Na odre?enim zavojima planira se testno izvo?enje dodatnih oznaka na kolniku, kojima ?e se utjecati na motocikliste da zavoje svladavaju manjim brzinama.
Hrvatske ceste planiraju postaviti zaštitne odbojne ograde na cestama kako bi motociklisti bili zašti?eniji tijekom vožnje, a na odre?enim zavojima planira se testno izvo?enje dodatnih oznaka na kolniku, kojima ?e se utjecati na motocikliste da zavoje svladavaju manjim brzinama te u što manjem postotku voze uz razdjelnu liniju koja razdvaja suprotne smjerove vožnje. Predmetne oznake bit ?e izvedene od protukliznog materijala koji se u Sloveniji i Austriji kao mjera ve? primjenjuje neko vrijeme, a u?inkovitost navedenih mjera evaluirat ?e se tijekom budu?eg razdoblja. Izvedba se planira postaviti do po?etka ljetne turisti?ke sezone, ali sve ovisi i o potrebnom vremenu za provedbu postupka javne nabave.
Pripreme za pove?anje sigurnosti voza?a motocikala i mopeda zapo?ele su u rujnu 2019. godine – Hrvatske ceste d.o.o. su na odre?enim dionicama državnih cesta DC8, DC32 i DC66 postavile dvojezi?ne obavijesne plo?e o zahtjevnim dionicama za motocikliste. Zahtjevne dionice su one dionice cesta koje zahtijevaju dodatnu koncentraciju motociklista u vožnji zbog svojih prometno-tehni?kih karakteristika.
Kako bi se definirale dodatne mjere pove?anja sigurnosti motociklista na prethodno navedenim dionicama državnih cesta DC8, DC32 i DC66, Hrvatske ceste d.o.o. su tijekom 2019. godine ugovorile izradu prometnih elaborata kojima su provedene detaljne prometno-sigurnosne analize, i to za ukupnu duljinu državnih cesta DC66 i DC32 te za dionicu državne ceste DC8 u Li?ko-senjskoj županiji, od Sibinja do Sv. Marije Magdalene. Saznajemo kako je više ?imbenika utjecalo na odabir baš ovih (dionica) cesta, a ujedno su ih i sami motociklisti apostrofirali kao zahtjevne.
U sklopu prometno-sigurnosne analize revidirano je stanje prometne signalizacije, karakteristika prometnog toka s naglaskom na motocikle te analiza prometnih nesre?a, posebice onih u kojima su sudjelovali motocikli ili mopedi. U nastavku teksta donosimo detaljan pregled nesre?a. Analizom kvalitete, odnosno vidljivosti horizontalne prometne signalizacije, utvr?eno je na temelju mjerenja koeficijenta retrorefleksije kako se ista kontinuirano pove?ava kroz posljednje tri godine.
Na sve tri navedene ceste na kojima se planira prilagodba prometnica prema motociklistima prometno optere?enje je, o?ekivano, ve?e u ljetnim mjesecima, kao posljedica porasta prometa tijekom turisti?ke sezone. U sastavu cjelokupnog motoriziranog prometnog toka promatran je udio motocikala, a rezultati analize pokazuju kako je taj udio u prosje?nom godišnjem dnevnom prometu (PGDP-u) iznimno visok i s tendencijom rasta, a kre?e se izme?u 3% i ?ak 12%, ovisno o promatranom broja?kom mjestu. Zabrinjava podatak dobiven na broja?kim mjestima na kojima se bilježe i brzine kretanja pojedinih vrsta vozila pa tako i motociklista, o znatnom udjelu brzina ve?ih od najve?e dopuštene brzine, a dobar dio njih prelazi i 100 km/h. Apeliramo na motocikliste da se pridržavaju ograni?enja brzine.
Hrvatske ceste su u sklopu prometno-sigurnosne analize izvršile i analizu prometnih nesre?a, s posebnim naglaskom na prometne nesre?e u kojima su sudjelovali motocikli i mopedi. Prometne nesre?e koje uklju?uju mopede uzete su u obzir jer su iste sli?nih karakteristika kao i prometne nesre?e u kojima sudjeluju motocikli, a kod obje vrste vozila voza? i putnici nisu zašti?eni, kao što je to slu?aju na primjer u osobnom vozilu.
