Renault Grupa raspolaže brojnim testnim i inženjerskim centrima u Francuskoj i svijetu. Jedan takav centar, smješten u Aubevoyeu, dom je skrivenom blagu: gluhim komorama. U tim tajanstvenim komorama, izoliranima od zvu?nih i elektromagnetskih valova, opsežno se testiraju prototipi novih vozila. Ondje se u najve?oj tajnosti ispituju zvukovi i s njima povezane funkcije koje ?e se ugra?ivati u budu?e modele. Stéphane, voditelj Odjela za akustiku i vibracije pri Renault Grupi, dopustio nam je da zavirimo kroz zvu?no izolirana vrata tog hrama tišine.
Dok Stéphane ujutro prolazi seoskim cestama Normandije, tišinu prirode koja se budi iz no?nog sna prekida tek zvuk njegova automobila i cvrkut poneke ptice. Jutarnji spokoj ubrzo zamjenjuje metež Tehni?kog centra Aubevoye, Renaultove testne i inženjerske lokacije smještene 100 km sjeverozapadno od Pariza. Iza veli?anstvenog glavnog ulaza krije se više od 600 hektara zašti?ene površine na kojoj je smješteno gotovo 60 km testnih staza, 44 ispitne linije, dva zra?na tunela, 18 komora za ubrzanje procesa korozije i mnogo toga drugog. Daleko od o?iju javnosti u šumama departmana Eure, budu?a vozila Renault Grupe testiraju se u najrazli?itijim situacijama.
Dok ulazi u centar, Stéphane prolazi kroz nekoliko kontrolnih to?aka i sigurnosnih ulaza koje budno nadziru zaštitari. Inženjeri, tehni?ari, piloti, stru?njaci svih vrsta… Ovaj napredni centar zapošljava ih približno 1000! Dok prolazimo labirintom hodnika, Stéphane nam pokazuje svoje radno okruženje, a ono nimalo ne nalikuje klasi?nom uredu…
„Trenuta?no radimo na novom zvu?nom iskustvu koje bi trebalo obogatiti doživljaj zvuka, osigurati mu neusporedivu kvalitetu i potaknuti niz inovativnih usluga.”
Stéphane, voditelj Odjela za akustiku i vibracije pri Renault Grupi
ZVU?NE BARIJERE
Zidovi i strop prve komore prekriveni su pjenastim oblogama u obliku izbo?enih vodoravnih i okomitih prizmi ?ija je funkcija raspršiti, a ne reflektirati zvu?ne valove. Na taj na?in ne dolazi do jeke u komori, odnosno ona postaje gluha. „Budu?i da pod nije zvu?no izoliran, preciznije bi bilo zvati je polugluhom komorom”, dodaje Stéphane.
Ovdje rije? „tišina” dobiva potpuno novo zna?enje: doista se ne može ništa ?uti, a odsustvo zvuka postaje zaglušuju?e. U tom prostoru, lišenom bilo kakvog pozadinskog zvuka, ?ak i gotovo ne?ujno gužvanje tkanine ili disanje postaju iznena?uju?e primjetni. S druge strane, pljeskanje rukama djeluje prigušeno jer u prostoriji nema jeke. „Doista jedinstveno iskustvo”, dodaje Stéphane uz osmijeh.
Postavljen u središte komore i okružen stotinama visokokvalitetnih mikrofona, novi Mégane E-TECH Electric privla?i pozornost ispitiva?a. „Mjerimo razinu zvu?ne izolacije automobila u odnosu na buku motora i guma ili bilo koji drugi bliski izvor buke”, objašnjava Stéphane. „Ovdje radimo na zvu?noj izolaciji i svemu što oblikuje zvu?ni doživljaj vozila. Uga?amo zvuk vrata, zvu?nih upozorenja i alarma, audiosustava i drugog.” Stru?njaci za akustiku stvaraju i procjenjuju cjelokupnu zvu?nu arhitekturu vozila sa?injenu od unutrašnjih i vanjskih zvukova.
Renault ZOE, elektri?no vozilo koje je prije deset godina pokrenulo pravu revoluciju, otvorio je brojna nova pitanja vezana uz zvuk. No, kakve to veze ima s tišinom? Renault upotrebljava gluhe komore kako bi razvio zvu?na upozorenja za pješake, odnosno kako bi ga pješaci mogli ?uti kada im se približava niskim brzinama. „Vozilo iz kojeg se ?uje Travijata ili Wagner zvu?i zabavno, no ono otvara ?itav niz pitanja o zvu?nom zaga?enju”, šaljivo dodaje Stéphane. Novi Mégane E-TECH Electric i dalje ?e emitirati odabrane zvukove kako bi upozorio pješake.
