Samo na povratnu dionicu od Zagreba do Plo?a cestarina je 464, a krenete li iz Osijeka prema Dubrovniku autocestom ona iznosi dodatnih 244 kn! Jeftinije je lokalnim cestama od Osijeka do Dubrovnika i natrag nego autocestom za punih 708 kn, a samo dva sata više troši se na put. Putujete li povratno od Macelja do Zapreši?a uštedjeti ?ete 63 kuna, a izgubiti samo 38 minuta. Istražili smo kojim alternativnim cestama po Hrvatskoj. Koje su uštede i koliki je gubitak vremena ako ne vozite po autocestama.
Brojni su primjeri koje donosimo a ako putujete od Osijeka do Plo?a autocestom kombiniraju?i A5-A3-A1, od istoka do juga Hrvatske putovat ?e te preko Zagreba te pritom prije?i 785 kilometara uz trošak cestarine od 391 kunu. Alternativan pravac preko BiH osjetno je kra?i, ali za 438 kilometara, zbog loših cesta potrebno je više od osam sati vožnje, no na cestarine ?e te potrošiti svega šest kuna. I sljede?i primjer, Varaždin – Pula, kombinacijom autocesta A3-A4-A1-A6 udaljenost iznosi 35 kilometara, a trošak cestarine je 150 kuna. Alternativan pravac je preko Ljubljane, ali nije isplativ, jer je udaljenost ve?a za 25 km, a ukupan trošak cestarine tako?er iznosi 150 kn.
10x sigurnije na autocesti
Sustav naplate vinjetom riješio bi problem selidbe ve?ine prometa na lokalne ceste. OK, postojao bi odre?en broj voza?a koji ne bi niti izlazio na autocestu, ali ve?ina bi ipak posegnula za godišnjom vinjetom, jer bi im se višestruko isplatila.
Odre?ene studije pokazale su kako bi cijena od 1000 kuna za godišnju vinjetu bila dobro odmjerena u usporedbi s troškovima kreditnog zaduženja i održavanja autocesta. Premda je i to prili?no skupo, ako usporedimo cijene vinjeta zemalja u okruženju, na godišnjoj razini ve?ini voza?a isplatilo bi se jednokratno platiti tih 1000 kuna. Uštedjeli bi novac, a vožnja bi im bila kudikamo sigurnija. Zato je to u prijedlog za županijske vinjete, poput onih u Ma?arskoj. Trenuta?no se više od 70 posto prometa u Republici Hrvatskoj odvija na državnim cestama, a autoceste ve?inu godine zjape prazne.
Ako usporedimo podatke o broju vozila sa susjednom Slovenijom, koja ima sustav naplate vinjetama, brzo dolazimo do zaklju?ka kako je iskorištenost njihovih autocesta gotovo 2,5 puta ve?a. Ovo je zapravo i puno ve?i problem, jer sigurnost koju nude autoceste smanjuje troškove zdravstva, osiguranja, šteta, pove?avaju sigurnost, ugodu, skra?uju vrijeme, povezuju udaljene dijelove države…
Dobro se je podsjetiti kako je do otvaranja punog profila autoceste A1 2003., na državnoj D1 ginulo godišnje izme?u 60 i 75 sudionika u prometu. Danas je taj broj i deset puta manji.
www.startnews.hr