Škoda; u našim krajevima ne toliko zvu?no ime, no u svijetu je itekako poznato kao jedno od najstarijih. Tvornica automobila koja je prije Drugoga svjetskoga rata radila iznimno luksuzna vozila bila je upravo Škodina. Po?etkom rata, proizvodnja služi u svrhu njema?ke ratne mašinerije te Škoda tada izbacuje svoje najpopularnije tenkovske modele Panzerkampfwagen 35(t) i Panzerkampfwagen 38(t) koji su uspješno vozili po terenima od Afrike do Rusije, makar su vlasnici ?esto prijavljivali probleme s prašinom i teško paljenje zimi. Budu?i da su Škodine tvornice pretpjele znatne štete tijekom rata, a komunizmu nije bilo u cilju da se proizvode luksuzni automobili, proizvodnja se fokusira na proizvodnju jeftinih automobila jednostavnih za održavanje. Na našem tržištu pojavila se sa ne baš previše perspektivnim modelima kao što su bili 120 i 130. Uskoro se 1987. pojavljuje legendarna Favoritka, automobil koji je spasio Škodu od bankrota, no radilo se ustvari o jeftinijoj verziji Volkswagen Golfa, s time da su izostali kvalitetni dizel motori (odnosno, nije ih uop?e bilo). Padom komunizma i privatizacijom, 1996. se u suradnji s Volkswagenom u moderniziranoj tvornici u Mladoj Boleslavi izbacuje automobil koji ?e u potpunosti promjeniti grupaciju: Škoda Octavia I.
Prva Octavia, tvorni?ke oznake Škoda 440
Octavia koju danas poznajemo nije ustvari prva Octavia. Prva Octavia je dobila ime budu?i da je bila osmi model koji je tvornica proizvela te se izra?ivala od 1959. do 1971. Nova Octavia je odmah u startu bila hit, jeftinija od Passata, na platformi od Golfa s kvalitetnim motorima. Iako je ljudi ?esto karakteriziraju kao limuzinu, rije? je o hatchbacku te je tehnološki u kategoriji s Audi A3, Seat Leonom te Volskwagen Jettom i Golfom. Prve generacije prije redizajna koji je nastupio 2000. godine zvale su se Octavia Tour, dok su one proizvedene nakon jedva primjetnog redizajna eksterijera i relativno primjetnog redizajna interijara, jednostavno nazvane Octavia. Kupcima su ponu?eni motori i to po?evši 1.4 litrenim benzincem snage 59 KS koji je preslab za toliko veliku karoseriju, pa do najsnažnijeg 1.8 20 V benzinca snage 178 KS koji svakako oduševljava performansama. Svi dizelski agregati varijacija su na temu izvedeni iz 1.9 litara obujma kakav se našao i kod nas na testu. 1.9 TDI snage 105 KS sa originalnih 186 tisu?a kilometara u današnje vrijeme gotovo je umije?e prona?i. Prvi vlasnik je i više nego zadovoljan automobilom, te nije imao nikakvih kvarova što se mehani?kog djela ti?e (osim zamjene stabilizatora u garantnom roku) ?ime se potvr?uje kvaliteta najpoznatijeg VW dizela koji na Balkanu ima kultni status. Kvarovi koje je vrijedno spomenuti su bili puknuta ru?ka za podizanje stakla i kvar elektronskog dijela kvake na stražnjim lijevim vratima koje centralno nije htjelo otklju?ati. To bi bilo to!
Interijer
Od opreme pronalazimo, mogli bismo re?i osnovne stvari poput podiza?a stakala, servo i „ru?ni“ klima ure?aj. Mjenja? je standardno precizni VAG-ov „petobrzinac“ koji posao obavlja bez greške. Ru?ica mjenja?a je postavljena odli?no te ostavlja prostora voza?u, no nedostaje naslon za ruku. Veli?ina mjenja?a pomalo otežava pristup prema kontroli klima ure?aja. Boja se dobro drži za skoro 15 godina, no kožu je potrebno o?ekivano promjeniti.
Sam interijer je izra?en solidno, sa ?vrstim plastikama koje ne škripe. Sve je složeno na ovome automobilu da traje, makar materijali ne oduševljavaju kvalitetom. Plastike su po današnjim standardima tvrde, a i volan nije kožni. Sjedala su zbog navlaka skoro pa u originalnom stanju. U svakome slu?aju, za osobu koja ne traži luksuz, nego ?vrsto?u i nedostatak neugodnih zvukova, Škoda Octavia je odli?an izbor!
