Ako ste pratili vijesti o razvoju Rimac automobila, onda ste vjerojatno ?uli da ovaj mladi inovator koristi tehniku torque vectoring. O ?emu se zapravo radi?
Ova tehnika nije potpuna novost u autoindustriji i ve? se neko vrijeme koristi, ali na rijetkim vozilima. Radi se o razvijenoj tehnici koja može moment sile dozirati na svaki od kota?a, ovisno o potrebi, odnosno koliko je kojem kota?u potrebno. Dakle, radi se o tehnologiji koja se primjenjuju na vozila koja imaju pogon na svim kota?ima. Neka novija vozila koja imaju pogon samo na prednjim kota?ima tako?er imaju torque vectoring tehnologiju, ali tek njezine osnove.
No, auto industrija razvija se munjevitom brzinom iz dana u dan pa sve više automobila želi u svom sustavu imati ovu dokazano dobru tehnologiju. Naime, ona omogu?ava vozilima da bolje leže, odnosno prijanjaju uz cestu te samim time bolje i sigurnije prolaze zavoje, imaju konstantniju brzinu i performanse.
Prvi su torque vectoring tehnologiju po?ela koristiti trka?a vozila, a me?u prvima bio je to Mitsubishi. Ipak, sama tehnologija dosta se sporo razvijala kroz godine pa se tako danas ne koristi kako bi trebala, a naj?eš?a je ipak na vozilima koja imaju pogon na svim kota?ima.
Diferencijal na vozilu, preko kojeg se bazira torque vectoring, zahtijeva elektronski sistem za nadzor uz ve? standardne mehani?ke komponente. Zada?a tog elektronskog sistema za monitoring je re?i cijelom sustavu diferencijala kada i kako prenijeti moment sile na kota?e.
Vozila s pogonom na svim kota?ima
Primjerice, vozilo može ima standardni torque vecotring sistem koji 90 posto momenta sile distribuira na prednje kota?e, a 10 posto na zadnje. Me?utim, kada se promijene uvjeti na cesti, a sustav to zabilježi, zapo?inje distribucija momenta sila u omjeru 50 posto na prednje i 50 posto na stražnje kota?e.
U još naprednijim torque vectoring sistemima moment sile se distribuira posebno na svaki kota?, ?ime se još više poboljšava sigurnost, ali i performanse automobila.
Vozila s pogonom na prednjim ili stražnjim kota?ima
Radi se o manje kompleksnom torque vectoring sistemu, pri ?emu se moment sile prenosi samo izme?u dva kota?a, ovisno koji pogon vozilo ima (ako ima pogon na stražnjim kota?ima, onda se prenosi izme?u ta dva kota?a te isto vrijedi i za pogon na prednjim kota?ima). Sistem tada prati rotacijski i upravlja?ki kut na kota?ima. Budu?i da ovo veoma varira tijekom vožnje, sistem torque vectoring sve to prati i smanjuje ili pove?ava moment sile kojeg distribuira na svaki od ta dva kota?a te pove?ava sigurnost vozila ?ak i u lošim vremenskim uvjetima.
A u elektri?nim vozilima torque vectoring sistem koristi više elektri?nih motora koji kontroliraju dinamiku kota?a i utje?u na njih pravilnim prijenosom momenta sile.
Dakle, torque vectoring sistem je, mogli bismo re?i, budu?nost naših automobila. Uz njega mogu se zaboraviti sada ve? klasi?ni ABS i ostali sustavi protiv proklizavanja, a sve kako bi vozilo bilo sigurnije u svim vremenskim uvjetima na cesti te u isto vrijeme ne bi gubilo na svojim performansama. Doista, nije li ovo nešto što svi mi voza?i priželjkujemo?
Izvor: Silux.hr