“Leve iti ne, a desno!?” Slovenci od pred koji mjesec kao i Amerikanci – mogu! Jeste li i vi da se ne ?eka na desno skretanje i kad je upaljeno glavno crveno svjetlo?
Slovenija je ljetos donijela jednu od najve?ih promjena na podru?ju prometnog zakonodavstva u posljednjih nekoliko godina! Skretanje u desno odnedavno je mogu?e i kad vam je upaljeno glavno crveno svjetlo. Gotovo u potpunosti naši su susjedi u ovom dijelu preuzeli ameri?ka iskustva. Tamo je ve? godinama dozvoljeno skretanje u desno bez zaustavljanja iako je za ravno upaljeno crveno svjetlo. Smanjili su Slovenci kazne za prekora?enje dopuštene brzine, pove?ali ih za korištenje mobitela tijekom vožnje.
U Sloveniji je to malo modificirano, pa je mogu?e u desno bez zaustavljanja i naravno uz osvrtanje i mjere sigurnosti jedino ako su semafori opremljeni i malim zelenim smjerokazima koji su upaljeni stalno!
Veliki broj semafora naši su susjedi opremili i malim zelenim svjetle?im smjerokazima. Nemojte se tome iznenaditi kad vozite po Sloveniji. Slobodno bez zaustavljanja i desno, ali leve iti ne ako vam je upaljeno crveno. Skretanje na crveno svjetlo bit ?e dozvoljeno samo ako ?e na semaforu pored crvenog svjetla biti postavljen kvadratni znak sa zelenom strelicom na crnoj pozadini.
Crveno svjetlo bit ?e dozvoljeno samo ako ?e na semaforu pored crvenog biti postavljen kvadratni znak sa zelenom strelicom na crnoj pozadini. Ni u ovom slu?aju voza? koji ?e iskoristiti ovu iznimku ne?e imati prednost, ve? ?e morati ?ekati na otvorenom i provjeriti je li sigurno i slobodno. Ni u ovom slu?aju voza? koji ?e iskoristiti ovu iznimku ne?e imati prednost, ve? ?e morati ?ekati na otvorenom.
Ima i drugih važnih promjena prometnih pravila u Sloveniji. Smanjili su kazne za prekora?enje dopuštene brzine, pove?ali ih za korištenje mobitela tijekom vožnje.
Prometne kazne ve? su dugo jedna od vru?ih tema u Sloveniji, jer se ?ine nerazmjerno visokim u odnosu na europske, a pritom uop?e ne reguliraju odre?ena podru?ja. Zastupnici u Narodnoj skupštini usvojili su ljetos izmjenu zakona kojom se predvi?aju nove kazne za sudionike u prometu, a ujedno se ure?uje i do sada loše regulirano podru?je korištenja elektri?nih skutera u cestovnom prometu.
Ve?ina voza?a vjerojatno ?e biti zadovoljna novim kaznama. One donose smanjenje kazne za prekora?enje dopuštene brzine u naseljima gdje je ograni?enje brzine 50 kilometara na sat. Prema dosadašnjem zakonu, kazna za prekora?enje brzine u naselju bila je 40 eura za prekora?enje do pet kilometara na sat; 80 eura za prekora?enje do 10 kilometara na sat, 250 eura za 10-20 kilometara na sat, 500 eura za 20-30 kilometara na sat i 1.000 eura za prekora?enje granice do 50 kilometara na sat.
Dopušteno skretanje desno na crveno svjetlo, blaže kazne za prekora?enje brzine i rigoroznije kazne za korištenje telefona tijekom vožnje.
“Navika je crvena košulja”, mogla bi parafrazirati prva mjera. Ako samo pomislim na kaos koji je uvo?enje kružnih tokova donijelo voza?koj populaciji, posebno starijoj, onda mogu zamisliti koliko ?e biti teško uvjeriti voza?e ?iji su geni crveni na semaforu da je prvi aksiom sudjelovanja u prometu od sada je mogu?e.tako?er prekršiti. I to ne uvijek i svugdje, ve? samo na semaforima, koji ?e tako?er biti opremljeni odgovaraju?im znakom. Mi koji smo se vozili u zapadnim zemljama, gdje je takva praksa ve? desetlje?ima, možemo potvrditi da je proto?nost zaista sve ve?a, ali usu?ujem se re?i da ?e kod nas ta mjera samo pove?ati zbunjenost i nervozu. Budu?i da ?e neki voza?i znati koristiti mjeru, drugi ?e po Murphyjevom zakonu uvijek biti prvi pred crvenim svjetlom, ne?e se usuditi skrenuti. U svakom slu?aju; ako ve? cijela zemlja skre?e desno, zašto ne bi i njen mobilni dio…
Fotografija: Jure Šujica