Približite se i vozilo ?e se oglasiti signalom. Prepoznat ?e vas i pozdraviti. Smjestite se u njegovu unutrašnjost i pripremite se na posve novo iskustvo: nalazite se u pametnom, prilagodljivom vozilu koje pomi?e granice. Ovo po mjeri izra?eno vozilo prilago?ava se vašim potrebama, bilo da ga koristite za svakodnevnu vožnju na posao i u trgovinu ili za dulja putovanja. Rije? je o dijeljenom osobnom vozilu prilago?enom razli?itim ekosustavima, koje poti?e interakciju, a to je ujedno i autonomno vozilo kojim možete upravljati ili mu prepustiti upravljanje.
Ovo futuristi?ko vozilo predstavlja Renaultovu strategiju dijeljene elektri?ne mobilnosti koja bi trebala zaživjeti nakon 2025. Njegovo ime je MORPHOZ. Temelji se na Alijansinoj novoj modularnoj elektri?noj platformi CMF-EV koja omogu?uje razli?ite konfiguracije u pogledu snage, kapaciteta baterije, dometa, opcija za korisnike te obujma prtljažnika.
Konceptni automobil MORPHOZ utjelovljuje Renaultovu strategiju prikazanu u obliku cvijeta pri ?emu svaka latica predstavlja neku fazu ?ovjekova života. MORPHOZ predstavlja laticu „obitelj”. Me?utim, nije rije? o pukom eksperimentalnom vozilu. Njegov dizajn, detalji i ure?enje unutrašnjosti najava su budu?ih elektri?nih modela marke.
Domet je i dalje vode?a prepreka pri kupnji elektri?nih vozila. Me?utim, MORPHOZ je stvoren kako bi otklonio takve pretpostavke o ograni?enjima elektri?ne mobilnosti te je prikazao u najboljem svjetlu.
„Izraženom prilagodljivoš?u, inovativnim dizajnom, promicanjem ideje dijeljenja i interakcije, konceptno vozilo MORPHOZ savršeno utjelovljuje filozofiju LIVINGTECHTM Renaultova odjela za dizajn. Tehnologija u svim svojim oblicima – dizajn, sustavi u unutrašnjosti, povezanost i prostorni raspored – donosi novo iskustvo vožnje za sve putnike. Od svakodnevne vožnje preko kratkih izleta vikendom do duljih putovanja. Koncept MORPHOZ pravi je doživljaj.
Laurens van den Acker, izvršni potpredsjednik, Odjel za dizajn grupe Renault
„MORPHOZ utjelovljuje odlike naših budu?ih elektri?nih vozila visokih performansi. Platforma CMF-EV optimizira elektri?ne performanse vozila, dok ga veliki me?uosovinski razmak, ravna podnica i smještanje kota?a u kutove karoserije ?ine prostranijim i upe?atljivijim.
Gilles Normand, viši potpredsjednik, Odjel za elektri?na vozila i usluge mobilnosti grupe Renault
Za grad i van njega: elektri?na mobilnost bez granica
Pionir i stru?njak u elektri?noj mobilnosti, Renault je tijekom posljednjih 10 godina radio na pove?anju dometa i snage svojeg klju?nog modela ZOE, ne bi li ga u?inio još svestranijim i omogu?io mu da ide još dalje. Istovremeno je razvio i Twingo Z.E. s optimalnim dometom u gradskoj vožnji. Ponuda elektri?nih modela uklju?uje i Renault City K-ZE, mali gradski SUV dostupan u Kini, te najbogatiju paletu elektri?nih gospodarskih vozila u Europi.
U skladu sa svojom strategijom održive mobilnosti, Grupa Renault namjerava proizvesti modele koji ?e se razli?itim dimenzijama, masom, snagom i dometom u potpunosti prilago?avati zahtjevima kupaca, u gradu i izvan njega.
S obzirom na to da ?e u budu?nosti rasti potražnja za prilagodljivim vozilima, Renault je odlu?io predstaviti konceptno vozilo MORPHOZ. Nije rije? samo o eksperimentalnom vozilu. Svojim zna?ajkama najavljuje budu?e elektri?ne modele marke. Ti ?e modeli biti dostupni s nekoliko kapaciteta baterije, sadržavat ?e najnovija rješenja za poboljšanje energetske u?inkovitosti baterije i motora, iskorištavat ?e prednosti novih infrastruktura za punjenje vozila te ?e nuditi povezane usluge koje ?e olakšati vožnju i punjenje.
Nova elektri?na platforma
Provedba srednjoro?ne strategije elektri?ne mobilnosti i razvoj budu?ih vozila koja ?e je utjeloviti nisu mogu?i bez ?vrste tehni?ke osnove. Renault MORPHOZ konstruiran je na novoj, posve elektri?noj modularnoj platformi zvanoj CMF-EV.
