Po prvi puta u povijesti Škoda je opremljena snažnim plug-in hibridnim pogonskim sklopom. Dakle, sport, dinamika i ekologija nekako idu ruku pod ruku.
Ne voli oštre ulaze u zavoje i na to odgovara izraženijim zanašanjima, nimalo ?udno za auto snažan 245 hibridnih konja koji je zbog baterija teži od klasi?ne RS-ice za ?ak 170 kilograma. Dvolitarski turbo benzinac koji Octaviji RS donosi ubojitije performanse i bitno manju težinu ostati ?e tako dio povijeti koje ?emo se rado sje?ati. Ipak, za sve one koji traže nešto više plug in izvedba Škoda Octavija RS bitno je efikasnije, mo?nija, eksplozivnija od klasi?nih današnjih ina?ica koje su gra?ane kao klasi?ni “laki hibridi”. Zanimljivo u svakom pogledu. Posebice kad uvidite da na autocesti pri vožnji po propisima troši svega šest litara. OK, ispravno je postaviti pitanje, a zašto onda uop?e sportski RS?
Sve strože zakonodavstvo o zaštiti okoliša, kojim Europska komisija ve? dulje vrijeme ozbiljno guši proizvo?a?e sportskih kompaktnih modela, prisililo je sve da razmotre brojne kompromisne mogu?nosti ako žele zadržati model s prestižnim GTI, RS, GT atributima. Sve zahtjevnije zakonodavstvo prisiljava proizvo?a?e da smanje proizvodnju takvih modela. Re?i ?ete – zato imaju hrpu elektri?nih modela. Istina je, ali unato? tim modelima koji bildaju ukupan broj, moraju paziti na svaki gram CO2- nov?ane kazne su velike i nitko ih ne želi platiti. Po gramu 95 eura. Pa ti misli.
Istini za volju, ovo je samo jedan dio istine. Drugo je, naravno, op?e o?ekivanje hibrida, a u nekim zemljama i subvencija, poput Hrvatske. Pa, dugo ih nemamo, pa osim obe?avaju?ih podataka o potrošnji i okretnom momentu, ima smisla istodobno graditi sliku takvih modela uz sportsku i ekonomi?nost. I naravno s atraktivnom modnom etiketom ekološki prihvatljivog modela …
Ne, naravno da u tome nema ništa loše. Tako da se sada nitko ne?e po?eti mrštiti, govore?i što se doga?a, ali ponekad postoji takav kompromis – jer kombiniranje i pregovaranje u ovom pitanju može biti samo kompromis, to može biti ma? s dvije oštrice. Ali to ide ovako: plug-in hibridi su, kao što svi ?itatelji vjerojatno znaju, vrsta vodozemaca u svijetu moderne mobilnosti.
Iako je na papiru koegzistencija dva pogona gotovo idealna, jer e-motor svojim trenutnim zakretnim momentom nadopunjuje mnogo nepovoljniju krivulju Otto motora, to naravno sa sobom donosi i neke nedostatke. Budu?i da se radi o dva motora, jedan od njih je naravno glavni. A budu?i da se radi o dva motora i priklju?no hibridnom sustavu, tu je i snažan paket baterija koji je ionako najteži dio automobila. Masa je, me?utim, kako kaže svaka biblija za moto sport, najve?i neprijatelj rukovanja i okretnosti na cesti. Naravno, suvremeni inženjering ?ini ?uda, kao i tehnologija šasije, ali …
Dugi uvod, za koji je zaslužan tako vrlo poseban model. Naravno, hibridi u klasama visokobudžetnih super i hiper sportaša nisu ništa posebno (više), ali kod jeftinijih kompaktnih automobila zarada u tvornici je manja. I tako je ulog isti. Pa, u Škodi su, naravno, ovaj problem brzo riješili “grupnim” ulaganjem, jer se sli?na (zahtjevna) tehnologija na istoj (MQB) platformi može na?i i u Volkswagenu i Seatu, ?ak i u Audiju. Radi se dakle o kombinaciji 1,4-litrenog TSI motora s unutarnjim izgaranjem i snažnog e-motora sa 85 kilovata (uz to djeluje i kao pokreta? i alternator), koji je ugra?en u ku?ište DSG mjenja?a, te ?etverocilindri?ni je spojen na posebnu sklopku. Mjenja? je šestobrzinski, ali kompaktna verzija mehani?ki je ista kao i slabija ina?ica modela PHEV koja može proizvesti 150 kilovata.
