DPF filter (eng. Diesel Particulate Filter) i FAP (Filter AntiPollution) smatra se jednim od najproblemati?nijih dijelova današnjih automobila s dizel motorima. Iako su prvi modeli DPF-a ugra?eni još osamdesetih godina, ugradnja ovog filtera postaje obavezna 2009 uvo?enjem EURO 5 norme.
Tehni?ka rješenja i na?in rada filtera krutih ?estica od po?etka se razvijaju u dva smjera. Ve?ina automobilskih firmi po?ela je koristiti “suhe” DPF filtre, dok su Francuski proizvo?a?i automobila (Renault, Peugeot, Citroen) su na tržište donijeli “mokre” FAP filtre.
?emu služe DPF i FAP filteri krutih ?estica?
Niti jedan dizelski motor ne može u potpunosti spaliti smjesu goriva i zraka i zbog toga nastaju ?estice koje se talože u obliku ?a?e, koja nastaje izgaranjem u dizelskom motoru. Filtar ?estica ?a?e zaustavlja ve?inu ?a?e koja bi ina?e putovala ispušnim sustavom i izašla u atmosferu. DPF može zadržati odre?enu koli?inu ?a?e, ali ne veliku, te zbog toga mora pro?i proces koji se naziva regeneracija da bi se o?istile naslage ?a?e unutar filtra. Kada ?a?a pro?e proces regeneracije pretvara se u višestruko manju koli?inu pepela.
Razlika izme?u DPF i FAP filtera
Osnovna razlika je u tome što FAP filteri sadrže spremnik i sustav za doziranje posebnih aditiva (teku?ina Eolys ili drugi), ?ija je zada?a snižavanje temperature samozapaljenja ?a?e u filteru za oko 200 °C. U DPF filterima primjenjuje se suha metoda koja ovisi o ubrizgavanju goriva u ispuhu, koji ima zada?u podi?i temperaturu plinova i spaliti ?a?u.
Teoretski, zbog niže temperature samozapaljenja ?a?e, FAP filteri se pokazuju boljima i izdržljiviji su. U posljednjih nekoliko godina pojavili su se i aditivi za dizel gorivo (primjenjuju se izravno u rezervoaru goriva), koji se mogu primjenjivati u autima s DPF filterom, kako bi u njima snizili temperaturu samozapaljenja ?a?e.
Održavanje DPF/FAP filtera
Svaki filter, kako bi dobro radio i vršio optimalno filtriranje, potrebno je redovito ?istiti kako ne bi došlo do zagušenja motora. Proces ?iš?enja filtera naziva se regeneracija, a izvodi se tako da se pod visokim temperaturama tretira sakupljena ?a?a te se na taj na?in pretvori u malu koli?inu pepela koja se odbaci iz sustava. Razlikujemo pasivnu i aktivnu regeneraciju.
Pasivna regeneracija DPF-a
Tijekom dužih putovanja otvorenom cestom, dolazi do pasivne regeneracije. Za taj postupak nije potrebna intervencija upravlja?kog ure?aja motora (ECU). Zbog povišene temperature ispušnih plinova na dužim putovanjima (temperature izme?u 350 i 500 °C), proces se polako i kontinuirano odvija unutar DPF-a ?ija je jezgra presvu?ena kataliti?kim slojem platine. Kataliti?ki presvu?en DPF smješten je blizu motora, te je temperatura ispušnih plinova dovoljno visoka (500 °C) da se ?estice ?a?e zapale. Zbog toga se ?a?a spali i pretvara u manju koli?inu pepela.
Aktivna regeneracija DPF-a
Aktivna regeneracija je intervencija ra?unala, kada izra?unato taloženje ?a?e unutar DPF-a dosegne 45%. Procedura traje 5 – 10 minuta. Ra?unalo motora poduzima mjere da bi se temperatura ispušnih plinova podigla iznad 600°C, a to su isklju?ivanje recirkulacije ispušnih plinova i pove?anje vremena ubrizgavanja koje uklju?uje i kratko ubrizgavanje nakon glavnog ubrizgavanja. ?estice ?a?e oksidiraju na ovoj temperaturi i pretvaraju se u pepel.
Prisilna regeneracija DPF-a
Prisilna regeneracija DPF-a vrši se ru?nim pokretanjem procesa regeneracije uz pomo? auto-dijagnosti?kog ure?aja. Prisilna regeneracija u pravilu se vrši dok je automobil u mirovanju, a napunjenost filtera ?a?om od 75% -95%. Kada napunjenost pre?e 95% filter je potrebno zamijeniti.
Nakon procedure prisilne regeneracije DPF-a preporu?a se izmjena ulja i filtera ulja pošto se tijekom regeneracije ubrizgava dodatna koli?ina goriva u cilindre, a neuspješna regeneracija može završiti tako da se to gorivo ocijedi i pomiješa sa uljem u motoru te ga razrijedi.
Problemi prilikom regeneracije DPF-a
Kao što smo ve? ranije spomenuli, ako se ?a?a ne može samostalno zapaliti, ECU ra?unalo inicira sagorijevanje (aktivna regeneracija). Nažalost, u ve?ini automobila, voza? nema nikakvu informaciju o tome da se odvija zapaljenje filtera (ne pali se nikakva kontrolna lampica). Prema tome, voza? može slu?ajno prekinuti proces zapaljenja, zaustavivši se i isklju?ivši motor.
Proces ?e se nastaviti kada se ponovno postignu uvjeti za regeneraciju; motor na radnoj temperaturi, brzina ve?a od 60km/h bez naglih dodavanja gasa ili ko?enja. Ako ni tada uspješna regeneracija nije mogu?a taloženje ?a?e ?e se pove?ati. Na 50% napunjenosti ?a?om, ra?unalo motora ?e nastaviti održavati maksimalne temperature ispušnih plinova na 600°C do 650°C da bi se potaknuo proces regeneracije. Ako je i nakon toga proces neuspješan, upalit ?e se signalna lampica za DPF na plo?i s instrumentima.
Na 55% napunjenosti pali se signalna lampica DPF-a. Tada bi voza? trebao slijediti protokol u uputama za korištenje vozila. Ako se ova informacija ignorira i vozilo nastavi koristiti do 75% napunjenosti filtra bez uspješne regeneracije, upalit ?e se dodatne signalne lampice. U tom trenutku vlasnik vozila ?e primijetiti gubitak snage vozila.
Na 75% napunjenosti, regeneracija je još uvijek mogu?a uz korištenje dijagnosti?kog ure?aja koji pokre?e prisilnu regeneraciju DPF-a. Kada napunjenost prije?e 95%, potrebno je zamijeniti jedinicu DPF-a.
Kako prepoznati, da je vozilo zapo?elo regeneraciju DPF-a
Odjednom se zna?ajno pove?a potrošnja goriva.
Pove?avaju se okretaji motora, bez da voza? pritiš?e papu?icu gasa.
Glasniji rad motora.
Mogu?nost da ra?unalo samovoljno pokrene stražnje brisa?e, uklju?i grijanje stražnjeg stakla ili druge dijelove opreme s ciljem ve?eg optere?enja motora.
Proces traje nekoliko minuta. Ako voza? primijeti da je taj proces zapo?eo, trebao bi, ako je to mogu?e, i?i na autocestu i voziti se njome nekoliko minuta. Ako to nije izvedivo – ne isklju?ujte motor prije nego što proces završi.
Postoji li neki alat koji ?e mi pomo?i oko održavanja DPF/FAP filtera
Kako smo u gornjem tekstu utvrdili najve?i problem za DPF filtere je kratka gradska vožnja u kojoj vozilo teško postiže uvjete za pasivnu regeneraciju DPF-a. Tako?er, prekinuti proces aktivne regeneracije koje je vozilo pokrenulo jer je “za?epljenost” filtera dosegla kriti?nu razinu može biti ubojita za ovu skupu komponentu. Da bi izbjegli prekidanje regeneracije i procijenili kada bi ona mogla biti pokrenuta možemo se poslužiti malim trikom.
Pošto ve?ina vozila na plo?i sa instrumentima ne nudi nikakve podatke u stanju DPF-a u tu svrhu možemo koristiti mobitel povezan sa dijagnosti?kim priklju?kom automobila preko ELM327 bluetooth interfejsa.
Što nam treba? ELM327 adapter koji priklju?imo u OBDII konektor automobila i smartphone na koji je potrebno instalirati neku od aplikacija za ovu namjenu. Ovakvih aplikacija na Google Play trgovini ima mnoštvo pa ?emo navesti samo nazive nekih:
VAG DPF
DPF INFO
OPEL DPF MONITOR
DPF MONITOR FOR ALFA & FIAT
FAP CITROEN/PEUGEOT OBD2
Malo detaljnije opise programa za kontrolu DPF-a te testove istih planiramo objaviti u nekom od budu?ih ?lanaka u suradnju s partnerima iz K DIJAGNOSTIKE.
Kristijan Bartolovi? – K DIJAGNOSTIKA