Ovu je platformu, baš kao i prošle godine predstavljenu CMF-B na novom Cliju, a zatim i na novom Capturu, razvila Alijansa. U odnosu na platforme konstruirane za vozila pokretana motorom s unutarnjim izgaranjem ili hibridnim motorom, ova platforma omogu?uje jednostavnije dizajniranje, konstruiranje, prilagodbu i uga?anje elektri?nih vozila.
Naro?ito kada je rije? o izgledu: inovativna arhitektura ove platforme odlikuje se velikim me?uosovinskim razmakom, smještanjem kota?a u kutove karoserije, smanjenim prevjesima i ravnom podnicom. Time su proporcije vozila radikalno promijenjene te je postignut upe?atljiv izgled. Zahvaljuju?i smještanju paketa baterija u podnicu, platforma CMF-EV omogu?uje nam da konstruiramo vozila s manjim razmakom od tla, spuštenog krova i boljih aerodinami?kih svojstava. Kratki poklopac motora osloba?a više prostora za dulji, elegantniji putni?ki prostor.
Za dinami?ne performanse zaslužna su strukturna poboljšanja šasije. Ova je posebno prilago?ena elektri?nom vozilu koje svoje nisko težište zahvaljuje paketu baterija smještenom u podnici stražnjeg dijela.
Naposljetku, platforma nudi bolje iskustvo u unutrašnjosti te njezinu prilagodbu. Zahvaljuju?i optimalnoj integraciji elektri?nog motora (?ije su dimenzije manje od onog motora s unutarnjim izgaranjem) u platformu CMF-EV, armaturna plo?a može se uvu?i te pomaknuti prema naprijed ?ime se osloba?a dodatni prostor za pohranu i pove?ava prostor za putnike – osobito prostor za noge straga. Izostanak prijenosnog tunela omogu?io je postavljanje ravne podnice i oslobodio više prostora za noge. Ova ?e vozila stoga nuditi iskustvo u unutrašnjosti koje je trenutno dostupno samo u višim segmentima.
MORPHOZ, modularno vozilo po mjeri vaših potreba
Renault MORPHOZ je posve elektri?an i prilagodljiv konceptni crossover koji se beži?no puni ?ak i u vožnji. Povezan je, nudi autonomnu vožnju 3. razine i poput konceptnog vozila SYMBIOZ predstavljenog 2017., ima dodatne funkcije za interakciju.
Iznimnu modularnost koncepta MORPHOZ najbolje dokazuju njegove dvije konfiguracije: kratka konfiguracija za gradsku vožnju „City” i produljena konfiguracija za putovanja „Travel”. Vozilo se može prilagoditi na?inu života i potrebama svojih korisnika – od svakodnevne vožnje do duljih putovanja.
Kako bi se to postiglo, konfiguracija za gradsku vožnju opremljena je baterijom ?iji je kapacitet dostatan za svakodnevnu vožnju, dok konfiguracija za putovanja nudi bateriju ve?eg kapaciteta za potrebe dugih vožnji autocestom i sl.
Konfiguracija za gradsku vožnju „City”
Konfiguracija Renaulta MORHPOZ City duga je 4,4 m. Me?uosovinski razmak od 2,73 m rekordan je za tu duljinu vozila zbog ?ega je ugradnja serijskog paketa baterija kapaciteta 40 kWh jednostavna. Njezina konstrukcija pritom ostaje lagana te se izbjegavaju nepotrebni troškovi. Iskustvo u unutrašnjosti dostojno je modela više klase.
Konfiguracija City odlikuje se posebnim svjetlosnim potpisom s dodatnim LED svjetlima. Izgled ovog vozila još je upe?atljiviji zahvaljuju?i kratkom poklopcu motora i smanjenom prevjesu koji omogu?uje smještanje kota?a u krajeve karoserije kako bi se naglasila okretnost elektri?nog gradskog automobila.
Konfiguracija za putovanja „Travel”
Konfiguracija Travel duga je 4,8 m. Me?uosovinski razmak iznosi 2,93 m ?ime se stvara prostor za dodatnu bateriju i pove?ava prostor u unutrašnjosti. Stoga je u ovu konfiguraciju mogu?e ugraditi dodatni paket baterija kapaciteta 50 kWh (za ukupan kapacitet od 90 kWh). Usto nudi više prostora za noge te više prostora za prtljagu. Osim toga, ovu konfiguraciju jedinstvenog svjetlosnog potpisa krase zaobljen prednji kraj i profil koji poboljšavaju aerodinami?nost tijekom duljih putovanja.
Dodatan paket baterije Travel Extender
Baterija kapaciteta 40 kWh kojom je opremljena konfiguracija City ima domet od 400 km, što je dovoljno za svakodnevnu gradsku i izvangradsku vožnju. Tako?er se odlikuje fleksibilnoš?u koja ?e zadovoljiti 90 % potreba korisnika.
