Tržište rabljenih nikada nije nudilo ve?i izbor, pa se postavlja pitanje za one neodlu?ne što kupiti, a da kroz odre?eni niz godina zadovoljava kvalitetom izrade, voznim karakteristikama i naravno što manjim gubitkom cijene.
Upravo iz gore navedenog razloga na testu se našao hrvatskim kupcima poželjan bavarac. U svojoj petoj generaciji Serija 3 (tvorni?ke oznake E90) jedna je od najpoželjnijih limuzina u Hrvata, no za one koji traže nešto lakši pristup prtljažniku te imaju dvoje djece i npr. ku?nog ljubimca izbor pada na karavansku ina?icu (oznake E91).
Kao nasljednik izrazito popularnog, a vjerojatno i jednog od najkvalitetnije izvedenih modela (Serija 3; e46) ovog bavarskog proizvo?a?a svjetlo dana ugledao je 2005, a proizvodio se do jeseni 2011. kada ga naslje?uje model F30. Testni primjerak je osvježena i tehnološki dora?ena ina?ica koja je lansirana 2008.godine, odnosno testni model iz tvornice je izašao krajem 2009.godine i još uvijek uspješno prkosi godinama te tu i tamo okrene koju glavu prolaznika.
Razlog tome svakako je skladna linija, odnosno duga?ak poklopac motora, prepoznatljivi BMW „bubrezi“, kota?i smješteni na rubovima karoserije i blago nakošena linija krova na stražnjem kraju uz tada neizostavne stražnje „L“ farove. Teško ga je ne razaznati u moru automobila, pa ?e tako ovaj model iz prve pogoditi i oni kojima su automobili najsporednija stvar na svijetu.
Da je „švabo – švabo“ odnosno BMW još uvijek ugledna marka, a ne ?ista konfekcija govori i ?injenica koliko je navedeni model izrazito tražen u oglasima, a u prilog tome svakako treba naglasiti kako je ova Serija 3 izrazito kvalitetno napravljena, a tehnološki gotovo besprijekorna.
Unutar interijera klasi?na njema?ka škola. Sve je izraito pregledno i ergonomi?no, zamjerka jedino ide prema sjedalima koja na prvu pružaju nešto slabiji bo?ni oslonac, a sjedi se niže nego u ve?ini automobila ove klase. Jednostavna no elegantna središnja konzola u bogatije opremljenim modelima nudi solidan infotainment sa navigacijom. Sve zra?i kvalitetom, no neke površine rano po?nu pokazivati znakove korištenja (start/stop tipka ili pak gumirani rukohvati na vratima). Straga ima nešto manje prostora nego kod konkurentskih modela, no udobno ?e se smjestiti dvoje odraslih putnika. Tre?i, pa ?ak i da je rije? o malom djetetu teško ?e se smjestiti s obzirom na visoko podignut tunel koji se proteže duž cijelo vozilo. Prtljažnik nudi 460l, odnosno preklapanjem stražnih sjedala velikih 1385l te ?e zadovoljiti potrebe ?etvero?lane obitelji. Osnovna prednost je jednostavan pristup odnosno utovar predmeta u prtljažnik.
Kod kupnje ovog modela svakako treba detaljno pregledati jer trojku su, naime, uglavnom kupovali temperamentniji voza?i, mla?i me?u njima skloniji i doradama (motora i ovjesa) pa željeni primjerak treba svakako pregledati u ovlaštenom servisu. Posebno važno je to kod skupljih, ja?ih i elektronikom opremljenih verzija.
Prednost svakako treba dati održavanim primjercima kakav se našao i na ovom testu jer vlasnik navodi kako u prije?enih 190.000km nije imao kvarova uz naravno redovna održavanja. Osim vlasnika, sam proizvo?a? (BMW) poznat je po tome što brine o automobilima i nekoliko godina od prodaje te ?esto vrše preventivne opozive za otklanjanje manjih nedostataka. To ne treba brinuti vlasnike, no svakako pažnju skre?emo na provjeru stanja lanca (posebice kod 2,0-litrenog dizelaša 143/177 KS).
Zbog slabe kvalitete izrade, lanac je sklon rastezanju, a zabilježeni su i slu?ajevi pucanja s kapitalnim kvarom motora. Ta konstrukcijska boljka riješena je dolaskom osvježenog modela, a zlu ne trebalo sadašnji vlasnik je radi vlastite sigurnosti u auto promijenio lanac. Kako su kroz godine modeli E90 i E91 nudili veliki broj benzinaca i dizelaša teško ih je sve nabrojati, no motor i mjenja? su u cjelini iznadprosje?no pouzdani i dugovje?ni uz naglasak na pravilno održavanje.
Testni primjerak pogonjen je spomenutim 2,0-litrenim dizelašem no sa oznakom 1.8 odnosno dvolitreni motor je kroz broj?anu oznaku i samu snagu „oslabljen“ no u osnovi je istovjetan onom snažnijem. Sa 143 KS i 320 Nm izrazito je elasti?an ali i štedljiv. Sa prosje?nom potrošnjom ispod 6 litara eurodizela, a odli?nim voznim svojstvima uz maksimalnu brzinu ve?u od 200 km/h zadovoljiti ?e i one najzahtjevnije. Spomenuti ru?ni precizni šesterostupanjski mjenja? bez pogovora prati voza?eve naredbe sa jednako dobro odmjerenim i preciznim upravlja?em. Obavezno treba imati na umu kako je pogon na stražnjoj osovini, pa bi oni neiskusniji trebali biti oprezniji pri temperamentnijoj vožnji.
Za kraj, Serija 3 odnosno model e90/91 automobil je koji još uvijek pruža užitak u svakom zavoju, a kroz redovito održavanje može vlasnika poslužiti godinama. Svakako vrijedi spomenuti da je testni primjerak na prodaju, a vlasnik navodi potrebu za ve?im automobilom radi još jedne prinove u obitelji, te kako ?e novi vlasnik nai?i na propisno održavani primjerak solidne opreme i voznih karakteristika.
TEHNI?KI PODACI BMW 318d E91
Kilometraža: 198.000 km
Motor: turbodizelski, 1995 ccm
Snaga: 105 kW/143 KS pri 4000/min
Moment: 320 Nm pri 1750/min
Mjenja?: ru?ni, 6 stupnjeva
Dimenzije: 4530 x 1820 x 1420 mm
Me?uosovinski razmak: 2760 mm
Masa: 1415 kilograma
Prtljažnik: 460 litara
Brzina: 210 km/h
0-100 km/h: 9,1 sec
Izmjerena potrošnja: 5,7 l/100 km
Cijena: 52.000 kn (7.000 €)