva volana važan je dio na vozilu. Na sebi ima zglobove, povezana je s volanom i servo pumpom te preko nje naši pokreti na volanu dobivaju svoju pravu dimenziju, odnosno pokre?u?i volan, pokre?e se letva volana koja onda usmjerava kota?e na vozilu.
Kako i sami možemo zaklju?iti, radi se o dijelu na automobilu koji se doista mnogo koristi i kao takav nakon nekog vremena sklon je habanju i kvarovima. A u takvim se trenucima uvijek pitamo – popraviti pokvareni dio ili kupiti novi?
Dakako, budu?i da živimo u kriznim vremenima, prva pomisao uvijek je – popravak. No, kada nismo dovoljno upoznati s cijelim postupkom i k tome ne znamo majstora koji bi trebao raditi popravak, uvijek postoji bojazan da posao ne?e biti dobro napravljen te da ?emo platiti, kako se to kaže, ma?ka u vre?i. Ipak, treba znati da se popravkom letve volana može uštedjeti i do 50 posto uloženog novca kojeg bismo ina?e davali za dio ispod ?eki?a. Tako?er, neke od automehani?arskih radionica danas nude garanciju na popravljeni dio pa je ovo veliki plus, stoga imate li upravo takvu radionicu u svom dijelu svijeta, svakako joj dajte prednost.
Na letvama volana se javljaju kvarovi kao što su razna lupkanja na letvi zbog praznog hoda koji se javlja izme?u zglobova i ostalih priklju?nih dijelova, a tako?er i zbog curenja iz tog sistema. Uz letvu volana vezana je i servo pumpa koja nam omogu?ava lako, mogli bismo re?i, damsko okretanje volana, a ne da trebamo biti snagatori kao što su to trebali biti voza?i starijih vozila budu?i je okretanje volana bez servo pumpe doista težak posao.
Popravak letve volana obi?no se radi tako da se mijenjaju semerinzi, brtveni sistem i pikse te kromiranjem same letve. Naj?eš?i kvarovi su istrošeni krajevi spona, kuglasti zglobovi, deformacija spona i zup?aste letve, luft izme?u zup?aste letve i zup?anika te curenje ulja.
Cijeli koncept letve volana lako je razumjeti. Volan je preko letve povezan s malim zup?anikom. Njegova je zada?a pomicati drugu letvu koja je postavljena vodoravno s obzirom na ovu koja je spojena s volanom i na sebi ima zup?anike koji odgovaraju zupcima s kraja okomite letve. Dakle, mi zapravo imamo dvije letve – okomitu koja je povezana s volanom i vodoravnu koja spaja kota?e. Njihovim povezivanjem dolazi do toga da preko volana upravljamo kota?ima – lijevo, desno i pravo.
Opisani sistem se u auto industriji koristi ve? cijelu vje?nost te se stalno poboljšava kako bi bio što efikasniji. Postoji druga?iji sistemi prijenosa, me?utim oni su rezervirani za ve?a vozila, kao što su kamioni i sli?no. Revolucija u upotrebi letve volana zasigurno je bila servo pumpa koja je omogu?ila lako okretanje i upravljanje. I prije su zup?anici bili tako izra?eni da bi voza?u omogu?ili maksimalno lako okretanje volana, me?utim i to je ?esto zna?ilo – teško okretanje.
Servo pumpa povezana je sa zup?astim remenom motora, što zna?i da sam motor pokre?e pumpu koja u sebi sadrži ulje. Zapravo se radi o tome da se cirkulacijom tog ulja u pumpi stvara pritisak koji omogu?uje lakše okretanje letve, a samim time i volana.
Letva volana, kota?i, servo pumpa, sve su to dijelovi upravlja?kog sistema vozila i kao takvog uvijek ga je potrebno imati pod budnim okom i odmah popraviti bilo koji kvar, bez obzira zamijenom dijela ili njegovom reparacijom jer radi se o jednom od najvažnijih sigurnosnih ?imbenika na svakom automobilu. Nakon popravka ili zamjene novom letvom volana potrebno je napraviti i opti?ko podešavanje geometrije, poznatije kao špur, nagib i zatur.
Dakle, samo dubina vašeg nov?anika odre?uje ho?ete li popravljati letvu volana ili kupovati novu. No, jedno je sigurno – ako ste uo?ili probleme na njoj, u?inite to ?im prije. Zbog svoje sigurnosti i sigurnosti ostalih sudionika u prometu!
Izvor: Silux.hr