Tijekom duljih putovanja, za preostalih 10 % potreba pobrinut ?e dodatan paket baterije Travel Extender. Vozilo se prebacuje u konfiguraciju za putovanja na posebnoj postaji, opremljenoj spremnicima s baterijama. Prilikom konfiguracije, podnica vozila otvara se iznad spremnika s baterijom kako bi se, u svega nekoliko sekundi, u njega ugradila dodatna baterija kapaciteta 50 kWh. MORPHOZ zatim napušta postaju s dometom od 700 km za vožnju autocestom.
Voza? se na povratku zaustavlja na postaji kako bi dodatni paket baterija zamijenio originalnom baterijom konfiguracije City (kapaciteta 40 kWh). Vra?eni paket baterija zatim se puni za ponovnu uporabu. Tako?er se koristi i u druge svrhe kao što su napajanje samouslužne punionice elektri?nih bicikala, za pohranu energije iz obnovljivih izvora ili za osvjetljenje okolnih infrastruktura i zgrada.
Prilagodljiv prostor za voza?a i putnike
Kada mu se približite, senzori Renaulta MORPHOZ prepoznaju vas kao osobu koja se služi vozilom te vas pozdravljaju nizom svjetlosnih signala. Za otklju?avanje i otvaranje vrata, dovoljno je mahnuti rukom. Vrata koja se otvaraju prema gore i izostanak B-nosa?a olakšavaju ulazak u svijetao putni?ki prostor koji krase žute presvlake sjedala i žuti dizajn središnje konzole. Jednako kao i karoserija, putni?ki prostor prilago?ava se zahtjevima voza?a i putnika.
Podizni zaslon LIVINGSCREEN
U središtu futuristi?kog upravlja?a MORPHOZA nalazi se 10,2-in?ni zaslon koji prikazuje osnovne informacije o vožnji i sigurnosna upozorenja. Prostor iza upravlja?a naizgled je prazan, bez prave instrumentne plo?e i zaslona multimedijskog sustava. Na zahtjev voza?a – koji odlu?uje i o spuštanju zaslona – armaturna se plo?a otvara i podiže se zaslon instrumentne plo?e LIVINGSCREEN. Jedinstveni široki zaslon prikazuje informacije o vožnji i multimedijske sadržaje. Zaslon LIVINGSCREEN može se aktivirati neovisno upravljate li vozilom ili je uklju?en autonomni na?in rada.
Suvoza?evo sjedalo s okretnim mehanizmom
Putni?ki prostor konceptnog vozila MORPHOZ uklju?uje funkciju za interakciju koja omogu?uje suvoza?u, no ne i voza?u koji je ?itavo vrijeme okrenut prema cesti, da se su?elice okrene putnicima na stražnjoj klupi kako bi razgovarali ili uživali u zajedni?kim aktivnostima.
Da bi se to postiglo, potpuno simetri?no suvoza?evo sjedalo okre?e se prema putnicima straga. Putnici zatim mogu pristupiti središnjoj konzoli izme?u prednje i stražnje klupe te uživati u velikom zaslonu kao kod ku?e.
Klizna stražnja klupa
Kada se MORPHOZ prebaci iz konfiguracije City u konfiguraciju Travel, stražnja klupa automatski se pomi?e unatrag ?ime se osloba?a dodatni prostor u unutrašnjosti.
Putnici tako dobivaju više prostora za noge. Sjedala su raspore?ena oko zaslona središnje konzole kako bi se putnicima pružio dojam kao da su udobno smješteni za stolom.
Autonomna vožnja tre?e razine
Konceptno vozilo Renault MORPHOZ nudi autonomnu vožnju tre?e razine, prema definicijama organizacije SAE International. Poznata i pod nazivom „Bez pogleda – Bez ruku”, ova razina autonomije omogu?uje voza?u da prepusti upravljanje vozilu u odre?enim situacijama i na prometnicama na kojima je to dozvoljeno, primjerice na autocesti ili u prometnim gužvama.
Vozilo može samostalno održavati razmak od vozila ispred, zadržavati vas u traku ?ak i u zavojima te se pokretati i zaustavljati u prometnim gužvama. Me?utim, voza? mora biti spreman preuzeti kontrolu ?im ga sustav upozori (unutar nekoliko sekundi). Primjerice, u slu?aju lošeg vremena ili izostanka oznaka na cesti. Stoga upravlja? MORPHOZA uvijek ostaje na mjestu, ?ak i kad se zaslon instrumentne plo?e u potpunosti spusti.
Autonomna vožnja tre?e razine omogu?uje voza?u da makne pogled s ceste i ruke s upravlja?a nakon što prepusti upravljanje vozilu. Može se služiti multimedijskim sustavom u vozilu kako bi diktirao e-poruku ili SMS, pregledavao multimedijske sadržaje itd.