Najviše prometnih nesre?a u kojima sudjeluju motocikli i mopedi doga?a se na državnoj cesti DC8, s obzirom da je i apsolutni broj motocikala i mopeda najve?i na toj cesti. Donosimo analizu 3.926 prometnih nesre?a koje su se na DC8 dogodile u trogodišnjem razdoblju, od 1.1.2016. do 31.12.2018. godine. Ukupno je u prometnim nesre?ama sudjelovalo 7.179 vozila i 8.476 sudionika, a motorna vozila na dva kota?a sudjelovala su u 595 nesre?a, odnosno 15,16%. Udio nesre?a u kojima su sudjelovali motocikli i mopedi nije zanemariv, a raspodjelom prometnih nesre?a s poginulim osobama dolazimo do podatka da su u ?ak 43,59% sudjelovali upravo motocikli i mopedi – u 34 prometne nesre?e, u odnosu na 44 nesre?e sa smrtno stradalima u kojima nisu sudjelovali motociklisti i mopedisti. Skorašnje postavljanje zaštitnih odbojnih ograda na cestama za motocikliste dobiva na još ve?oj važnosti za sigurnost ove skupine voza?a.
Dubljom analizom 595 prometnih nesre?a u kojima su na DC8 sudjelovali voza?i motornih vozila na dva kota?a dolazimo do podatka kako je materijalna šteta bila posljedica u samo 16,81% nesre?a (u 100 nesre?a) dok je 44,37% završilo s lakšim ozljedama (264 nesre?e). U 33,11% nesre?a (odnosno 197 nesre?a) voza?i su imali teške posljedice dok je 5,71% nesre?a imalo smrtni ishod (34 nesre?e). Zaklju?ak: s ozlije?enim ili poginulim osobama bilo je ukupno ?ak 83,19% prometnih nesre?a u kojima su sudjelovali motociklisti i mopedisti.
Od 34 prometne nesre?e s poginulim osobama, u ?ak 18 nesre?a (52,94 %) je motocikl bio jedino vozilo koje je sudjelovalo u nesre?i, u jednoj je jedino vozilo bio moped dok su u preostalih 15 nesre?a sudjelovali motocikl i drugo vozilo ili vozila.
Naj?eš?e okolnosti nastanka prometnih nesre?a u kojima su sudjelovali motocikli i mopedi u navedenom trogodišnjem razdoblju na DC8 su brzina neprilago?ena uvjetima (32,27%), nepoštivanje prednosti prolaska (15,13%), nepropisno pretjecanje (11,09%) te vožnja na nedovoljnoj udaljenosti (10,42%). U nešto manjem postotku okolnosti nastanka nesre?a su nepropisno skretanje (8,91%) i uklju?ivanje u promet (6,39%), a zatim slijede razli?ite greške voza?a (4,03%), neuo?avanje opasnosti na cesti (2,86%), nepropisno prestrojavanje (2,02%) te greške koje su napravili pješaci (1,34%). U manje od jedan posto razlozi su nepoštivanje svjetlosnog znaka pa ?ak i nepropisna vožnja unatrag zabilježena u dvije prometne nesre?e. Za nesre?u uzrok može biti i neosiguran teret na vozilu, što je evidentirano u jednoj prometnoj nesre?i.
Prema vrsti, naj?eš?e prometne nesre?e bile su bo?ni sudar (25,38%), slijetanje s ceste (21,51%), vožnja u slijedu (16,30%) te sudar iz suprotnih smjerova u 71 nesre?i odnosno u 11,93% nesre?a na DC8. 27 puta se dogodio me?usobni sudar motociklista/mopedista (4,54%), nalet na pješake dogodio se u 3,19 posto nesre?a (odnosno u 19 nesre?a), a 19 puta su voza?i udarili na objekte koji se nalaze na cesti i pored ceste (3,19%). Usporedna vožnja razlog je bila u 17 nesre?a dok se devet puta dogodio nalet na životinju na cesti (1,51%). Tri puta se dogodilo da voza? motocikla/mopeda udari u parkirano vozilo (0,50%) dok je vožnja unatrag bila razlog za jednu nesre?u.
Uzmu li se u obzir karakteristike ceste, podaci o nesre?ama pokazuju kako ih je najviše bilo na ravnom cestovnom potezu (oko 40 posto), što ukazuje na dijelove ceste na kojima motociklisti mogu razviti veliku brzinu, te u zavojima s udjelom od 34,2 posto, a razlog je lakši gubitak kontrole nad vozilom. Nešto više od 18 posto nesre?a dogodilo se u nekoj vrsti raskrižja (T-raskrižje, ?etverokrako, Y-raskrižje). U vrlo malim postocima slijede parkirališta, pješa?ki prijelazi, mostovi, kružni tokovi, tuneli i pješa?ke zone.
Izvor: HAK