Na volanu su poprili?no vidljivi tragovi korištenja
Insturment tabla je precizna i pregledna
Pomalo standardna mjesta grebanja plastike su ovdje poprili?no jasno vidljiva
Vanjski izgled nudi lijep no konzervativan dizajn. Nije se pokušalo isprobati ništa ludo, novo ili da previše odstupa od nekih osnovnih linija te se pronalaze sitne sli?nosti s Passatom. Na automobilu nisu primje?eni nikakvi tragovi korozije osim na lijevome blatobranu. Na automobilu su original 15 colne felge, koje su dodatno sa?uvale ionako kvalitetno odra?eni ovjes na kojemu je jedini popravak bio zamjena servisa u garantnom roku. Retrovizori su poprili?no širokog kuta te su grijani.
Najve?i adut Škode Octavie je njen prtljažnik od 528 litara (1330 L s preklopljenim sjedalima). Podnica je skoro u potpunosti ravna, a ispod poda prtljažnika ima prostora za gumu punih dimenzija. Napominjemo da je ovdje rije? ipak o hatchbacku koji nudi prostora kojima je dobrom djelu lifestyle karavana nedostižan pojam. Svakako bi dobro došao pokoji skriveni pretinac, no uz ovoliko prostora, ne?emo cjepidla?iti.
Zbog ?estog transporta gra?evinskog materijala, vlasnik automobila ne vadi deku iz automobila
Slika iz privatnog albuma vlasnika svjedo?i koliko prostora nudi spomenuti automobil
Što se ti?e agregata koji pokre?e Octaviu, on je za današnje pojmove podosta bu?an, no to je i najve?a mana koju bi mu mogli prona?i. Kod nas je poznat kao motor bez greške, ukoliko se redovito održavao. Ne troši ulje, a potrošnja goriva mu se vrti oko prosjeka od 5 l/100 km što je na masu od 1300 kg i 105 konjskih snaga izvrstan rezultat, a po specifikacijama od proizvo?a?a postiže brzinu od 100 km na sat za 11 sekundi.
Najpoželjniji motor na Balkanu (osim možda, još popularnijeg, 1.6 D)
Kada se sjedne za volan i okrene ?ak i na temperaturama blizu nule nema nikakvih problema s paljenjem osim što se treba malo duže ?ekati dok grija?i ne odrade svoje. Volan je podesiv po visini i po dubini, no sjedalima nedostaje bo?na potpora. U vožnji nemamo dojam kako je u pitanju automobil od 4.5 metara ve? vidno kra?i automobil te široki retrovizori nude izvrsnu vidljivost. Vidljivost kroz stražnje staklo je dobra, makar zbog dosta širokog mrtvog kuta preporu?ili bi da se ?ovjek ipak više oslanja na retrovizore. U zavoje ulazi kao na tra?nicama te se proklizivanja bez ru?ne ko?nice mogu sanjati. Ko?nice su zadovoljavaju?e, no nagla ko?enja kriju opasnost zbog proklizavanja bez obzira na ABS.
Poznati kvarovi
Ovaj primjerak sre?om nije imao nikakvih ve?ih kvarova osim gore spomenutih stabilizatora. Jedna od ?estih mušica na navedenom modelu (kao i na Golf IV), prestanak rada prednjih podiza?a stakla je otklonjen prije 2000. godine te se ne pronalazi na ovome modelu. Neki korisnici se žale na ovjes, a ?esto se žale na prijevremeni odlazak lamele. Tako?er, postoji mogu?nost da je vrijeme za zamjenu grija?a ukoliko je prilikom paljenja vrijeme njihova rada duže od 5 sekundi.
Završna rije?
Automobil, ako se gleda sa strane zabave ima prosje?nu ocjenu 6/10. Ako gledamo prakti?nost, potrošnja i cijena održavanja automobila je 10/10. Za ?ovjeka kojemu je automobil prijevozno sredstvo, traži automobil do 20 godina starosti i želi minimalne troškove nema boljeg automobila od Škode Octavie prve generacije. Kvalitetno odra?en automobil, bez mušica, koji odra?uje svoj posao bez upita s legendarnim motorom bez mane. Ukoliko tražite rabljeni automobil na koji vam ni žena ne?e prigovoriti, ne tražite dalje, našli ste ga – Škoda Octavia.
Motor: turbodizelski
Obujam: 1896 cm3
Snaga: 110 hp/4150 rpm
Moment: 235 Nm/1900 rpm
Pogon: prednji (FWD)
Mjenja?: ru?ni, 5 stupnjeva
Dimenzije: 4511 mm x 1730 mm x 1430 mm
Prtljažnik: 528/1330 litara
Gume: 195/65 R15
Masa: 1300 kg
Max. brzina: 192 km/h
0 – 100 km/h: 11 sekundi
Potrošnja: 5 l/100km