Renault u ve?ini svojih novih modela nudi sustav za pomo? u vožnji autocestom i u prometnim gužvama (Clio, novi Captur, novi Espace, novi Mégane i novi Talisman). Sustav je kombiniran s adaptivnim tempomatom (s funkcijom Stop&Go) i sustavom za zadržavanje vozila u voznom traku što omogu?uje autonomiju 2. razine. Krajem 2020., Renault ?e predstaviti sustav za pomo? u vožnji autocestom i u prometnim gužvama na 16 razli?itih modela u Europi, Koreji i Kini.
Kada se steknu tehnološki i zakonski uvjeti za široku primjenu autonomnih sustava 3. razine, mo?i ?emo ih o?ekivati u svim Renaultovim vozilima. U me?uvremenu ?e se sustavi za pomo? u vožnji, poput sustava za pomo? u vožnji autocestom i u prometnim gužvama, poboljšati kroz povezivanje s ostalim vozilima i infrastrukturom.
Kao što smo vidjeli 2017. na primjeru demonstracijskog vozila SYMBIOZ, Renault ?e zatim u svojim vozilima mo?i ponuditi sustav autonomne vožnje 4. razine.
Elektri?ni dizajn u službi u?inkovitosti i isticanja osobnosti
Konceptni crossover Renault MORPHOZ prilago?ava duljinu ovisno o konfiguraciji (uz fiksnu širinu od 2 m i visinu od 1,55 m) te se odlikuje oštrim, ali senzualnim linijama i dizajnom koji spaja obilježja limuzine, SUV-a i coupéa. Ovaj novi izgled omogu?en je uporabom posve nove modularne platforme CMF-EV, posebno dizajnirane za elektri?na vozila. Karoserija se odlikuje elegantnom metalik završnom obradom u zlatnoj boji Ivory, dok elektri?no žuti umetci stvaraju elegantan kontrast sa sjajno crnim prozorima.
Ve?ina elemenata vanjskog dizajna odražava elektri?nu prirodu ovog vozila, dok neki drugi naglašavaju njegovu energetsku u?inkovitost i upe?atljivu osobnost.
? Svjetla LIVINGLIGHTS
Konceptno vozilo Renault MORPHOZ krasi novi svjetlosni potpis koji ?e se na?i na budu?im elektri?nim modelima Grupe. Svjetla LIVINGLIGHTS protežu se ?itavom duljinom odbojnika. MORPHOZ preuzima druga?iji oblik u konfiguraciji City (njegova uska svjetla podsje?aju nas na svjetla novog Captura) i u konfiguraciji Travel.
? Prednji odbojnik
Budu?i da elektri?ni motor zahtijeva minimalno hla?enje, MORPHOZ ima zatvorenu masku hladnjaka. Za ve?u aerodinami?nost prilikom vožnje autocestom, usisnici zraka smješteni na odbojniku sužavaju se kada se vozilo prebaci u konfiguraciju Travel.
? Ventilacijski otvori
U poklopac motora ugra?ena su dva napredna ventilacijska otvora koja hlade glavno ra?unalo vozila, smješteno u predjelu motora.
? Kamera za vožnju unatrag
Umjesto unutarnjeg retrovizora, Renault MORPHOZ opremljen je digitalnim kamerama visoke rezolucije. Snimke se prikazuju za zaslonima u vozilu, a umjetna inteligencija kombinira ih s podacima vanjskih senzora kako bi upozorila voza?a na potencijalnu opasnost.
? Logotip
Prednje blatobrane Renaulta MORPHOZ krasi osvijetljena oznaka koja u konfiguraciji za putovanja prikazuje naziv vozila.
? Aerodinami?an dizajn kota?a
Odlu?ili smo kombinirati naplatke dijamantne obrade i pokrove kota?a kako bismo djelomi?no prekrili bo?nice 22-in?nih guma i tako postigli fluidan izgled. Aerodinami?kom strujanju oko kota?a, kao i ukupnoj aerodinami?nosti vozila, pridonosi njihov širok, potpuno zatvoren dizajn. Gume su poboljšane da bi se smanjio otpor kotrljanja.
? Pokretni blatobrani
Sli?no kao zakrilca borbenog aviona, aktivna karoserija pomi?e stražnje blatobrane za nekoliko centimetara i omogu?uje transformaciju šasije održavaju?i pritom stabilnost vozila.
? ?etvrtasta svjetla
?etvrtasti svjetlosni stup simbolizira prilagodljivost konceptnog vozila Renault MORPHOZ. U konfiguraciji City prikazuje se u elegantnoj kombinaciji žutih i crnih linija, po uzoru na dizajn armaturne plo?e. Ove linije tvore dvije razli?ite površine koje postaju vidljive tek u konfiguraciji za Travel.
