Nakon megauspješne prve generacije Ford Focusa, koji je godinama bio najprodavaniji automobil na svijetu, a na tržište je stigao 1998. godine, 2005. stigao je drugi. Premda smirenijeg, neki ?e re?i i dosadnijeg dizajna, glavne vrline je zadržao pa je i dalje nudio kvalitetu u rangu najboljih. Mnogi mehani?ari smatraju ga kvalitetnijim od Volkswagen Golfa, koji se na našim prostorima smatra neprikosnovenim. No, na testu rabljenog nismo imali standardnu verziju Ford Focusa druge generacije, pogonjenu 1.6-litrenim benzincem ili nekim od dizelaša, nego pravu top-gun psolasticu.
Za razliku od prve generacije u kojoj je Ford Focus ST zapravo bio samo blago ušminkan te pogonjen prili?no neuvjerljivim 2-litrenim atmosferskim benzincem sa 170 KS, Ford Focus ST druge generacije pod haubom je donosio T5 motor iz Volva. Turbobenzinski 2.5-litreni 5-cilindraš itekako ima špirita. Zapravo, potrebna je solidna koli?ina hrabrosti, ali i ludosti ugraditi takav motor u civilnu verziju, pustiti svu raspoloživu snagu na prednje kota?e te pustiti vlasnike da se dobro zabavljaju.
Grgleni zvuk rednog 5-cilindraša privla?i pažnju na svakom koraku, a kombinacija s izvrsnim 6-stupanjskim ru?nim mjenja?em, dobro prora?unatih prijenosa, samo naglašava voza?ki užitak. Koliko kod je na granici mogao biti ekstreman, toliko je u svakodnevnoj vožnji bio iznena?uju?e kultiviran. Najve?a snaga od 225 KS pri 6000/min jamstvo je dobre zabave, ali okretni moment od 320 Nm u punom iznosu raspoloživ je ve? pri dizelski niskih 1600/min. Dakle, za lagodnu vožnju posezanje za mjenja?em gotov je u potpunosti nepotrebno, jer snage u svim režimima ima i više nego dovoljno.
Kvalitetna i masivna izvedba vidljiva je i u masi od 1392 kg, što je prili?no za predstavnika C-segmenta. Po svim drugim kriterijima jednako je funkcionalan i upotrebljiv kao i bilo koja slabija izvedba. Unutrašnjost je prostranija od prosjeka klase od prije 10-ak godina, prtljažnik nudi solidan obujam od 385 litara, a ni ovjes nije pretvrd. Naravno, ne treba o?ekivati da ?e prelasci preko neravnina biti maksimalno komforni, ali ?ek smo poželjeli i nešto više krutosti. Ko?nice s prednjim diskovima promjera 320 mm i stražnjim promjera 280 mm dobro obavljaju svoj posao, ali su nakon nekoliko uzastopnih ko?enja klone pregrijavanju.
Dizajn druge generacije svakako je korak unatrag u usporedbi s provom koja je osvojila cijeli svijet, ali i dalje djeluje privla?no, pogotovo s naran?astim detaljima i ispušnim ‘topovima’ promjera 100 mm
Da je Ford Focus u svakoj generaciji lider po pitanju koncepcije podvozja i ovjesa dobro je poznato ve? svima, a u slu?aju izvedbe ST sve je dodano naglašeno. Naravno, voza? stalno treba imati na umu da mu balans mase, zbog, masivnog motora ne ide u prilog pa je prilikom vožnje zavojima na granici Ford Focus ST sklon proširivanju putanje, ali se blagim oduzimanjem gasa jednostavno vra?a u željeni smjer. Volan je dovoljno komunikativan, a dimenzijama guma od 225/40, na 18-colnim naplacima, zajam?ena je dovoljna koli?ina gripa.
No, kako je 5-cilindarski T5 motor iz Volva u Focusu prili?no prigušen, jer najve?i pretlak turbopunja?a iznosi svega 0,6 bara, mnogi su posezali za tuning modifikacijama. Tome nije bio imun niti bivši vlasnik ovog konkretnog primjerka. S nekoliko dobro osmišljenih ulaganja performanse, ali i sigurnost podigao je na višu razinu. Kako se vodio mišlju da se sve bitno trena nalaziti ispod lima, tako na vanjskom izgledu niti jednim detaljem tunirani Ford Focus nije odavao da mu je dodana injekcija steroida.
