Vidjeli ste traktorske ili šumske puteve, gdje na mekom ili rahlom tlu nastaju duboki kolotrazi.
Za takve terenske situacije, diferencijal vozila izmješta se iz sredine (uzdužne osi vozila) prema kotačima. Razmak do tla je isti, ali niska točka (dno kućišta diferencijala) je bliža kotaču, tj. ispod sebe umjesto “grebena” na sredini puta ima kanal nastao od kotača.
To rješenje koristi i sveprisutni Unimog, koji se proizvodi od 1948. (uz razne varijante), a za odlične terenske sposobnosti pomažu mu mali prevjesi (što je povoljno za prilazne i odlazne kuteve), spiralne opruge i uzdužne spone ovjesa, korištenje rigidnog kućišta kardana (torque tube), fleksibilna šasija, reduktori, blokada diferencijala, skretanje stražnjih kotača te način prijenosa snage na kotače.
Zbog početne ideje o Unimogu (UNIversal-MOtor-Gerät, univerzalni motorni stroj u slobodnom prijevodu) kao svestranom vozilu s kardanskim izlazima za razne priključke (poput cestarskih, šumarskih ili poljoprivrednih, a poljoprivrednu svrhu našli su npr. Jeep i Land Rover, a za teške terene se u civilne svrhe koriste i razna bivša vojna vozila poput UAZ, GAZ, Pinzgauer itd.), dizajniran je za zahtjevne terene i terene bez utabanih puteva. Osim smještaja diferencijala, Unimog koristi i tzv. portal axle, odnosno dodatni prijenos s poluosovine na kotač.
Umjesto da se poluosovina spaja u centar kotača, između poluosovine i kotača nalaze se dva zupčanika jedan iznad drugoga. Tako poluosovina pogoni gornji zupčanik, koji pak pogoni donji zupčanik i time kotač. To rješenje osigurava viši razmak vozila od tla, a koristili su/koriste ga vojni Volkswageni, američki High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (poznatiji po izgovoru skraćenice – Humvee; a na isti način nastalo je ime i prethodnog američkog vojnog automobila, General Purpose vozila, GP, odnosno na koncu Jeep), te razni drugi terenski strojevi.
Čim postoji zahtjevni nagib nekog brijega, kamion i malo slobodnog vremena, naravno da postoji i zanimljiva sportska disciplina. Na OVOM LINKU možete pogledati par minuta Truck Triala održanog u Hrvatskoj 2018. Kamioni su bili svrstani u klase prema broju osovina, a u klasi dvoosovinskih natjecali su se i Unimog kamioni.