? Stražnji odbojnik
U konfiguraciji City, prtljažnik se uvla?i da bi se smanjio prevjes i olakšala vožnja i parkiranje u gradu. U konfiguraciji Travel, prošireni prtljažnik poprima aerodinami?ni izgled. Prilikom konfiguracije, naziv vozila ispisuje se na odbojniku poput vodenog žiga.
? Deflektori zraka
Dva deflektora zraka protežu se ravnim donjim postrojem koncepta Renault MORPHOZ. Aktivno se prilago?avaju razmaku vozila od tla i osiguravaju najve?u aerodinami?nost u svim uvjetima.
? Svjetla
Uska stražnja svjetla protežu se cijelim stražnjim dijelom koncepta MORPHOZ, daju?i mu širok i impozantan stav.
? Ko?iono svjetlo
Kao i na konceptnom vozilu SYMBIOZ 2017., povišeno ko?iono svjetlo postavljeno je okomito na krovni spojler. Jednak dizajn krasi i stražnja svjetla za maglu, smještena ispod odbojnika.
? Punjenje
Renault MORPHOZ nudi mogu?nost beži?nog punjenja. Mogu?e ga je puniti na kod ku?e, na javnom parkiralištu ili prilikom vožnje cestama s infrastrukturom za beži?no punjenje.
Novi element dizajna za pove?anje dometa
Okomiti element prednjeg blatobrana, premda uzak u konfiguraciji City, prilikom prebacivanja u konfiguraciju Travel pove?ava se u skladu s produljenjem karoserije i me?uosovinskog razmaka. Premda je njegova osnova funkcija prikazati kapacitet baterija u vozilu, završna obrada u kombinaciji crne i žute ?ini ga upe?atljivim obilježjem karoserije.
Simbolizira veliki domet i snagu vozila. Ovaj ?e se element dizajna na?i i na nekim budu?im Renaultovim elektri?nim modelima.
Njime se slavi bogata Renaultova povijest, s obzirom na to da podsje?a na bo?ne ventilacijske rešetke pojedinih modela proizvedenih izme?u 1910. i 1920., kao što je Type DG, kada nije postojala potreba za usmjeravanjem zraka kroz prednji kraj, kao što je i danas slu?aj s elektri?nim vozilima.
MORPHOZ, vozilo održive mobilnosti za sve
Revolucija mobilnosti više nije samo na pomolu. Ona je ve? zapo?ela. Korjenita je i sveobuhvatna, s obzirom na to da zahva?a na?ine prijevoza, navike, tehnologije i širinu primjene. Uvo?enje ovih promjena ovisi o dvama ?imbenicima: državnim tijelima koja donose propise (primjerice o ograni?enju emisija CO2 za nova vozila, zabrane kretanja gradskim središtem za vozila pokretana s motorom s unutarnjim izgaranjem itd.) i kupcima koji su skloni prihvatiti nove na?ine mobilnosti.
Prije svega, revolucija mobilnosti predstavlja ?iš?u revoluciju zahvaljuju?i uvo?enju elektri?nih motora. Ipak, ne?e se proizvoditi samo vozila bez emisija*. Ona su središte ekosustava elektri?ne mobilnosti koje sve više uklju?uje i proizvodnju baterija te razvoj infrastrukture. Renault je prije ostalih osmislio projekte za realizaciju ove strategije, o ?emu svjedo?i nekoliko primjera (vidi str. 10).
Kao drugo, rije? je i o revoluciji na?ina na koje se služimo vozilom. Premda i dalje vjeruje u budu?nost osobnih automobila, Renault prepoznaje važnost podrške novim oblicima vlasništva nad vozilom te dijeljene mobilnosti koja osobito ide u korist obitelji, prijatelja i susjedstva. Razlog tomu je njihova pogodnost za ljude i okoliš.
Kao tre?e, revolucija ?e promijeniti i izgled gradova. O?ekuje se da ?e za nekoliko godina 70 % svjetske populacije živjeti u gradovima. Stoga se gradovi danas transformiraju u tzv. pametne gradove koji svojim specifi?nim infrastrukturama, digitalnim alatima i uporabom obnovljive energije mijenjaju gradsku svakodnevicu. Ekosustav pametnih gradova razvija se kako bi podržao budu?i sustav gradske mobilnosti.
MORPHOZ je u središtu ovih razli?itih ekosustava, s obzirom na to da nudi još održiviju dijeljenju mobilnost za sve.
Vozilo u središtu nekoliko ekosustava dijeljene mobilnosti
Konceptno vozilo Renault MORPHOZ istovremeno odražava promjene u tehnologiji, društvu, okolišu i ljudskoj prirodi. Klju?an je dio nekoliko ekosustava koji zagovaraju ideju dijeljene mobilnosti. Grupa Renault ve? je snažno uklju?ena u transformaciju ovih ekosustava tako što nudi brojne proizvode, usluge i rješenja koja poti?u revoluciju mobilnosti. Njezina je želja postati pružatelj usluga pametne mobilnosti u gradovima i regijama budu?nosti.
