Rafinerije nafte trenutno zara?uju gotovo pet puta više na proizvodnji benzina i osam puta više na proizvodnji dizela nego prije godinu dana zbog manjka kapaciteta nakon obustave prerade u ruskim pogonima, pokazuju podaci.
Prije rata u Ukrajini velik dio benzina i dizela koje je Europa trošila proizvodio se ruskim rafinerijama i uvozio tankerima.
Iako opskrba nije u potpunosti prekinuta, iz Rusije danas stižu daleko manje koli?ine goriva jer su ih kupci izbjegavali i prije no što su Rusiji zbog invazije na Ukrajinu uvedene sankcije.
Neprivla?ni sektor
Zalihe goriva bile su pak niske prije invazije, a kapaciteti za preradu ve? tada nisu bili dovoljni. Sektor proteklih godina nije bio pretjerano profitabilan i privla?io je malo ulaganja.
Zato nije bilo dovoljno rezervnih kapaciteta koji bi nadoknadili izgubljene ruske derivate, objašnjava BBC
Smanjena opskrba iz Rusije donijela je nove poslove sektoru koji je ve? radio punim kapacitetom, a manjak kapaciteta, zajedno s visokim cijenama sirove nafte, rezultirao je rekordno visokim cijenama goriva.
“Tiskare” novca
Budu?i da kapaciteta za preradu nema dovoljno, rafinerijske marže, razlika izme?u troška nabave nafte i prihoda od prodaje derivata, zna?ajno porasle.
“Posrijedi je prava kriza u pogledu kapaciteta industrije za proizvodnju tih goriva, koja se u velikoj mjeri o?ituje u veleprodajnoj cijeni dizela i benzina,” kaže Crosby.
To pak zna?i snažan rast dobiti rafinerija.
“Rafinerije trenutno ‘štancaju’ novac”, kaže za BBC viši analiti?ar u tvrtki OilX Neil Crosby.
Pet i osam puta više
Brojke podatkovne tvrtke Refinitiv potvr?uju da je posao prerade nafte danas puno profitabilniji no što je bio prije 12 mjeseci.
Na dan 8. lipnja prošle godine rafinerije su na proizvodnji benzina zara?ivale 9,26 dolara po barelu, a na proizvodnji dizela 6,84 dolara po barelu.
U srijedu zara?ivale su 43,11 dolara na benzinu, gotovo pet puta više nego prošle godine, i 51,13 dolara na dizelu, gotovo osam puta više.
HINA