Uklju?uju?i l-ionsku bateriju ili modul baterije, koji je ugra?en na dnu Octavije neposredno prije stražnje osovine, a iznad ili pored nje nalazi se spremnik za gorivo. To su morali smanjiti gutanjem samo 40 litara preostalog goriva. Toliko o hibridnoj mehanici, koja stoga nudi sistemskih 180 kilovata (245 ‘konjskih snaga’) snage – što je, kao što ste vjerojatno ve? shvatili, identi?no broju s kojim se dvolitreni TSI motor može pohvaliti u redovnom RS-u model (ako ste ljubitelj klasi?nih diskova, postoji i TDI verzija).
Naravno, na?in na koji isporu?uje snagu, a posebno okretni moment je ono što razlikuje oba modela. U dvolitrenom klasiku snaga se poprili?no naglo pove?ava, okretni moment je isti, iako ne potpuno linearan, a krivulja je samo (što je naravno relativno) pri oko 1400/min. PHEV sustav može se pohvaliti izuzetnim okretnim momentom u prvih nekoliko okretaja, strma i potpuno linearna krivulja snage naravno pomaže mu da glatko uravnoteži e-motor i tako postiže maksimalnu i vrlo pristojnu vrijednost od 400 newton metara. To, naravno, optere?uje samo prednje kota?e.
Istodobno, treba brzo re?i da je kompromis dosegao i onaj element pogona koji RS tako lijepo pomaže u uglu. Istina, hibrid samo ima mehani?ke blokade diferencijala, baš kao što su inženjeri odlu?ili da ovaj model ne?e biti 15 milimetara niži nego što je to obi?no slu?aj s RS-ima. Danak pozicioniranja baterija. Pa, ko?nica naravno pove?ava potrošnju, ali s toliko okretnog momenta sigurno bi pomogla, pogotovo u zavojima. Ali o tome više kasnije.
Naravno, ?ini se da su dizajneri od svega ovoga “osakatili” bit ovog RS-a, ali naravno, ovo je samo dio pri?e koji ?e biti važan posebno onima koji ?e ovoj RS-ici pristupiti s istim željama i atributima. U ovom slu?aju, ?ini mi se da ?e netko biti stvarno razo?aran, ?ak iako Octavia RS nikada nije bila oli?enje fokusiranog sportskog sporta – prethodno korisnog i dostižnog sportskog karaktera. U hibridnoj verziji ovo je više vrsta “grand turizam” u svojoj klasi nego klasi?ni sportaš. Dakle, ako je potrebno, brz, ali uvijek udoban i uvjerljiv automobil, u kojem potrošnja i u?inkovitost tako?er nešto zna?e. Ako ne tražite sve ovo ili, bolje re?eno, o?ekujete to, onda je ipak bolja klasika, koja može ponuditi više – na druga?iji na?in.
Hibridnost novi stil u vožnji Škodama
Podaci iz vožnje govore kako je teško posti?i obe?anih (do) 60 kilometara, ali oko 40. Možda s iznimno pažljivom nogom, no ?emu onda takav auto? Ukratko, trebao bi se puniti što više puta, uz pomo? barem ja?eg punja?a. Kome to treba? Hibridna upotreba opskrbe energijom bila je impresivnija. Ra?unalo neprestano i po potrebi dozira snagu e-motora kao svojevrsno “poja?alo” i pomaže ?etverocilindrašu. Sve ide stvarno skladno, samo s odlu?nijim ubrzavanjima možete osjetiti trenutni porast okretnog momenta e-stroja. U ovom slu?aju, potrošnja tako?er može biti vrlo povoljna na dužim putovanjima autocestom.
Primjerice, od Zagreba do Rijeke, mjera? je uvijek pokazivao dobrih šest litara. Kad je baterija puna, doista možete bez problema voziti s nekoliko litara. Pa ?ak i kada razina napunjenosti padne ispod razine koja omogu?uje vožnju s e-motorom, sustav i dalje radi poput potpuno hibridnog pogona, jer pruža dovoljno energije tijekom vožnje (i uz oporavak).
Šasija je postavljena nešto ?vrš?e. Razina udobnosti op?enito je prihvatljiva, tako?er zahvaljuju?i stražnjoj osovini s više karika. Dio povremenih potresanja (samo na kratkim, popre?nim grbama u gradu) pripisali bi gumama od 19 in?a, a ne šasiji. Njegov blaži karakter toliko je primjetan samo u onih nekoliko trenutaka prosvjetljenja u vožnji kada je dostupno nekoliko zabavnih zavoja i kombinacija.