Elektri?ni ekosustav
Elektri?na vozila dio su naprednijeg i sve šireg ekosustava elektri?ne mobilnosti, što ih ?ini klju?nim ?imbenikom energetske tranzicije. Toliko su važna da njihova funkcija nadilazi vožnju autocestom i punjenje na ku?noj punionici. Primjer toga je eksperimentalni pametni ekosustav u Porto Santu.
Naravno, u središtu ovog ekosustava su baterije. Grupa Renault uložila je mnogo truda kako bi omogu?ila prenamjenu, o ?emu svjedo?i i projekt «Advanced Battery Storage » te elektri?ni brod Black Swan. S konceptnim vozilom MORPHOZ, Renault se sada okre?e dvostrukoj uporabi baterija.
Dok vozilo miruje, baterije pohranjene u njemu mogu se iskoristiti za daljinsko napajanje ku?anskih ure?aja ili okolne infrastrukture s pomo?u pametnih ure?aja za punjenje i tehnologije dvosmjernog punjenja V2G (Vehicle to Grid). Baterije koje se koriste u konfiguraciji Travel uklanjaju se iz vozila i pohranjuju na posebnim postajama kako bi ih mogli koristiti drugi voza?i ili kako bi poslužile za napajanje samouslužnih punionica elektri?nih bicikala i sustava javne rasvjete.
U okviru energetske tranzicije, proizvo?a?i poput Renaulta dužni su poduzeti sve da bi smanjili uglji?ni otisak svojih vozila i tehnoloških rješenja. Zahvaljuju?i Morphozovu sustavu dijeljenja baterije, nije potrebno za svaki primjerak vozila proizvesti i bateriju kapaciteta 90 kWh. Smanjena potreba za proizvodnjom povoljno utje?e na okoliš i pridonosi smanjenju emisija CO2.
Novi ekosustav namijenjen obitelji i susjedstvu
MORPHOZ utjelovljuje koncept JA/MI prema kojemu ono što je moje, može biti i tvoje. Ovaj koncept pokušava promijeniti predodžbu o osobnim automobilima kao ne?em privatnom i potaknuti njihovo dijeljenje. Ispunjava sve zahtjeve prosje?ne obitelji, što zna?i da više nije potrebno kupovati drugo ili ?ak tre?e vozilo. Više ne morate birati preveliko vozilo koje ?e vam tek ponekad dobro do?i.
MORPHOZ je obiteljsko vozilo koje može poslužiti i zajednici. Prilago?ava se potrebama novih oblika zajednice koje svoj razvoj temelje na digitalnim infrastrukturama, obnovljivim izvorima energije i ideji društvenog blagostanja. Rije? je o osobnom vozilu koje može poslužiti široj zajednici i koje je nadahnuto novim oblicima gradskog suživota kao što su zajedni?ka ku?anstva.
U središtu Morphoza su njegove mogu?nosti dijeljenja. Ovo konceptno vozilo najavljuje budu?nost u kojoj se ne?e rabiti klju?, kao ni kartice za otklju?avanje vrata ili pokretanje vozila. Tako?er se prilago?ava budu?im propisima koji ?e zahtijevati dijeljenje svih osobnih vozila. Svime ?e se upravljati putem pametnog telefona koji ?e funkcionirati kao digitalni klju?. To ?e olakšati dijeljenje vozila: više ne?e biti potrebno razmjenjivati klju?eve, ve? ?e vam na pametni telefon biti poslan kôd za otklju?avanje koji ?e, nakon što ga unesete, omogu?iti služenje vozilom na odre?eno vrijeme.
Grupa Renault predvodnik je u podru?ju dijeljene mobilnosti, osobito zahvaljuju?i uslugama Renault Mobility i Zity. Trebali bismo težiti dijeljenju vozila kako bi mobilnost postala pristupa?nija i povoljnija (i to ne samo u gradovima). Tako?er predstavlja korak naprijed u ispunjenju o?ekivanja i potreba ?itave zajednice. Koncept MORPHOZ u potpunosti predvi?a nadolaze?u promjenu.
Ekosustav pametnih gradova
Kao simbol Renaultove strategije elektri?ne mobilnosti nakon 2025., MORPHOZ igra klju?nu ulogu u preobrazbi pametnih gradova u kojima povezane tehnologije, pametni i otvoreni podaci, internet stvari, pametne mreže i ?ista energija pridonose planiranju i izgradnji pozitivne budu?nosti. Evo i tri konkretna dokaza:
– MORPHOZ omogu?uje simbiozu s ostalim korisnicima gradskih cesta. Autonomna vožnja tre?e razine poboljšava sigurnost za sve sudionike u prometu tako što otklanja faktor ljudske pogreške u 90 % nesre?a na cesti*. Senzori ovog sustava prepoznaju pješake i bicikliste te upozoravaju voza?a kako bi izbjegao nesre?u prilikom upravljanja.
