Još od prve generacije Smart ForTwo kupcima se nudio i u potpuno elektri?noj varijanti, ali tek u ?etvrtoj kakav nam je stigao na test Smart ForTwo electric Drive može se nazvati ozbiljnim automobilom na struju.
Prva generacija dolazila je isklju?ivo kao modifikacija od strane tvrtke Zytek Electric Vehicles, koristio je elektromotor snage 30 kW (41 KS), a baterijski paket imao je kapacitet od 13,2 kWh. Druga generacija je dolazila u serijskog izvedbi, s motorom koji je kontinuirano mogao isporu?iti tek 20 kW (27 KS) kontinuirano, a vršna snaga iznosila je 30 kW (41 KS) u trajanju ne ve?em od dvije minute. Baterijski paket kapaciteta 16,5 kWh ve? je omogu?avao solidan doseg pa se punom baterijom prema prospektu moglo prije?i 135 km, a realno oko 105 kilometara. Tre?a generacija je s elektromotorom snage 55 kW i baterijom od 17,6 kWh ve? bila funkcionalan automobil, uz doseg od 145 km i najve?u brzinu od 125 km/h.
No, tek ?etvrta generacija modela Smart ForTwo, koja je u elektri?noj izvedbi na tržište stigla 2017. godine, može se nazvati ozbiljnim automobilom na struju. Upravo takav primjerak na test nam je ustupio renomirani salon rabljenih automobila BoomCars. Radi se o primjerku koji je do zuba nakrcan opremom. Osim najbogatijeg paketa opreme Prime, automobil koji smo testirali imao je pregršt dodatnih elemenata poput navigacijskog sustava, panoramskog krova, grijanja sjedala i volana…
Bazira se na novoj Renault/Mercedes Edison platformi, ima elektromotor snage 60 kW (82 KS) i bateriju kapaciteta 17,6 kWh, koja zahvaljuju?i znatno naprednijem softveru u usporedbi s prethodnikom omogu?ava doseg od 160 km. No, u realnim uvjetima teško ga je navu?i na više od 130 km, ali i to je i više nego dovoljno za sve potrebe voza?a Smarta. Svi vlasnici skloni dinami?noj vožnji s ponosom isti?u performanse. Naime, Smart ForTwo electric Drive do 100 km/h ubrzava za 11,5 sekundi, dok je najve?a brzina ograni?ena na 130 km/h. Znatno uvjerljivije zvu?i podatak da do 60 km/h stiže ve? za 4,9 sekundi, odnosno da s elektri?nim Smartom možete biti prvi gotovo na svakom semaforu. Osim solidne snage od 60 kW za uvjerljive performanse je zaslužan najve?i okretni moment od 160 Nm. Svi koji su navikli na automobile pogonjene konvencionalnim motorima ostat ?e ugodno iznena?eni ?injenicom da kontinuirano vu?e. To se doga?a iz dva razloga. Prvi je taj što elektromotor svojom radnom karakteristikom u svakom trenutku isporu?uje svih 160 Nm, a drugi je taj što elektri?ni automobili nemaju mjenja?. Nisko težište, zahvaljuju?i baterijama smještenim u podnicu, zaslužno je za stabilnost koja je iznad o?ekivanja, ali s druge strane nije agilan kao benzinci, jer je elektri?ni pogonski sklop u kombinaciji s baterijskim paketom ukupnu masu podigao na 1085 kilometara.
Ru?ica mjenja?a, koja vizualno izgleda identi?no kao ru?ica automatskog mjenja?a, je zapravo samo bira? smjera. No, klasi?ne oznake P, N, D i R olakšavaju snalaženje. Dodatna karakteristika koja ?e iznenaditi neupu?ene je nedostatak zvuka motora. Na to se trebaju naviknuti svi. I voza?i i putnici, ali i pješaci, koji su se naviknuli promet pratiti i o?ima i ušima pa je prilikom vožnje elektri?nog automobila potrebno dodatno paziti tijekom manevriranja gradskim parkiralištima i ulicama.
Dojam za volanom elektri?nog Smarta koji nam je ustupljen na test je izvrstan. Voza?ka pozicija pronalazi se brzo i jednostavno, bez obzira na gabarite voza?a. Mjesta je iznena?uju?e puno, a sva oprema važna za komfor i sigurnost podiže dojama. Brojni elementi paketa opreme Prime jasno daju do znanja kako je rije? o premium automobilu, brz obzira na vanjske gabarite (ukupna dužina je 2,7 metara). Upotrebljivost podiže i Isofix priklju?ak za dje?ju sjedalicu na suvoza?evom sjedalu. Naravno, glavna vrlina u manevriranju gradskim ulicama je krug okretanja, koji iznosi svega 6,9 metara. ?ak je u prtljažnik obujma 190 litara ?isto solidan, bez obzira na ?injenicu da se unutra uz desni rub nalazi i prostor za smještaj kabela s adapterima za punjenje baterija. Testirani primjerak dodatno je opremljen JBL ozvu?enjem pa se u prtljažniku s lijeve strane nalazi subwoofer.
Što se ti?e standardnih troškova održavanja njih gotovo da i nema, a jedini potrošni materijal o kojem treba voditi ra?una su gume i teku?ina za vjetrobransko staklo. Baterije imaju jamstvo od osam godina pa niti s te strane problema nema. Svi koji zaziru od elektroauta zbog neiskustva mogu biti mirni. U Hrvatskoj trenuta?no još uvijek ima više registriranih punionica neko registriranih automobila na struju, a Smart ForWto Electric Drive mogu?e je na brzom punja?u napuniti do 80 % baterije za svega 45 minuta.