Fasciniraju ?injenice i revnost naših prometnih „redara“ koji su se nakon niza pritužbi lokalnih stanara zagreba?kih Dugava zbog buke, uništene imovine, izrovane površine, razbacanog sme?a… odlu?ili nov?ano kazniti te iz prometa isklju?iti ?ak 80 vozila te ih poslati na izvanredni tehni?ki pregled.
No… još više fascinira ?injenica da ti isti stanari ne reagiraju na svakodnevne probleme svojeg grada i kvarta, možda je i vrijeme za pisanje gradona?elniku ne bi li se poboljšala kvaliteta života!?
Naime, ljudi ?esto okre?u glavu od svakodnevnih problema kojima su okruženi, pa onda umjesto da budu sretni što se nešto doga?a u gradu; mladi, ali i oni nešto stariji se druže i pri?aju, a da se pri tome ne alkoholiziraju i tuku, ve? tu i tamo puste malo glazbe ili „turiraju“ na parkingu, razmjene iskustva i novosti iz svijeta automobila ili pak radova koje su vlastitim rukama i vlastitim sredstvima napravili na svojim automobilima i eto drame.
Uništena nedjeljna ve?er, izbijena hrpa novaca iz džepa mladih koji su ga na pošten na?in zaradili i ostvaren cilj – napunjen državni prora?un! To je ukratko rezime sije?anjske nedjelje, no, ako zagrebemo malo ispod te površine….
…dolazimo do izrazito loše informiranosti Policije ali i medija. Navode se „ilegalne utrke“ kojih i bez ovih sudionika ima na desetke, dok su posljednje spomenuti uredno parkirani u nizu na parkingu i druže se.. Nevjerojatno je, ali nisu uhva?eni niti da su razbacivali sme?e, niti da su rovali zelene površine (budimo realni njihova vozila na iste niti ne mogu), a još manje uništavali ne?iju (gradsku) imovinu!
Tradicionalni meetovi kojih ima gotovo svaki vikend u svakom hrvatskom gradu gdje god ima i zaljubljenika u automobile.. mladi se okupe na nekom od parkinga i druže ve? poviše spomenutim slijedom, uz ponekog izuzetka koji nastoji biti „frajer“ pa možda pretjera paljenjem guma, nešto glasnijom muzikom ili neprestanim „turiranjem“… no isto tako takvi ubrzo budu i potjerani jer osim što nisu cool privla?e neželjene komentare i pritužbe obližnjih stanara pa im nije ?ak ni za zamjeriti.
Velika ve?ina mladih upravo na ovakvim okupljanima dolazi do doticaja sa stvarnim automobilskim svijetom, pojedinim preradama koje su do tad mogli samo ?itati u nekim svjetskim automobilisti?kim medijima ili gledati na youtube-u, no o?ito je danas poželjnije za našu Policiju hodati uokolo sa pištoljem, voziti sa nekoliko promila u krvi ili par grama ne?ega u džepu od obi?nog parkiranja i druženja na javnoj površini, jer osim što su time povrije?eni „osje?aji“ dragih sugra?ana, tu je uništavanje uništene imovine.
Ima tu izuzetaka, ali gdje ih nema!?
Ovim putem svakako apeliramo na sigurnost u prometu, jer osim ?injenice da je tuning automobila sveprisutan i relativno dostupan širim masama (u prilog ide i ?injenica razbacivanja silnim konjskim snagama pojedinaca – gotovo svaki tre?i auto na ovoj sceni je prema navodima vlasnika istih sa 300+ KS, nevjerojatnim ostvarenim brzinama i ubrzanjima), no realnost je nešto drugo… Legalnih jurilica nije mnogo, a istima treba pažljivo i u kontroliranim uvjetima upravljati, a pri tome rizik svest na minimum.
Pored toga, mlade treba osvijestiti da nije niti cilj, a niti sigurno proizvoljno stavljati kojekakve aftermarket dijelove na automobile, prije svega zbog osobne sigurnosti, a zatim i ostalih sudionika u prometu. Npr. ve?e felge apsolutno ljepše izgledaju na automobilu, no iste treba postaviti na gume koje zadovoljavaju propise (što dubinom gazne površine, što godinom proizvodnje), kod modifikacija ispod poklopca motora potrebno je i ostale komponente automobila unaprijediti (ovjes i ko?nice), a tu je i dozvoljena razina buke iz ispuha ili vozila koja je zakonom propisana… stoga još jednom apeliramo na poštivanje zakonom propisanih sigurnosnih aspekata.
Modifikacije je potrebno i atestirani u nadležnoj instituciji, no o tome u nekom drugom prilogu obzirom da prije svega država treba pojednostaviti proces istog, ali i educirati djelatnike koji se time bave.
Na kraju, pozivamo Policiju da se bave važnijim stvarima i zaista pobrinu za sigurnost i povjerenje gra?ana bez ovakvih na oko apsurdnih prepada mladih. Iste je mogu?e svakodnevno kontrolirati i u prometu, gdje pored njih jos na desetke tisu?a neispravnih automobila bude u pogonu ?ime se direktno ugrožava sigurnost svih sudionika, pa i ove spomenute mla?arije željne druženja.
A gdje su samo oni „spava?i“ na autocestama koji ne znaju što je vozna, a što pretjecajna traka ili pak retrovizor…
Tekst: Zoran Zoki