Koje zimske gume izabrati? Pitanje je to s kojim se susre?u mnogi voza?i, a odgovor je ponudio HAK sa svojim partnerima opširnim testom ?ak 31 modela guma.
Hrvatski autoklub i njegovi partneri u o?ekivanju hladnijeg vremena testu su podvrgnuli zimske gume u dvije razli?ite dimenzije (185/65 R15 T i 205/65 R16C T) namijenjene razli?itim tipovima vozila.
Na tradicionalnom testu zimskih guma koji provodi Hrvatski autoklub sa svojim partnerima ovom prigodom se našla jedna iznimno popularna dimenzija (185/65 R15 T) i jedna nešto rje?e zastupljena dimenzija (205/65 R16C T). Naime, manje pneumatike koristi vrlo širok spektar vozila iz B i C segmenta, kao što su Hyundai i20/i30, Kia Rio/Ceed/Stonic, Renault Clio/Kangoo/Zoe, Opel Adam/Corsa/Astra, Citroen C3/Berlingo/Nemo, Alfa Romeo Mito, Seat Ibiza, VW Polo (test–vozilo)…, dok su ve?i pneumatici s ovoga testa namijenjeni kombi i lakim gospodarskim vozilima, poput Ford Transita, Renault Traffica, Opel Vivara, Mercedes Vita, VW T6 (test–vozilo)… Krenimo redom!
U manjoj dimenziji (185/65 R15 T) analizirano je 16 guma, od kojih ni jedna nije zavrijedila najvišu ocjenu – izvrstan! Tri su gume vrlo preporu?ljive, njih ?ak deset je preporu?ljivo, jedna se djelomi?no preporu?uje, a dvije se ne preporu?uju. Od tri najbolje ocijenjene gume, dvije dolaze iz tvornica premium brandova – Dunlop (pobjednik) i Pirelli, kojima se priklju?io Kleber. Preostala tri top-proizvo?a?a nisu se našla u tom odabranom društvu zbog laganih podba?aja na ledu (Continental) i snijegu (Michelin i Goodyear). Od ostalih, Sava se samo djelomi?no preporu?uje zbog prili?nog kiksa na suhom, dok se Toyo i novak na tržištu Davanti ne preporu?uju zbog ozbiljnih propusta na snijegu (Toyo) i mokrom (Davanti).
Analiziraju?e gume po kategorijama, na suhom se najbolje osje?a Kleber, kojega na maloj udaljenosti slijedi stabilna sedmorka u sastavu Michelin, Dunlop, Pirelli, Continental, Hankook, Goodyear i Viking. Falken, Gislaved i Kumho su nešto slabiji, a Vredestein, Nokian i Toyo su osjetno slabiji. Na dnu su britanski Davanti i Sava, pri ?emu je potonja tvrtka upravo zbog lošeg testa na suhom zavrijedila najslabiju ocjenu koja glasi – djelomi?no se preporu?uje. Najve?i problem Davantijevih i Savinih guma je definitivno slabo prianjanje uz podlogu, što u kriti?nim situacijama rezultira podupravljanjem i preupravljanjem, pa je vozilo iznimno teško stabilizirati. Me?utim, još više zabrinjavaju rezultati tijekom vožnje koja nije ni blizu limita, gdje ove dvije gume tako?er ne briljiraju. Mala utjeha za Davanti stiže tek s testa ko?enja na suhom (100 – 3 km/h), gdje je ova tvrtka s najkra?im zaustavnim putem od 39,1 metar za otprilike šest metara bolja od najslabijega Gislaveda.
Na mokrom, pak, ?ak polovica od ukupno 16 guma nije pokazala nikakve slabosti. Pobjednik ovoga dijela testiranja je Continental, kojega s vrlo malim zaostacima slijede Dunlop i Goodyear, a tek za nijansu manje kvalitetni su Kleber, Pirelli, Hankook, Michelin i Falken. Me?u zadovoljavaju?om sedmorkom su Toyo, Vredestein, Kumho, Sava, Nokian, Gislaved i Viking, koje je plasmana u viši razred koštalo uglavnom slabije prianjanje uz podlogu prilikom ko?enja i slabije bo?no prianjanje. Na samom kraju ovog ‘vlažnog’ redoslijeda je ponovno Davanti, koji se po kiši definitivno ne preporu?uje, prvenstveno zbog zna?ajne mogu?nosti akvaplaninga, a onda i zbog ?ak 10 metara slabijeg rezultata u ko?enju od pobjednika Michelina.