– Elektri?ni motor pomaže poboljšati kvalitetu zraka te ga je mogu?e upotrebljavati u podru?jima u kojima vrijedi zabrana kretanja za vozila pokretana motorom s unutarnjim izgaranjem. Konfiguracija City idealna je za kretanje gradskim gužvama zahvaljuju?i manjim dimenzijama, manjoj potrebnoj infrastrukturi i boljem dijeljenju cestovne mreže me?u korisnicima itd.
– Zahvaljuju?i infrastrukturi postaja na kojima je mogu?e promijeniti bateriju, MORPHOZ uvelike pridonosi energetskoj samoodrživosti gradskih ?etvrti. Baterije pohranjene na ovim postajama mogu se koristiti za napajanje infrastruktura, zgrada, javnih punionica i sli?nog. U njima se pohranjuje obnovljiva energija kojom se zatim opskrbljuje mreža u razdoblju najve?e potražnje. Dijeljenje baterije tako?er ?e smanjiti potrebu za njihovom proizvodnjom u velikim koli?inama.
Povezanost i umjetna inteligencija olakšavaju interakciju izme?u putnika
U unutrašnjosti Renaulta MORPHOZ voza? i putnici mogu uživati u udobnom i prostranom putni?kom prostoru LIVINGSPACE. Nakon što se udobno smjeste u pojedina?na sjedala, umjetna inteligencija iskoristit ?e povezanost u vozilu kako bi ispunila njihove želje i potrebe. Cilj je pove?ati broj interakcija u vozilu kako bi se putnici osje?ali ugodno i bezbrižno.
Umiruju?a prisutnost
? Dobro došli u unutrašnjost
Djelovanje umjetne inteligencije prošireno je i izvan vozila uporabom senzora koji prepoznaju kada se voza? približi vozilu. Kada prepozna voza?a, umjetna inteligencija pozdravlja ga aktivacijom niza svjetlosnih signala na vratima. Za aktiviranje svjetla dobrodošlice, voza? samo treba mahnuti rukom. Vozilo ?e se otklju?ati i otvorit ?e se vrata, sjedala ?e se automatski podesiti, a ambijentalno osvjetljenje prilagodit ?e se voza?evim željama i raspoloženju. Tako?er ?e se emitirati poruka dobrodošlice.
? Središnja konzola
Središtem putni?kog prostora Renaulta MORPHOZ proteže se povišena središnja konzola koja predstavlja mozak umjetne inteligencije. Tu je i poseban drža? voza?eva pametnog telefona koji se uvla?i u drveno postolje središnje konzole kako bi umjetna inteligencija mogla o?itati njegove podatke. Umjetna inteligencija zatim, uz dopuštenje, koristi ove podatke i informacije za izvršavanje zadataka.
? Zaslon
Umjetna inteligencija prikazuje okruženje vozila na temelju podataka vanjskih senzora i snimki kamera, prvenstveno onih koje zamjenjuju retrovizore. Svjetlo upozorenja u oblogama vrata i na prozorima upozorava na prisutnost pješaka ili biciklista u mrtvom kutu.
Proaktivni virtualni osobni pomo?nik
? Tri na?ina aktivacije umjetne inteligencije
Umjetna inteligencija konceptnog vozila Renault MORPHOZ funkcionira kao osobni pomo?nik kojeg je mogu?e aktivirati na tri na?ina: dodirom zaslona ili su?elja središnje konzole, pokretom ruke ili glasom.
? Planiranje
U konfiguraciji City, umjetna inteligencija pomaže optimizirati voza?ev plan putovanja kako bi stigao na zakazane dogovore ili sastanke. U konfiguraciji Travel, umjetna inteligencija predlaže znamenitosti na ruti uzimaju?i u obzir planirano vrijeme dolaska na odredište i preostali domet, sli?no kao usluga planiranja putovanja elektri?nog vozila, dostupna putem aplikacije MY Renault. Neovisno o konfiguraciji, veliki zaslon instrumentne plo?e nudi 3D prikaz vaše rute.
? Stalna povezanost
Voza? i putnici nastavljaju biti povezani sa svojim digitalnim svijetom i u unutrašnjosti vozila. MORPHOZ automatski prepoznaje pametne telefone kako bi svaki putnik mogao reproducirati omiljenu glazbu putem zvu?nika ugra?enih u sjedala. Plan putovanja možete poslati izravno u navigacijski sustav u vozilu. Zatim ?ete, nakon što parkirate, primiti pješa?ke upute za posljednju dionicu rute.