Budu?i da iz njegove unutrašnjosti više ne dopire brujanje termi?kog motora, bilo je potrebno detaljnije poraditi na zvu?noj kulisi: „Sada ve?u pozornost dajemo pokaziva?ima smjera, klikovima gumba, zvukovima dodirnih zaslona. Voza?i i putnici u središtu su ovog akusti?nog i senzornog iskustva koje oblikuje doživljaj vožnje.”
POTRAGA ZA PRAVOM VALNOM DULJINOM
Nekoliko koraka dalje, još jedna prostorija pobu?uje zanimanje. Ondje nalazimo Xaviera, stru?njaka za elektromagnetsku kompatibilnost. Zidovi su prekriveni bijelim oblogama, oslonjenima na debeli sloj izolacijskog materijala. Još jedan novi Mégane E-TECH Electric testira se na dinamometri?kim valjcima kojima se simulira vožnja otvorenom cestom. Odašilja?i kojima je automobil okružen „bombardiraju” ga elektromagnetskim valovima razli?itih intenziteta i frekvencije. Vozila su u stvarnom svijetu stalno izložena elektromagnetskim poljima, bilo da prolaze pored telefonskih tornjeva, televizijskih odašilja?a ili automatskih radara brzine. Stoga je potrebno poduzeti sve mjere opreza kako ništa ne bi remetilo normalan rad vozila. „Nalazimo se u Faradayevu kavezu. Zidovi prostorije blokiraju elektromagnetske valove i izoliraju nas od ostatka svijeta. Tako testiramo na?in na koji automobili odašilju i primaju najrazli?itije vrste valova: radijske, telefonske ili radionavigacijske (GPS)”, objašnjava Xavier.
Iako je oko vozila manje zvu?nih valova, isto se ne može re?i za elektromagnetske valove. Od po?etka stolje?a broj elektri?nih ure?aja u vozilu se u?etverostru?io. Renault Mégane E-Tech Electric, primjerice, dolazi s nizom novih povezanih zna?ajki i sustava za pomo? u vožnji. Dodatne zna?ajke povezivosti zna?e i ve?i broj valova u vozilu i izvan njega. Stoga je bitno osigurati da frekvencije ne ometaju jedna drugu ne bi li se izbjegli bilo kakvi kvarovi opreme u vozilu ili sigurnosni problemi izvan vozila, odnosno kako bi se Renaultovim kupcima zajam?ila sigurna i pouzdana vozila.
Na tom su mjestu i novi kultni model marke Renault i sva njegova oprema bili su podvrgnuti brojnim testiranjima – i to dvaput, kako nalažu propisi. Reakcije i ponašanja vozila u stvarnom se vremenu nadziru u kontrolnoj sobi, a potom i raš?lanjuju te analiziraju uz pomo? naprednih ra?unala. Ništa nije prepušteno slu?aju kada je rije? o u?inkovitosti i pouzdanosti povezanih automobilskih sustava.
IZ TESTNIH KOMORA NA CESTU
Stéphane nas odvodi u posljednju prostoriju. „Pazite na o?i…”, upozorava nas guraju?i teška vrata koja vode u 300 m² veliku i 11 metara visoku prostoriju. Zidovi, podovi i stropovi prekriveni su velikim stošcima od pjene. To je jedina komora Tehni?kog centra Aubevoye u kojoj uop?e nema jeke. U njoj stru?njaci ispituju kako sva Renaultova vozila, od Zoeja do Mastera, primaju valove.
U Tehni?kom centru Aubevoye svakodnevno se testira djelovanje valova na automobile
U brojnim gluhim komorama i laboratorijima za analizu, raštrkanima po prostranom Tehni?kom centru Aubevoye, svake se godine provede više od tisu?u testiranja. Dugi niz mjeseci prije nego što uop?e budu predstavljeni (pa ?ak i imenovani!), Renaultovi modeli provode dane u komorama senzorne deprivacije, okruženi nevidljivim frekvencijama. To samo dokazuje koliko su gluhe komore, te malo komu znane riznice u kojima se eksperimentira tehnologijom valova, presudne za razvoj automobila.
I to je dovoljno da Stéphane bude zadovoljan kada se svjetla po?nu gasiti širom Aubevoyea, a on napusti svoj „ured” i krene ku?i. Voze?i se vijugavim šumskim cestama Normandije, naš protagonist spušta prozor, a njegov automobil ponovno preplavljuju zvuci prirode.