Baš kao na mokrom, i na snijegu je to?no polovica proizvoda, tj. osam guma, ispunila o?ekivanja. Letvicu su najviše postavili Dunlop i Sava (posebno dobri u bo?nom prianjanju uz podlogu), koje s minimalnim zaostacima slijede Nokian, Continental, Pirelli, Kleber, Hankook i Viking. Upravo je slabiji bo?ni grip u zavojima pokrivenim snijegom razlog zašto je šestorka u sastavu Vredestein, Gislaved, Michelin, Falken, Goodyear i Kumho (pogotovo posljednja dva) smještena u nižu kategoriju te se samo – preporu?uju (nisu vrlo preporu?ljivi kao ‘snježna’ osmorka s vrha). Na za?elju je ve? tradicionalno Davanti, a ovoga puta još gori je Toyo.
Na ledu su se dogodila dva velika iznena?enja. Prvo, najbolje rezultate je ostvario dosad najgori – Davanti. I drugo, me?u ?ak 13 guma koje se vrlo preporu?uju, nije se našao favorizirani Continental. Štoviše, slabiji na skliskoj i smrznutoj podlozi je samo Falken. Ujedno, to je Continentalu jedini minus na cijelom testiranju, koji ga je koštao i sveukupne pobjede.
Analiziraju?i samo potrošnju goriva, najštedljivije gume su sveukupno najbolja – Dunlop i sveukupno najlošija – Davanti. Najve?i potroša? je, pak, Michelin.
I kona?no, na testu trajnosti guma najboljim se pokazao najve?i potroša? goriva – Michelin, koji je postigao gotovo 50% bolji rezultat od najslabijeg Nokiana (33.200 km/16.900 km).
U ve?oj dimenziji (205/65 R16C T) namijenjenoj kombi i lakim gospodarskim vozilima, pobjedu je u konkurenciji 15 proizvo?a?a guma odnio Continental, ispred Pirellija i Michelina. Dakle, vrh je okupirala premium trojka, no ni ona nije prošla bez problema, pa je njihova ukupna ocjena samo – preporu?uje se (nitko nije izvrstan niti vrlo preporu?ljiv). Osam guma se preporu?uje (Vredestein, Goodyear, Falken, Bridgestone, Kumho, Matador, Uniroyal i Yokohama), a ?ak ?etiri ne preporu?uju (Sava, BF Goodrich, Goodride i Maxxis).
Me?utim, da ove brojke ne bi bile oslikane isklju?ivo sivim tonovima, komparativni rezultati s nedavnim testiranjem ljetnih guma u ovoj dimenziji govore da su na mokrom i generalno gledano zimske gume ipak zna?ajno bolje. Lošije su jedino po pitanju trajnosti, i to – znatno!
U vožnji po suhom ve?ini guma nedostaje preciznosti. Na zakretanje upravlja?a djeluju s malom vremenskom odgodom, posljedica ?ega je i otežana stabilizacija vozila jednom kad ispadne iz ravnoteže. Zbog toga su zna?ku ‘vrlo preporu?ljivo’ zaslužili samo Continental, Pirelli i Maxxis (ujedno, ukupno gledano, najgora zimska guma na testu zbog teškog podba?aja na – snijegu).
I na mokrom je najbolji Continental, no ovoga puta bez konkurencije. Ve?ina ostalih bila je solidna na poljima prianjanja uz podlogu, ko?enja i ponašanja u zavojima, ali su se gotovo svi mu?ili s akvaplaningom. Što ne treba ?uditi, jer ove gume moraju biti konstruirane za razli?ite koli?ine tereta, puno ve?e nego kod obi?nih putni?kih automobila.
Na snijegu su vrlo uvjerljivi samo Uniroyal i Michelin, što je premalo za zimske gume. Continental se pomalo mu?io s ko?enjem, a ostali uglavnom s bo?nim silama u zavojima prekrivenim bijelim pokriva?em. Na ledenoj podlozi su najbolji bili Falken, BF Goodrich i kanadski Goodride (ujedno i najštedljivija guma), dok je najgori bio sveukupni pobjednik – Continental.
Po pitanju trajnosti, najviše kilometara izdržao je Falken (40.000 km), ali nekog posebno razloga za otvaranje šampanjca nema jer je to otprilike dvostruko slabiji rezultat od najbolje ljetne gume ovih dimenzija i namjene (Sava Trenta 2/81.000 km). Osim na ledu, Continental nije blistao ni na podru?ju izdržljivosti pa u zaklju?ku možemo re?i da se radi o najboljoj zimskoj gumi za voza?e kombija i lakih gospodarskih vozila koji godišnje ne rade previše kilometara.
Izvor: HAK
Za više informacija svakako pogledajte i testove zimskih guma od prijašnjih godina: