Ljetne temperature toliko su visoke zadnjih godina da je jednostavno nemogu?e preživjeti ovo godišnje doba bez dobrog klima ure?aja u vozilu, tim više što se u malom, zatvorenom prostoru automobila koji se ostavi na suncu, temperatura može podi?i i na 50 stupnjeva Celzijeva pa ulazak u takvo vozilo zapravo više podsje?a na ulazak u pakao.
Dakako, otvaranje prozora može pomo?i, me?utim u vožnji se tako stvara propuh koji je veoma neugodan.
Kada sagledamo sve ovo, onda shva?amo i da je klima postala i jedan od važnijih faktora sigurnosti u prometu te su prošla vremena kada se ona smatrala isklju?ivo luksuzom.
Za pravilan rad klima ure?aja najvažniji je kompresor klime. On zapravo pokre?e motor i u isto vrijeme tla?i rashladni plin. Kako se plin kompresira, tako mu rastu temperatura i tlak te se tako stla?eni plin mora dovesti do hladnjaka, odnosno kondenzatora. Ondje se doga?a hla?enje plina na temperaturu okoline. Ovako se dobije stla?eni, ali i ohla?eni plin koji se sada ekspandira, odnosno širi, zbog ?ega mu temperatura dodatno opada. Ovakav plin preko izmjenjiva?a topline hladi zrak koji se nalazi u okolini te ovako ohla?en zrak ulazi u kabinu, a sve to mi osje?amo kao ugodno hla?enje. Dakle, iz cijelog ovog principa hla?enja klima ure?ajem možemo zaklju?iti kako je kompresor glavni dio i ako on dobro ne radi, ni hla?enje nije u?inkovito.
Kompresori su napravljeni da traju dugo, no ipak ?esto se doga?a da pregore. Naj?eš?e se to doga?a zbog korozivnog djelovanja kiselina. Pokazalo se da se djelovanjem raznih procesa u klima ure?aju, odnosno kompresoru, stvaraju kiseline koja ga onda nagrizaju dok ne do?e do pregorijevanja. Naime, u kompresoru postoji ulje, razna rashladna sredstva, ali i kataliti?ki materijali kao što su ?elik i bakar te i voda, a sve ovo zajedno utje?e na stvaranje kiseline. Zbog svega ovoga potrebna je stalna briga za kompresor klime, što zna?i i redovite posjete kvalitetnom majstoru.
Tipi?ni kompresori su klipni kompresori koji imaju stalan volumen tla?enja. Ovakvi kompresori imaju pogonsku plo?u koja je nagnuta, a klipnja?e se povla?e u ciklusima ili guraju klipove. Tako?er, na remenici se nalazi elektromagnetsko kva?ilo, a njegova je zada?a upravljanje kompresorom te cijelim prostorom hla?enja. Kva?ilo, odnosno njegovo uklju?ivanje i isklju?ivanje odre?uje temperaturu stla?enog tlaka na izlazu.
Za dobar rad kompresora važno je koristiti to?no nazna?eno ulje. Posebno se treba ?uvati univerzalnog ulja ili raznih uljnih mješavina jer dokazano izazivaju kvarove na kompresoru. Univerzalna ulja i razne uljne mješavine imaju razli?it viskozitet u odnosu na preporu?ena ulja, a to vodi do lošeg podmazivanja, poja?anog habanja i ošte?enja brtvi. Ovo je veoma važno i kod garancija. Naime, ako se u kompresoru koristi druga?ije ulje od originalnog, u slu?aju kvarova garancija ne?e vrijediti. Visokokvalitetna ulja za kompresor su higroskopska, odnosno upijaju teku?inu i iz tog razloga moraju biti dobro zatvorena. Važno je znati i da se ova ulja ne smiju miješati s nekim drugim teku?inama jer može do?i do strujnog udara opasnog za život.
Što treba znati o korištenju klime?
Potrebno ju je redovito provjeravati kod majstora, odnosno to je barem jednom u dvije godine. Dobar majstor može uo?iti neke nepravilnosti u radu kompresora, odnosno stvara li se u sistemu kiselina koja može dovesti do pregorijevanja.
Palite klimu cijele godine, a ne samo po ljeti. Naime, i tijekom hladnijih mjeseci dobro je upaliti klima ure?aj na desetak minuta i to jednom u mjesec dana kako bi sustav bio podmazan i kako bi ulje normalno odradilo svoj posao.
Prije nego ugasite vozilo, oko dvije minute prije toga ugasite svoj klima ure?aj u vozilu te stavite ventilatore na maksimum. Ovo je veoma važno kako bi se sprije?ila kondenzacija u sustavu hla?enja, odnosno da se cijeli sustav isuši prije nego se motor ohladi.
Ako vam auto dulje vrijeme radi u leru, ugasite klima ure?aj. Naime, motor u leru zna?i da vrlo vjerojatno plin ne?e mo?i dovoljno dobro raditi jer je u tom stanju kompresoru veoma teško raditi.
Provjerite upute i pridržavajte ih se kada se radi o preporu?enoj temperaturi u odre?enim vremenskim uvjetima jer tako ?e kompresor raditi optimalno i ne?e se previše naprezati.
Izvor: Silux.hr