Serijski diskovi i plo?ice zamijenjeni su narezanom izvedbom proizvo?a?a EBC, a prijenos snage na podlogu poboljšan je ugradnjom prednjeg zatvara?a diferencijala Quaife LSD. Naravno, najviše pažnje posvetilo se motoru. Serijski usisni sustav zamijenjen je novim (BMC CDA), umjesto standardnog intercoolera ugra?en je Aurtec Stage 3 s gotovo 50 posto ve?im kapacitetom, a standardni ispušni sustav kompletno je izmijenjen od turbopunja?a do kraja. Ugra?en je proto?an katalizator, srednji ispušni lonci su uklonjeni, a stražnji je osjetno proto?niji, dok je promjer cijevi pove?an sa standardnih 60 na 75 mm. Na kraju je sve uglazbljeno temeljitim reprogramiranjem na valjcima za mjerenje snage.
Rezultat je i više nego impresivan. Turbopunja? sad radi s najve?im tlakom od 1,2 bara pa motor raspolaže sa 310 KS i 430 Nm. Dakle, uz minimalna ulaganja doveden je na razinu onog iz modela Ford Focus RS. Kako bi s osigurao adekvatan prijenos snage kompletan set kva?ila zamijenjen je onim kakva se serijski ugra?uje na Ford Focus RS. Svim tim modifikacijama ubrzanje do stotke skra?eno je sa 6,8 na 5,9 s, dok je istodobno najve?a brzina narasla sa 241 na 267 km/h. ?isto iz predostrožnosti i ciljem pove?anja trajnosti svih vitalnih dijelova ugra?en je i turbo timer, koji omogu?ava da motor nakon gašenja i zaklju?avanja vozila u praznom hodu radi još do najviše tri minute, kako bi se ulje u motora ohladilo na adekvatan na?in.
Osim što je kvalitetno tuniran, testiran primjerak rabljenog Ford Focusa ST zapravo je i prili?no malo vožen pa je stanje gotovo tvorni?ko. Nakon prije?enih 113.000 km tek se dobro razradio, a dobar dojam kvalitetne izvedbe naglašava i iznimno bogata oprema. Paket opreme ST II s kožnim Recaro sjedalima, bi-ksenon svjetlima i najsnažnijim audio sustavom nudi punu razinu komfora, dok su za sigurnosti zaduženi brojni sustavi poput: ABS-a, ESP-a, BAS-a, EBD-a…
U usporedbi s hot-hack konkurentima tog doba poput Volkswagen Golfa GTI, Renaulta Megane R.S., Honde Civic Type R, Seat Leon Cupre i ostalih Fod Focus ST ipak uživa poseban status zahvaljuju?i upravo 2.5-litrenom 5-cilindrašu. Svi ostali koristili su, a još uvijek i koriste 2-litrene 4-cilindraše. Nažalost, tre?om generacijom Ford Focusa i iszvedba ST prešla je na dvolitreni motor. Volvov T5 više nije mogao zadovoljiti ekološke norme pa je poslan u ropotarnicu povijesti. Šteta, jer bio je do uistinu poseban automobil…
Niti nakon 10 godina na le?ima unutrašnjost je pokazuje tragove trošenja. U prilog tome ide svega 113.000 prije?enih kilometara, ali opet se treba ?estitati Fordu na kvaliteti izvedbe
Koliki potencijal krije u sebi najbolje dokazuje izvedba Ford Focus RS koja ve? serijski iz istog motora ispaljuje 305 KS, dok je limitirana izvedba razvijala ?ak 350 te ostala zabilježena kao najsnažniji automobil u povijesti s prednjim pogonom.
Što se ti?e kvalitete i troškova eksploatacije to je pri?a s dvije oštrice. Iskusni mehani?ari potvrdit ?e vam da je Ford Focus druge generacije predimenzioniran (vidljivo i po velikoj masi) pa stoga i najsolidniji model C-segmenta, bolji i od razvikanog Volkswagen Golfa, a to osim za karoseriju vrijedi i za podvozje, koje je po svim relevantnim testovima smatrano referencom (straga je multilink nontrol blade). Nasre?u potencijalnih kupaca rabljenih na našem podneblju Focus slabije drži cijenu od Golfa pa je lako mogu?e napraviti dobar posao i pro?i prili?no povoljno.
Što se ti?e troškova eksploatacije to najviše ovisi o vlasniku. Potrošni rezervni dijelovi nisu osjetno skuplji od slabijih izvedbi. Velika razlika je jedino u cijeni guma i potrošnji goriva koja se kre?e od 8 pa sve do više od 15 litara. Ovisno o tempu, ali u usporedbi sa svime što pruža niti do nije faktor zbog kojeg bi ljudi željni adrenalina i dobre zabave trebali posustati. Uostalom samo jednom se živi, a me?u kompaktima 2.5-litreni stroj koristi još jedino višestruko skuplji Audi RS3.