?ak 83 poginulih i 120 ozlije?enih gledatelja, tehni?kog osoblja i voza?a uvjerljivo je najviše u povijesti pa nakon utrke za 24 sata Le Mansa 11. rujna 1955. više ništa nije bilo isto.
Da je legendarni voza? Formule 1 James Hunt imao pravo kad je medijima ?esto govorio kako je trka?i automobil mrtva?ki kov?eg na kota?ima dokazale su brojne velike nesre?e na utrkama, ali najpoznatija i uvjerljivo najtragi?nija dogodila se 11. rujna 1955. godine na utrci za 24 sata Le Mansa.
Obzirom da su klase na utrci za 24 sata Le Mansa izmiješane ?esto se doga?a da pojedini automobili budu osjetno brži od ostalih. No, to nije problem ako se poštuje pravilo da voza?i u slabijim i sporijim bolidima propuštaju brže. Glavni problem zbog kojeg je došlo do tragi?ne nesre?e golemih razmjera je gotovo nikakva razina sigurnosti za natjecatelje i gledatelje. Naime, 1955. godine je boks bio smješten uz samu stazu, a gledatelji nisu imali nikakvu zaštitu od lete?ih dijelova bolida, koji su nakon sudara poput smrtonosnih projektila.
Tog jutra svi su s pravom o?ekivali spektakularnu utrku. Najve?i favoriti Ferrari, Jaguar i Mercedes na startu su se pojavili s novim bolidima, a napeti kao puške start su ?ekali voza?ki velikani kao što su Fangio, Moss, Hawthorn, Fitch, Levegh…
U prva 34 kruga utrke uzbu?enja nije nedostajalo. Favoriti su nizali najbrže krugove, a gledatelji uživali u izvrsnoj atmosferi. U 35. krugu Mike Hawthorn je naglo zako?io prije ulaska u boks. Njegov novi Jaguar s disk ko?nicama usporavao je toliko dobro da ga drugi voza?i nisu mogli izbje?i bez naglog trzaja volanom. Lance Macklin je skrenuo ulijevo, Pierre Levegh udesno.
Upravo taj manevar lansirao je Francuza u publiku brzinom ve?om od 200 km/h. Preletio je nasip, koji je bio barijera izme?u staze i gledatelja, te se zaustavio tek nakon punih 80 metara. Pierre Levegh ispao je iz automobila i na mjestu ostao mrtav, a dijelovi njegovog Mercedesa letjeli su tribinom, dok je ostatak automobila planuo.
Premda je bilo jasno kako se dogodila najve?a tragedija u povijesti auto-moto sporta organizatori su odlu?ili nastaviti utrku kako 250.000 uspani?enih gledatelja ne bi zakr?ilo pristupe stazi i time onemogu?ilo prilaz hitnoj pomo?i i vatrogascima. Zbog te odluke gledatelji na drugim dijelovima staze satima nisu znali što se dogodilo, a sumnja se pojavila tek kad je iz Njema?ke stigla naredba da se njihovi voza?i povla?e iz utrke iz poštovanja prema poginulim gledateljima, ali i njihovom voza?u Pierreu Leveghu. Mercedesi su u tom trenutku držali prvo i tre?e mjesto.
Obzirom da se Mercedes povukao, a Ferrari je imao tehni?kih poteško?a, Mike Hawthorn u Jaguaru stigao je do pobjede s punih pet krugova prednosti. Ljubitelji utrka nikad mu nisu oprostili slavlje uz šampanjac, a posebno su bili bijesni predstavnici medija iz Francuske, koji su ga dugo nakon ove utrke kritizirali u svojim kolumnama.
Slijede?ih nekoliko godina u ve?ini država bilo je zabranjeno održavanje utrka dok se sigurnosni standardi na stazama ne pove?aju. Mercedes se povukao iz utrkivanja sve do 1989. godine, a krivac za nesre?u nikad nije do kraja iskristaliziran. Zaklju?aj je da je to tragedije došlo zbog kombinacije lošeg asfalta, ograde visoke tek jedan metar izme?u staze i gledatelja, nepostojanja barijera koje bi smanjile brzinu bolida prilikom izlijetanja sa staze, ko?nica s bubnjevima kakvim su bili opremljeni Mercedesi…
Uglavnom, u kona?nici nitko nije odgovarao, ali je ova nesre?a bila snažan poticaj za pove?anje razine sigurnosti na svim trkalištima. Službena statistika kaže da su na utrci za 24 sata Le Mansa 1955. godine poginule 83 osobe, a ozlije?eno ih je 120. Neslužbeno ozlije?enih je bilo izme?u 180 i 190, ali nisu svi tražili medicinsku pomo?.
Kristian Sikavi?ev