Kod pokretanja nove rubrike potrebno je prona?i automobil koji ?e imati ?ast biti prvi o kojem ?e se pisati. No, ?im nam je na um pala legendarna ‘?etvorka’, dalje nismo razmišljali. ‘Mali div’, ‘?etvorka’, ‘katrica’, i kako su je ve? zvali dostojna je otvaranja nove rubrike. Tako?er, ovaj tekst ne?e biti nakupina podataka o motorima i izvedbama ?etvorke, kao ni o prodajnim brojkama. Ovakva legenda je zaslužila tekst koji se piše vo?en srcem, a ne statistikom.
No, ipak o njegovoj popularnosti najbolje govore brojke. Renault 4 je tre?i najprodavaniji automobil u povijesti i najprodavaniji Renault ikada. Stru?njaci iz Renaulta nikada prije i nikada poslije nisu proizveli nešto što bi na takav na?in uzdrmalo auto industriju i ostavilo traga u povijesti.
Renault 4 po?eo se proizvoditi još 1961. godine, a nacrti za projekt koji bi bio odgovor Citroenu 2CV naru?eni su još 1956. godine. Kad su sa proizvodne trake po?eli silaziti novi modeli, svijet je poludio. Toliko da se ?etvorka uz dizajnerska osvježenja i ja?u motorizaciju proizvodila sve do 1992. godine, kad je u slovenskom Novom Mestu u svijet poslana zadnja serija nazvana “Bye-Bye”.
No, što je to toliko o?aralo kupce da su ga svi željeli? Prvo, treba uzeti u obzir vrijeme kad je ?etvorka predstavljena. To je s obzirom na konkurenciju bio ozbiljan napredak u dizajnu. Druga, ali vjerojatno i puno bitnija stvar je njegova prakti?nost. ‘Najbolji terenac u povijesti’ kako su mu tepali, obožavali su ljudi sa sela, zbog njegove visine i kvalitetnog podvozja s kojim su mogli obilaziti svoje imanje. Voljeli su ga prodava?i, cvje?ari i svi koji su trebali automobil u koji ?e mo?i strpati sve što im treba za njihov posao. Voljeli su ga o?evi i majke, koji su imali dovoljno mjesta za sebe i svoju djecu, zajedno sa njihovim stvarima. Voljeli su ga mladi?i, jer su njime mogli šarmirati svoje ljepše polovice, a imali su i dovoljno prostora za širenje ljubavi i rad na natalitetu. Zbog svog oblika bio je svojevrstan hibrid karavana, malog terenca i mini kombija. Svestran i prakti?an automobil, pristupa?ne cijene.
Renault 4 je kroz svo svoje vrijeme ostao poznat po dvije stvari koje nikada nije mijenjao. Prva je ru?ica mjenja?a, popularni kišobran, a druga su šiber prozori. U ?etvorci nikada nije bilo otvaranja prozora “na palentu”. Danas je to tehnološki i dizajnerski zastario automobil. No, po svijetu ima još mnogo ljubitelja ?etvorke koji se okupljaju i druže sa svojim limenim ljubimcima. Nekada tako svakodnevan, uobi?ajen automobil na cestama. A danas nam srce zaigra kad ga vidimo na cesti. I bilo bi lijepo imati jedan u garaži za nedjeljne vožnje.
Renaultu ne?u oprostiti jednu stvar. A ona je da nikada nije oživio ovaj legendarni model. Na na?in kao što su to napravili VW sa svojom Bubom, Mini sa svojim Mini Cooperom i Fiat sa svojim Cinquecentom. Imali su priliku sa zadnjom generacijom Twinga koja oblikom i dizajnerskim detaljima neodoljivo podsje?a na legendarnu ?etvorku. To bi bio savršen lifestyle automobil za ljubitelje ovog modela i marke. Nažalost, marketinški stru?njaci iz Renaulta su odlu?ili druga?ije, ali su nam zato barem ostavili nadu da ?e se u skorijoj budu?nosti možda predomisliti. (DL)