Oprez na raskrižjima bez prometne signalizacije i nemojte olako zaklju?ivati da ste baš vi na glavnoj cesti ili cesti jednake važnosti, prenosi RevijaHAK.
Pravilo desne strane kaže kako je na raskrižju cesta iste važnosti ili u susretu s drugim vozilom voza? dužan propustiti vozilo koje nailazi s njegove desne strane. Nadalje, pravilo prema kojem je voza? vozila koje skre?e ulijevo dužan propustiti vozilo koje, dolaze?i iz suprotnog smjera, zadržava smjer svojeg kretanja ili skre?e udesno, osim ako postavljenim prometnim znakom nije druk?ije odre?eno. U kompleti?u sa svakim pravilom dolaze i iznimke, tako postoje i iznimke od ova dva gore navedena pravila prema kojem je na raskrižju ili pri susretu s vozilom koje se kre?e po tra?nicama voza? dužan propustiti takvo vozilo bez obzira na to s koje strane dolazi, osim ako postavljenim prometnim znakom nije druk?ije odre?eno.
Zakon nadalje utvr?uje i kako je voza? koji ulazi vozilom na cestu koja je prometnim znakom ozna?ena kao cesta s prednoš?u prolaska dužan propustiti sva vozila koja se kre?u tom cestom. Voza? je dužan propustiti i sva vozila koja se kre?u cestom na koju ulazi i kad ta cesta nije prometnim znakom ozna?ena kao cesta s prednoš?u prolaska, ako vozilom ulazi s ceste bez suvremenog kolni?kog zastora na cestu sa suvremenim kolni?kim zastorom. Voza? koji pri skretanju presijeca biciklisti?ku stazu ili trak koji se pruža uzduž kolnika kojim se kre?e, dužan je propustiti bicikle koji se kre?u po biciklisti?koj stazi ili traku u istom ili suprotnom smjeru.
Uglavnom, istinski problemi nastaju kod pravila desne strane! Tko ima pravo prednosti kad na prometnici nema prometnog znaka? Znate li vi koje je kategorizacije cesta po kojoj se kre?ete? Ona koja vama osobno izgleda glavnija od one druge, ne mora to doista i biti. Koja je cesta ve?e prometne važnosti i kako tu stoji pravilo desne strane? Stvari nisu jednostavne, na to upu?uje ?injenica da se tom problematikom bavio Vrhovni sud i to je proglašeno pitanjem važnim za osiguranjem jedinstvene primjene prava i ravnopravnosti svih u njegovoj primjeni. O ?emu konkretno govorimo najbolje ?e pokazati slu?aj iz stvarnog života. Jedno vozilo kre?e se županijskom cestom, drugo vozilo nerazvrstanom cestom bez naziva. Navedena vozila dolaze do raskrižja tih cesta, pri ?emu raskrižje nije ozna?eno prometnim znakovima. Na predmetnom raskrižju voza? koji se kretao županijskom cestom nije propustio ovo drugo osobno vozilo koje mu je dolazilo s desne strane kre?u?i se ulicom bez naziva, uslijed ?ega je došlo do prometne nesre?e.
U prekršajnom postupku voza? vozila koje se kretalo županijskom cestom pravomo?no je oglašen krivim za izazivanje prometne nezgode jer, po stavu suda, na raskrižju cesta iste važnosti nije propustio vozilo koje je nailazilo s njegove desne strane, uslijed ?ega je izazvao prometnu nesre?u, ?ime je po?inio prekršaj iz ?l. 57. st. 1. u svezi sa st. 7. i 8., te u svezi s ?l. 294. st. 1. i 2. ZSPC.
Naravno, na prvu bi se zaklju?ilo da je voza? koji je pravomo?no oglašen krivim u prekršajnom postupku odgovoran i za naknadu štete, odnosno da ?e šteta i?i s njegove police! Doista, u postupku za naknadu štete i prvostupanjski i drugostupanjski sud bili su stajališta da je vozilo koje se kretalo županijskom cestom kršilo odredbu ?l. 57. st. 1. ZSPC, kojom je propisano da je na raskrižju cesta iste važnosti ili u susretu s drugim vozilom voza? dužan propustiti vozilo koje nailazi s njegove desne strane. Zaklju?uju, dakle, kako neovisno o tome što se jedno vozilo kretalo županijskom cestom, a drugo nerazvrstanom cestom, ta ?injenica nije vozilu koje se kretalo županijskom cestom dala pravo prednosti prolaska, nego da je isti bio dužan propustiti vozilo koje mu je nailazilo s njegove desne strane. Me?utim, nije kraj dok ga sudac ne odsvira!
