Advertisements

70. Rođendan: Jaguar XK120 (1948.)

Jaguar XK120 bio je prvi sportski model nakon što je SS Jaguar 100 otišao u mirovinu 1940. godine, a oduševljenje publike na salonu automobila u Londonu prenijeli su svi mediji. Odlične reakcije nagnale su osnivača Jaguara i šefa dizajna Williama Lyonsa da da zeleno svjetlo za proizvodnju.

Bezvremenska linija i dan danas izgleda privlačno, a kupci su bili oduševljeni i motorom XK6 koji se premijerno počeo ugrađivati u Jaguar XK120. Radi se o, za tadašnje pojmove, vrlo naprednom rednom 6-cilindrašu s dvije glave, koji je u to doba uspješno konkurirao motorima BMW-a i Mercedes-Benza. Zapravo cijela aluminijska konstrukcija glave i smještaja ventila bila je naprednija pa je stoga i raspolagao s većim okretnim momentom. Uz kompresijski omjer od čak 8:1 istiskivao je respektabilnih 160 KS.

Zanimljivo, prva 242 proizvedena Jaguara XK120 imala su karoseriju s drvenim okvirom i aluminijskim panelima, dok su od 1950. godine prešli na čeličnu izvedbu koja je donosila i 51 kilogram veću masu. Broj 120 u imenu modela označavao je najveću brzinu od 120 milja na sat, odnosno 193 km/h, što je i za današnje pojmove brzo, a tada je bilo iznimno sportski.

Kupcima se nudio kao otvoreni dvosjed, roadster i coupe, a kasnije je u ponudu uvrštena i izvedba XK100 s 2-litrenim 4-cilindrašem, koji je izveden iz 3,4-litrenog motora XK6. No, fanovi su jedino priznavali primjerke s motorom XK6. Već 1951. godine predstavljena je izvedba SE nabijena na 180 KS, a kasnije su se nudili primjerci s rasplinjačima Webber koji su istiskivali 210 i 220 KS.

Redakcija tiskanog medija The Motor Magazine testirala je Jaguar XK120 Roadste u studenom 1949. godine. S lakoćom su postigli najveću brzinu od 201 km/h te ubrzanje do stotke za okruglo 10 sekundi, a prosječna potrošnja tijekom testa iznosila je 14,3 litre. Bio je to vraški zabavan automobil, s izvrsnim koktelom trkaćeg i aristokratskog pedigrea pa ne čudi da je danas među kolekcionarima prilično tražen.

Osim što je bio oštar na cesti Jaguar XK120 dobro se snalazio u na utrkama pa je bilježio dobre rezultate na legendarnim eventima kao što su: Le Mans, Pebble Beach Cup, Tagra Folio, Mille Miglia…

Ukupno ih je proizvedeno 12.055, a naslijedio ga je Jaguar XK140, koji je na tržište stigao 1954. godine.

Advertisements