Pokreta? prijateljstava i interakcije
? Autorizacija
Premda umjetna inteligencija konceptnog vozila MORPHOZ automatski prepoznaje i o?itava podatke ure?aja svakog putnika, primjerice pametnih telefona, iste podatke ne može upotrebljavati bez njihova dopuštenja. Privatnost svih osoba koje u?u u vozilo ili koje se koriste njegovom funkcijom dijeljenja zajam?ena je od samog po?etka.
? Zajedni?ki zaslon
Društvenu ulogu umjetne inteligencije ovog konceptnog vozila utjelovljuje zaslon središnje konzole, postavljen izme?u sjedala. Putem zaslona putnici mogu zrcaliti svoje popise za reprodukciju ili uživati u videoigrama. Na zaslonu je tako?er mogu?e upravljati postavkama udobnosti MULTI SENSE.
? Savjeti
Umjetna inteligencija savjetuje putnike i prije nego što oni to zatraže. Primjerice, predlaže popis za reprodukciju koji odgovara raspoloženju i željama svih putnika. Oslanja se na prakti?ne informacije (npr. osobni kalendar putnika) kako bi se prilagodila svim situacijama te prepoznala mogu?nosti koje su u skladu sa željama i ukusom putnika.
Osam zna?ajki u Renaultovu duhu
Brojne komponente u unutrašnjosti konceptnog vozila MORPHOZ posveta su Renaultovoj filozofiji Easy Life, kao i njegovoj prošlosti i budu?nosti.
Upravlja?
Osvijetljeni stakleni zaslon futuristi?kog upravlja?a opremljen je komandama osjetljivim na dodir. S pomo?u jedne od tih komandi mogu?e je upravljati postavkama sustava MULTI SENSE.
Upravlja?a plo?a
Lebde?a upravlja?ka plo?a konceptnog vozila MORPHOZ proteže se sve do umetaka u vratima kako bi naizgled okružila putnike. Zahvaljuju?i platformi CMF-EV, uska upravlja?ka plo?a postavljena je bliže vjetrobranskom staklu, ?ime je pove?an prostor u unutrašnjosti.
Dodirne komande
Umjesto ru?ice mjenja?a za odabir na?ina rada, karakteristi?ne za elektri?na vozila, MORPHOZ nudi ?etiri tipke osjetljive na dodir (P, R, N i D). Ove su tipke ugra?ene u prednji kraj središnje konzole kako bi se oslobodio dodatan prostor i olakšalo kretanje voza?a i putnika u vozilu.
Zaslon LIVINGSCREEN
Zaslon LIVINGSCREEN simbolizira umjetnu inteligenciju kao središte života u vozilu. Putem profiliranog OLED zaslona (širine 80 cm) mogu?e je pristupiti informacijama o vožnji, uputama navigacijskog sustava te pregledavati zabavne sadržaje. Prototipe ovog zaslona mogli smo vidjeti u konceptnim vozilima TreZor iz 2016. i SYMBIOZ iz 2017.
Recikliranje
Kao i Presvlake sjedala novog Renaulta ZOE, putni?ki prostor konceptnog vozila MORPHOZ izra?en je od brojnih recikliranih materijala: drva za armaturnu plo?u, plastike za unutarnje obloge vrata, reciklirane tkanine za presvlake sjedala itd. Ove su materijale razvile/proizvele društveno odgovorne tvrtke kao što su Aggebo & Henriksen (Danska), Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS (Norveška) i Plasticiet (Nizozemska).
Pretinci za pohranu
MORPHOZ uzima u obzir i prakti?ne potrebe putnika. Stoga nudi dovoljno prostora za pohranu u središnjoj konzoli.
Sjedalo s okretnim mehanizmom
Kada je uklju?ena funkcija za interakciju, voza?evo sjedalo okre?e se su?elice putnicima na stražnjoj klupi. Ova nas prilagodljivost podsje?a na mogu?nosti prve generacije modela Espace iz 1980.
Iluzija
Naizgledno pomicanje žutih i crnih linija armaturne plo?e konceptnog vozila MORPHOZ nadahnuto je umjetni?kim pravcem OpArt Victora Vasarelyja, slikara koji je za Renault osmislio oko 40 umjetni?kih djela.
Tehni?ki podaci o konceptnom vozilu Renault MORPHOZ
Duljina: 4,40 m (konfiguracija City) / 4,80 m (konfiguracija Travel)
Širina: 2 m
Visina: 1,55 m
Me?uosovinski razmak: 2,73 m (konfiguracija City) / 2,93 m (konfiguracija Travel)
Motor: 1 elektri?ni motor
Baterije: 40 kWh (konfiguracija City) / 90 kWh (konfiguracija Travel)
Snaga: 100 kW (konfiguracija City) / 160 kW (konfiguracija Travel)
Punjenje: stati?ko i dinami?ko
Pogonski kota?i: prednji
Mreža u vozilu: 5G
Povezivanje s infrastrukturom: Wi-Fi G5