Vrhovni sud je tu bio druga?ijeg stava! Ono što je još bitnije i što morate znati, to što ste u prekršajnom postupku oglašeni krivim za prometni prekršaj ne mora zna?iti da ?ete biti odgovorni za štetu u postupku za naknadu štete i obrnuto! Posve je mogu?e da ?injeni?no stanje bude apsolutno druga?ije utvr?eno! Vrhovni sud Republike Hrvatske u Rješenju Rev: 3056/2015 od 26. ožujka 2019. jasno je istakao kako je revizijski sud u više svojih odluka ve? zauzeo jasan stav da parni?ni sud nije vezan glede ocjene odgovornosti za naknadu štete odlukom Prekršajnog suda te da nema zapreke da se u parni?nom postupku utvrdi druga?ije ?injeni?no stanje nego što je utvr?eno u parni?nom postupku (Rev-431/02, Rev-1122/93 i Rev-1326/84) i pitanje odgovornosti za štetu ocijeni druga?ije. Ako se pitate zašto se citira sudska praksa, evo vam odgovora – sam Vrhovni sud u svojim rješidbama se poziva na zauzete stavove u ranijoj sudskoj praksi!
Vratimo se gore opisanoj prometnoj nesre?i na raskrižju bez prometnih znakova. Vrhovni sud navodi kako je njegovo pravno shva?anje: ‘Ukoliko je sudionicima u prometu mogu?e na licu mjesta procijeniti je li neka cesta ona koja ima ve?u važnost, tad se sudionici u prometu, jednako kao i osobe koje za njih odgovaraju, ne mogu opravdano pozivati na nepostojanje prometnih znakova ili naredbi ovlaštenih osoba kao razlog za svoje neznanje o tome koja je od dvije ceste glavna, a koja sporedna’. Vrhovni sud je iznio i stav kako: ‘U okolnostima konkretnog slu?aja sudionicima u prometu nije moglo ostati nepoznato cestovno zna?enje jedne, odnosno druge ceste usprkos nepostojanju prometnih znakova, jer je cesta na kojoj se dogodila nezgoda županijska cesta te je prema ?l. 2. st. 1. to?. 7. ZSPC to javna cesta koja povezuje podru?je jedne ili više županija, zna?ajna cesta unutar urbaniziranog podru?ja preko koje se ostvaruje veza gradskih dijelova sa županijskom cestom, što je na mjestu štetnog doga?aja bilo sasvim o?igledno’.
U istom Rješenju istaknuto je i da: ‘Tužitelju nije moglo ostati nepoznato da se nalazi na sporednoj cesti s obzirom na to da je na cesti kojom se kretao bilo postavljeno prometno zrcalo. Zna?enje prometnog zrcala na cesti ure?eno je odredbom ?l. 88. Pravilnika o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cesti, kojom odredbom je propisano da su prometna zrcala namijenjena za sigurno uklju?ivanje iz sporedne ceste na cestu s prednoš?u prolaska ili u drugim sli?nim slu?ajevima, na mjestima smanjene preglednosti’.
Sad znate od kakvog je zna?aja ispravno zaklju?iti kakva je kategorizacija ceste kojom se kre?ete i kako morate pozorno ?itati znakove pored puta, u ovom slu?aju naslutiti na što vas upu?uje prometno zrcalo! Tako?er, treba imati na umu i kako ima nade za potpuni preokret! Oprez na raskrižjima bez prometne signalizacije i nemojte olako zaklju?ivati da ste baš vi na glavnoj cesti ili cesti jednake važnosti.
Tekst: Tatjana Potkonjak – RevijaHAK
Izvor: RevijaHAK