Što se ti?e akvaplaninga, najsigurnija guma je – najuža guma! U ostalim kategorijama na vlažnoj podlozi se nastavio trend izjedna?enosti, a jedino je u kruženju po mokroj stazi najšira guma pokazala malo bolje rezultate od ostatka.
Prilikom kupnje guma, uz izbor odre?enog brenda, što ovisi o afinitetima vlasnika automobila i dubini njegova nov?anika, pozornost svakako treba obratiti i na dimenzije. Kod ljetnih guma voza?i ?e u prvi plan gurnuti njihova dinami?ka svojstva, zbog ?ega i mnogi proizvo?a?i na nove automobile montiraju nešto šire dimenzije, dok je kod zimskih guma ipak najvažnija sigurnost. Ho?e li se stoga i ovdje, na skliskim i smrznutim cestama, šira dimenzija pokazati pametnijim izborom ili… Europski autoklubovi testirali su pet istih guma u razli?itim dimenzijama.
Kako bismo dobili adekvatan stru?an odgovor, na najprodavanijem vozilu u kompaktnoj klasi – VW Golfu VII mijenjali smo setove guma Dunlop Winter Sport 5 u ?ak pet razli?itih dimenzija (195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 i 225/40 R18). Dunlopov proizvod je izabran zato što ova tvrtka (jedna od rijetkih) u ?itavoj svojoj paleti jam?i potpuno jednaki dizajn i potpuno jednaki sastav guma, bez obzira na to o kojoj se ina?ici radilo. Kod ostalih brendova, pak, dizajn i sastav zimskih guma po?esto variraju o dimenziji, jer proizvo?a?i tako pokušavaju prona?i kompromis izme?u voznih svojstava i sigurnosti.
Nakon detaljnog ispitivanja, na ovom testu najboljima su se ipak pokazale – najmanje gume (195/65 R15). Osim što su najjeftinije, one su i najugodnije za vožnju te su ostvarile najbolje rezultate na mokrome i snijegu. Po potrošnji goriva su tako?er bile u vrhu, na ledu su bile samo za nijansu slabije od guma ve?ih dimenzija, dok su na suhom i po trajnosti o?ekivano ostvarile slabije rezultate. No dovoljne za pobjedu! Ina?e, zanimljivo je da su uo?ene razlike na kraju ovoga testa bile minimalne, puno manje nego na našim standardnim testovima u kojima u samo jednoj dimenziji uspore?ujemo razli?ite proizvo?a?e. Sve Dunlopove dimenzije na svim podlogama ovdje su zaslužile ocjenu vrlo preporu?ljivo, dok su najmanje gume na snijegu bile ?ak – izvrsne! Me?utim, krenimo redom…
Jedan od najboljih primjera izjedna?enosti rezultata stiže s ko?enja na suhom pri 100 km/h do nule. Naime, na ovom je testu izme?u najslabije gume – one s najmanjim dimenzijama (48,1 m) i najbolje – one s najve?im dimenzijama (46,7 m), razlika bila samo 1,4 metra. Op?enito, na suhome su se najviše analizirali uobi?ajeni svakodnevni manevri, pri ?emu je potvr?eno da šire gume bolje prenose informacije s podloge na upravlja?, te se voza?i op?enito sigurnije osje?aju. Me?utim, pri ve?im brzinama simbioza izme?u prednjih i stražnjih kota?a nije tako snažna kao kod užih guma, pa je ocjena izjedna?ena. Sli?no je bilo i kod sigurnosne analize ekstremnih situacija na suhom, gdje je tek najve?a, 18-in?na guma, pokazala malu prednost u kategoriji bo?nog držanja u zavojima pri visokim brzinama.
Na mokrome, na testu ko?enja, ponovno minimalna razlika (samo 1,4 m) i ponovno isti pobjednik (225/40 R18), ali ovoga puta najslabija guma nije bila 195/65 R15, nego ona dimenzija 205/55 R16. Što se ti?e akvaplaninga, najsigurnija guma je – najuža guma! U ostalim kategorijama na vlažnoj podlozi se nastavio trend izjedna?enosti, a jedino je u kruženju po mokroj stazi najšira guma pokazala malo bolje rezultate od ostatka ‘konkurencije’.
Na snijegu je pet ponu?enih dimenzija bilo izjedna?eno samo na testu ko?enja. Sve ostalo (prianjanje uz podlogu, držanje u zavoju, kretanje na uzbrdici…) otišlo je na stranu gume najmanjih dimenzija. S obzirom na to da se najve?a simbolika zimske gume ocrtava upravo u njezinu ponašanju na bijeloj podlozi, rezultati i ove kategorije bili su odlu?uju?i faktor zašto je Dunlop Winter Sport 5 u dimenziji 195/65 R15 pobjednik ovog komparativnog maratona. Na kraju dodajmo da su na ledu šire gume tek za nijansu bolje prianjale od užih, dok u potrošnji goriva maksimalna razlika nije probila granicu od 4%, pri ?emu je jedna od dvije gume najve?ih dimenzija (225/45 R17) trošila potpuno jednako kao i najmanja guma (195/65 R15). Mali nedostatak je pobjedni?ka guma zabilježila samo na podru?ju trajnosti, ali ništa zna?ajno.
Analiziraju?i sve detalje ovoga testa, u zaklju?ku možemo re?i da je najuža guma ujedno i najpametnije rješenje za vožnju po snijegu. Ili drugim rije?ima… Montiraju?i najširu gumu od ponu?enih pet dimenzija na svoje vozilo ne?ete napraviti nikakav (prometni) prekršaj. Vizualno ?e vaš automobil izgledati atraktivnije, no kad površinu prekrije bijeli pokriva?, ostavite ga u garaži. Taksi ili tramvaj u toj ?e situaciji biti puno sigurniji izbor!
Izvor: HAK
Foto: HAK