Trgovci gumama moraju staviti EU oznaku na izložene gume ili negdje blizu njih, prenosi RevijaHAK.
Od 2012. automobilske gume u trgovini gumama moraju biti ozna?ene naljepnicom, sli?no kao perilice rublja ili hladnjaci u trgovinama elektronikom. Ova oznaka ima za cilj omogu?iti kupcima guma da procijene pojedina?na svojstva guma o kojima je rije? ili da usporede razli?ite modele guma po tri kriterija: otporu kotrljanja, svojstavima ko?enja na mokrom i buci. Prva EU oznaka guma sadržavala je ove tri informacije. Me?utim, stara EU uredba je u me?uvremenu zamijenjena EU Uredbom 2020/740, koja pruža dodatne informacije o prianjanju na snijegu i (za skandinavsko tržište) prianjanju na ledu na novoj standardnoj naljepnici sa simbolima, piše Njema?ki autoklub (ADAC).
Nova se regulativa odnosi samo na gume za automobile, kamione ili autobuse koje su došle na tržište nakon 1. svibnja 2021., tj. imaju najmanje datum proizvodnje DOT 1821 (18. kalendarski tjedan 2021.) ili viši na bo?noj strani gume. S obzirom na to da ne postoji obveza ponovnog ozna?avanja guma stavljenih na tržište prije 1. svibnja 2021., obje se oznake mogu na?i jedna pored druge u trgovinama.
Za razliku od opsežnih testiranja guma koja provode europski autoklubovi i HAK, u ispitivanjima za naljepnice uzimaju se u obzir samo osnovna svojstva gume kao što su otpor pri kotrljanju (potrošnja goriva i energetska u?inkovitost), prianjanje na mokroj podlozi i vanjska buka kotrljanja. Kriterij prianjanja na snijegu i ledu tako?er je dodan.
Uz središnje prikaze u?inkovitosti potrošnje goriva i energije (lijevo), prianjanja na mokroj podlozi (desno) i vanjske buke kotrljanja (dolje lijevo), jedna od najvažnijih novosti u novoj EU oznaci je QR kod u gornjem desnom kutu. Ako to skenirate svojim pametnim telefonom, dobit ?ete izravan pristup detaljnim informacijama o gumama koje je proizvo?a? pohranio u Europsku bazu podataka o energetskim oznakama proizvoda (EPREL). Naziv proizvo?a?a, to?an broj artikla gume, dimenzija s indeksom brzine i nosivosti te klasa gume (npr. C1 za automobile, mobilne ku?ice, autobuse) dopunjuju informacije.
Dva simbola su dodana dolje desno za zimske i cjelogodišnje gume. Ozna?avanje dobro poznatim alpskim simbolom potvr?uje uskla?enost s minimalnim zahtjevima za gume za zimske ceste, koji su definirani u skladu s UNECE-R 117. Alpski simbol tako?er mora biti utisnut na boku gume ili mora postojati certifikat proizvo?a?a. Novi simbol sa stiliziranim planinskim lancem u trokutu ozna?ava prianjanje na ledu i prvenstveno se koristi za posebne zimske gume u skandinavskoj regiji.
Otpor pri kotrljanu, odnosno potrošnja goriva i energetska u?inkovitost guma podijeljeni su u klase od A do E. Razlika izme?u najboljih A i E guma je oko 0,5 l/100 km, odnosno oko 7,5 posto u potrošnji goriva. Budu?i da ve?ina guma na današnjem tržištu spada u klase B i C, realni potencijal za uštedu goriva znatno je manji nego što sugerira ovih pet slova.
Kako bi se opisala u?inkovitost ko?enja gume na mokroj cesti, put ko?enja ili maksimalni koeficijent trenja izme?u gume i ceste se mjeri i uspore?uje s vrijednostima referentne gume. Iz toga se izra?unava koeficijent prianjanja na mokrom i dijeli na klase od A do E. Ako je automobil opremljen gumama klase A, u usporedbi s gumama klase E, put ko?enja može se smanjiti do 18 metara u slu?aju hitnog zaustavljanja od 80 km/h na cesti s prosje?nim prianjanjem.
Kao i kod stare oznake, vanjska buka gume navedena je u decibelima. Me?utim, dok se buka prethodno klasificirala dodavanjem ili izostavljanjem jednog od tri zvu?na vala u odnosu na važe?e homologacijske vrijednosti, nova EU oznaka sada koristi slova. Nijedna guma nije ozna?ena sa C jer premašuje dopuštenu granicu i stoga ne bi bila prihvatljiva za homologaciju. Ina?e, grani?ne vrijednosti buke nisu iste za sve automobilske gume i ovise o odgovaraju?oj klasifikaciji (C1 do C3), širini gume i vrsti gume. Zbog toga razli?ite kombinacije klasifikacija slova i razina buke mogu proiza?i iz razli?itih guma.
Gume ozna?ene alpskim simbolom moraju imati odre?eni kapacitet ko?enja ili prianjanja na nabijenom snježnom pokriva?u u usporedbi sa standardiziranom referentnom gumom za usporedbu. Trokutasti simbol s planinskom siluetom potvr?uje odre?eno minimalno prianjanje na ledu za zimske gume za osobna vozila koje su, zahvaljuju?i svojim posebnim mješavinama gume (mekanim smjesama), posebno dizajnirane za upotrebu na zale?enim cestama u sjevernoj Europi. Ove gume op?enito nisu namijenjene za uporabu izvan sjeverne Europe.
Budu?i da gume koje su stavljene na tržište prije 1. svibnja 2021. mogu zadržati svoju oznaku, obje se oznake još dugo mogu na?i jedna pored druge u trgovini gumama. Starija oznaka gume razlikuje se od nove EU oznake prije svega u klasama performansi (klase su pooštrene s novijom oznakom), nedostatku informacija o zimskim svojstvima i prikazu zvu?nog vala vanjske buke.
Ispitivanja koja prethode razvrstavanju provodi industrija guma prema to?no definiranim procedurama. Proizvo?a? tako klasificira svoje proizvode. Iz tog razloga planira se da klasifikacije provjeravaju neovisni instituti.
Trgovci gumama moraju staviti EU oznaku na izložene gume ili negdje blizu njih. Za gume koje nisu izložene, podaci na etiketi gume moraju biti dostupni kupcu na neki drugi na?in. Ipak, najvažnija pomo? pri donošenju odluka i dalje bi vam trebao biti test guma europskih autoklubova i HAK-a jer se ovdje provjerava znatno više kriterija, od kojih su mnogi i sigurnosni. Ako gume nisu testirane informacije sadržane na naljepnici gume bit ?e pouzdan vodi? kojim se svakako trebaju služiti. Osobito kada se radi o svojstvima ko?enja na mokroj podlozibitnim za sigurnost, treba odabrati gume klase C ili bolje.
Izvor: RevijaHAK