Za normalan rad automobila potrebne su razne teku?ine koje održavaju optimalnu radnu temperaturu, pomažu kod ko?enja, rashla?uju, služe za pranje i još štošta. Kada malo bolje pogledamo cijeli sustav shva?amo da je za njegovo funkcioniranje nužno pratiti stanje, odnosno koli?inu raznih teku?ina.
Samo neke od tih teku?ina su razna ulja, antifriz, voda. Neke od njih potrebno je provjeravati na redovitoj bazi. Saznajte koje je teku?ine i kada nužno provjeravati kako bi se znalo u kakvom je stanju vaše vozilo i prijete li mu razni kvarovi. Dobra je strana pri?e što provjeru mogu napraviti i totalni laici te nije potrebno tražiti pomo? majstora. Treba imati na umu da svaki tip i marka vozila ima neke svoje posebna pravila kada se radi o tempu provjere, ali ovdje su okvirni vremenski intervali.
MOTORNO ULJE
?im dobijemo automobil, odnosno voza?ku dozvolu, trebamo nau?iti gdje i kako provjeriti motorno ulje. Ovo je jedno od najvažnijih ulja u svakom vozilu i bitno je da uvijek bude na stalnoj razini kako ne bi došlo do kvarova ve?ih razmjera. Kada je automobil u dobrom stanju, ne troši ulje pa se ?esto po tome troši li motorno ulje ili ne može znati u kakvom je stanju vozilo. Kod ve?ine automobila potrebno je samo podignuti haubu, prona?i spremnik ulja, podignuti mjera?, obrisati ga i opet gurnuti unutra te ?emo saznati koliko ima ulja. Dakako, na mjera?u postoji ozna?eno koji je normalan nivo ulja te ako u vašem automobilu koli?ina ne odgovara preporu?enom, potrebno ga je dodati. Ako ste primijetili da ?esto fali ulja, nešto ne valja i svakako je dobro ?im prije oti?i k mehani?aru. Ovu provjeru dovoljno je odraditi jednom mjese?no, a radi se dok je motor ugašen. Kada se radi o potpunoj zamjeni ulja iz spremnika, ona se obi?no preporu?uje svakih prije?enih 15,000 kilometara ili jednom godišnje ukoliko se vozilo previše ne koristi. Tako?er, kod novijih vozila se ?esto isti?e kako se promjena ulja može odgoditi do ?ak 30,000 prije?enih kilometara, ali ve?ina mehani?ara ipak ne preporu?uje ?ekati toliko dugo.
ULJE MJENJA?A
Dok vozimo ?esto prebacujemo iz brzine u brzinu i sve ide veoma glatko. Zaboravljamo da je ru?ka za mijenjanje brzina povezana s cijelim sustavom, popularno zvanim getriba za ?ije je funkcioniranje potrebno ulje. Ulje mjenja?a provjerava se jednako kao i motorno ulje, samo s tom razlikom da motor na vozilu treba biti upaljen. Ulje u ovom sistemu nikada ne smije biti na niskoj razini i ne smije mirisati kao da je spaljeno. Treba znati da ulje s vremenom mijenja svoj viskozitet, a samim time i funkciju koja mu je namijenjena pa je potrebno promijeniti ga, posebice u ovom slu?aju ako je ulje mjenja?a promijenilo svoju boju i ima miris na paljevinu. Tako?er, postoje automobili s automatskim mjenja?em ili ru?nim, a to sve utje?e na to koliko ?esto se ulje treba mijenjati.
TEKU?INA ZA HLA?ENJE
Ovo je antifriz, a služi za rashla?ivanje sistema vozila. Naime, u motoru se zbog stalnog trenja raznih dijelova te sagorijevanja goriva stvara veoma visoka temperatura. Stoga, kada se sustav ne bi hladio, temperatura bi dosegla razorne visine i vrlo brzo došlo bi do fatalnih kvarova. Kako bi se stalno odražavala optimalna radna temperatura zaslužna je upravo rashladna teku?ina. Provjera antifriza tako?er ne zahtjeva mnogo posla, a najbolje je u?initi dva puta godišnje, prije ljeta i prije zime. Važno je znati da se rashladna teku?ina nikada ne smije provjeravati dok je automobil još vru? ili topao ve? kad se sasvim ohladi.
ULJE KO?NICE
Ulje u ko?nicama najbitnije je za dobro ko?enje, to nikada ne smijemo zaboraviti. Stoga je bitno da zadrži svoj viskozitet jer jedino tako može pravilno raditi. Dakako, s vremenom ga gubi pa ga je potrebno zamijeniti, obi?no svake druge godine, ali to može ovisiti i od proizvo?a?a do proizvo?a?a te od tipa automobila. Ako osjetimo da ko?nice slabije ‘hvataju’, prvo što trebamo provjeriti upravo je ulje u ko?nicama. S vremena na vrijeme dobro je provjeriti ko?iono ulje ako ste u tome vješti. Bitno je da razina ulja uvijek bude na maksimumu, a i što se ti?e boje, najbolje je ulje zlatne boje. Ako je sme?e, znak je da ga treba zamijeniti.
ULJE ZA SERVO
Stara vozila nemaju servo niti ulje za servo, a to se veoma lako osjeti po tome što se volan ne može lagano okretati u željenom smjeru ve? je potrebna prava sila i malo snažniji miši?i da ga se pokrene s mjesta. Sre?om, servo se ve? dugo primjenjuje u automobilskoj industriji pa je susret s vozilima bez serva zapravo danas postala prava rijetkost. Ako osjetite da se vaš volan koji je do sada radio ‘poput violine’ teško okre?e ili barem ne tako lako kao do sada ili pak ?ujete zvukove sli?ne pucanju i pištanju, vrijeme je da provjerite ulje za servo ili da vam to u?initi mehani?ar budu?i se do spremnika ovog ulja ne dolazi previše lako kao kod ostalih teku?ina na vozilu. Dobra je vijest da ovo ulje obi?no dugo traje i rijetko mu treba zamjena, ali ipak nije loše provjeriti ga s vremena na vrijeme.
Izvor: Silux.hr