Regulatori, osiguravatelji i stru?njaci pozivaju aviokompanije na dodatni oprez pri povratku zrakoplova u promet nakon produljenog prizemljenja tijekom pandemije covida 19.
Veliki je broj zrakoplova prizemljen zbog koronavirusa koji je blokirao zra?ni promet, obuhvativši u jednom trenutku ?ak dvije tre?ine globalne flote. Nakon što ih zrakoplovne kompanije vratile u promet, naglo je porastao broj prijava problema.
Broj “nestabiliziranih” ili loše vo?enih prilaza zra?noj luci naglo je porastao u ovoj godini, pokazuju podaci Me?unarodne udruge prijevoznika u zra?nom prometu (IATA), a takve nezgode mogle bi rezultirati teškim slijetanjem, preskakanjem staze ili ?ak i padom zrakoplova.
Zabrinuti zbog podataka IATA-e, osiguravatelji ispituju zrakoplovne kompanije provode li dodatnu obuku pilota kako bi se usredoto?ili na slijetanja, rekao je Gary Moran iz brokerskog osiguranja Aon PLC . “Zanimaju ih okolnosti obuke”, rekao je.
Uklju?ivanje u promet i slijetanja postavljaju zna?ajne zahtjeve za posadu, te se treninzi i redovno iskustvo smatraju presudnima.
Prema proizvo?a?u zrakoplova Airbusu, najviše nesre?a sa smrtnim ishodom doga?a se u prilazu zra?noj luci, dok se najve?i broj nesre?a bez smrtno stradalih dogodi tijekom slijetanja.
U svibnju se mlaznjak Pakistan International Airlinesa srušio nakon nestabiliziranog prilaza, usmrtivši 97-mero ljudi, a 18-oro ih je poginulo u padu Air India Expressa prilikom slijetanju u kolovozu, tako?er nakon nestabiliziranog prilaza.
Obuka ipak nije jedini problem.
Europski regulator izvijestio je o “alarmantnom trendu” u?estalih izvješ?a o nepouzdanom o?itanju brzine i nadmorske visine u prvom letu nakon izlaska aviona iz hangara. U nekim je slu?ajevima zrakoplov morao odustati od polijetanja ili morao biti vra?en u bazu.
U ve?ini slu?ajeva problem su bila neotkrivena gnijezda insekata i senzori koji dostavljaju klju?ne podatke avionskom ra?unalu.
U lipnju je zrakoplov Wizz Aira zaustavio polijetanje nakon što je kapetan otkrio da brzina zraka o?itava nulu. Pregledom zrakoplova prona?ene su li?inke insekata nakon 12 tjedana prizemljenja, priop?ila je u studenome britanska agencija za istraživanje zra?nih nesre?a.
Godine 1996. kukci su bili uzrok pada zrakoplova zrakoplova Birgenaira u Dominikanskoj Republici u kojem su stradali svi putnici i posada, ukupno 189 ljudi.
Me?u problemima zabilježenim nakon dugotrajnog prizemljenja zrakoplova EASA je izdvojila i isklju?ivanje motora zbog tehni?kih problema, one?iš?enje sustava goriva, smanjeni tlak parkirne ko?nice i ispražnjene akumulatore.
Pri povratku zrakoplova u promet posade moraju biti svjesne opasnosti kvarova koji možda nisu pravilno identificirani, naglašava Kate Seaton iz singapurskog odvjetni?kog ureda HFW.
“To je novo podru?je, sektor mora poduzeti mjere kako bi umanjio rizike ali mora tako?er biti spreman nositi se se neo?ekivanim problemima”, naglasila je.
Povratak pilota u službu zaseban je problem koji prijevoznici rješavaju posebnim programima, uklju?uju?i ponavljanje teorije i više simulacijskih sesija i nadzirane provjere u letu, ovisno o duljini odsutnosti.
Australski zrakoplovni regulator objavio je 30. studenoga da ?e njegovi inspektori poja?ati kontrolu rizika povezanih sa covidom 19 koji uklju?uju povratak u službu, obuku pilota i upravljanje sigurnosnim rizicima do 30. lipnja 2021.
Piloti tako?er moraju iskreno procijeniti svoje vještine i samopouzdanje prilikom povratka na posao, rekao je predstavnik Me?unarodnog saveza udruga zrakoplovnih pilota Peter Meiresonne tijekom webinara u listopadu.
Možda trebaju odbiti prijedlog skra?enog prilaza zra?noj luci, ako se ne osje?aju spremni, rekao je.
“Možda je sada pravi trenutak da kažemo: ‘Danas nismo u mogu?nosti’ ili ‘Dajte nam šest ili 10 milja, a ne ?etiri milje’“, rekao je Meiresonne.
HINA