Priznajemo da smo nakon nekoliko dana ve? bioli pomalo sumnji?av, ali kad smo pronašli pravi na?in vožnje, mogli smo samo ustanoviti da je sasvim u redu. Za takve mo?i i iznmno štedljiva. 170 kilograma dodatne težine u odnosu na klasi?nu RS-icu možete osjetiti u zavoju, pogotovo kod brzih promjena smjera, koji se osje?a poput tijela koje se njiše.
Ali s druge strane, masa je dobro raspore?ena. I dok sam automobil bacao u zavoji o?ekuju?i divlju reakciju straga i ozbiljan nagib, Octavia me iznenadila smirenim i progresivnim klizanjem koje je došlo kasnije nego što sam mislio. Da, baterija je sa svojom masom spretno smještena u sredinu, što Octaviji daje onaj pozitivan osje?aj ravnoteže.
Me?utim, priznajem da ne voli oštre ulaze u skretanje i na to odgovara izraženijim nagibom. U takvim trenucima prednja osovina tako?er stvara neke probleme s okretnim momentom kuka e-motora, tako da se unutarnji kota? može brzo pretvoriti u prazan hod. Pogotovo u sportskom programu, koji me nije uvjerio zbog agresivnog pove?anja snage. Ovo je samo još jedan od onih automobila koji dodatno naglašava tehniku lagane vožnje u zavoj i brzo izlazak iz njega. Nema drugog na?ina, sve ostalo je pretjerivanje koje ne donosi ništa. Ali ?ak i uz idealnu liniju, mogu?e je brzo i brzo skretati …
Octavia sa svim svojim prednostima
U ovu kombinaciju lako možete dodati sve ostale “dobrote” po kojima je Octavia poznata, prednostima hibrida. Prostranost i prakti?nost zasigurno su na prvom mjestu. I iako to nije toliko važno u ozbiljnim sportskim modelima, to je još više u grand turizmu (u ovoj klasi), posebno u kombinaciji s prepoznatljivim stražnjim dijelom kombija. Zbog ugradnje baterije nije puno patio, zapremnina je skromnija za 50 litara.
Pa, s 490 litara nije ni toliki deficit. Široka je uporaba Alcantare u kabini. Na prvo mjesto stavili bih sportska sjedala. Kompromis je to izme?u udobnosti i sportskog, s naglaskom na prvom.
Ergonomija je sjajna, ali to je tipi?no za sve modele najnovije generacije. Digitalni mjera?i ispred voza?a prikazuju više nego dovoljno informacija, kao i veliki zaslon infotainmenta s mnogim upravlja?kim opcijama, uklju?uju?i programe vožnje. Isticao se urlaju?i i izrazito sinteti?ki generirani zvuk motora u sportskom programu, koji se po?inje mijenjati (pre) brzo, pa mu nisam dao previše prilike za uzbu?enje sadržaja uživo. Ovaj ima više nego dovoljno prostora, ?ak i na udobnim stražnjim sjedalima.
Na kraju testa, RS nam se umilio i to puno više nego što smo o?ekivali na po?etku. Naravno, nije za ljubitelje ozbiljne sportske vožnje, ali svoj svakodnevni posao zapravo ?ini iznena?uju?e dobro, sa zabavnim udarcem u le?a kad je to potrebno i pristojnom brzinom u zavojima kad za tim žudim. Ponestane mu samo onih posljednjih nekoliko posto oštrine i fokusa – ali koliko puta mjese?no uop?e priuštite takvu vožnju? Za svaku je pohvalu Škodina ideja da i dalje ustraje na sportskim izvedenicama Octavije, no sasvim je izvjesno kako valja zaboraviti na sva ona sladostraš?a koje nudi klasi?na RS-ica. Ovo je neko novo vrijeme, ono koje donosi danak ponajprije u sportskim atributima. Dvolitarski turbo benzinac koji Octaviji RS donosi ubojitije performanse i bitno manju težinu ostati ?e tako dio povijeti koje ?emo se rado sje?ati. Ipak, za sve one koji traže nešto više plug in izvedba Škoda Octavija RS bitno je efikasnije, mo?nija, eksplozivnija od klasi?nih današnjih ina?ica koje su gra?ane kao klasi?ni “laki hibridi”. Zanimljivo u svakom pogledu.
Tekst: Uroš Modlic