Svatko tko je savjesno kupovao rabljeno vozilo re?i ?e da je to svakako teško i mukotrpno iskustvo, ali se svaka muka isplati kada svoj limeni ponos kona?no dovezete u svoje dvorište. Da su svi prodavatelji pošteni, a svi automobili redovno održavani mi ne bi imali o ?emu pisati i živjeli bi u ruži?asto obojenom svijetu gdje se svi ljudi drže za ru?ice i plešu ispod duge. Budu?i da to nije slu?aj, naš zadatak je da vam pomognemo pri izboru vašeg ljubimca i smanjimo rizik kupnje ma?ka u vre?i.
Po?etkom ove godine pove?ale su se trošarine na automobile, a sve kako bi naši vrli zastupnici imali topli obrok, mirovinsko i zdravstveno. To zna?i da ?e se više kupovati rabljena vozila, a prosje?na starost hrvatskog voznog parka ?e se samo pove?avati. No, da ne ulazimo i besmisao rasprave oko odluka državne vlasti, jer bi mogli jedan cijeli portal posvetiti samo dijelu koji se odnosi na promet i automobile, držati ?emo se savjeta koji ?e vam pomo?i prilikom kupnje.
Tržište rabljenih automobila je zbog svoje prirode podložno prijevarama koje bi itekako mogli osjetiti na svome džepu. Zabrinjava broj kupaca koji ?e gledati automobil samo po površinskom izgledu, bez ikakve konzultacije s nekime tko je možda malo stru?niji u tom podru?ju. Kao primjer navesti ?u nedavni doga?aj iz mog iskustva kada mi je za oko zapela jedna Opel Vectra GTS, malo kilometara, naizgled o?uvana. Štoviše, prodavala se u ovlaštenom salonu za odli?nu cijenu i popratne atraktivne uvjete. Naravno, zagrijao sam se za auto, odradio probnu vožnju i dogovorio da ju malo dignemo na dizalicu. S obzirom na cjelokupno stanje vozila, o?ekivao sam da ?e to biti samo formalnost. Prilikom toga jedan djelatnik mi je rekao da sam, koliko je njemu poznato, jedini koji je to tražio. No, kako sam ju podigao na dizalicu ostao sam šokiran jer je motor mastio, zadnji most je po?ela hvatati korozija, a ispušna grana je bila u jako lošem stanju. Rekao sam da bi ga kupio samo ako se ustanovi i otkloni razlog curenja ulja, te uz smanjenje cijene za koroziju, koja je bila površinska i riješila bi se jednostavno pjeskarenjem i pocin?avanjem. Ve? dva dana kasnije, oglas je bio ozna?en kao prodan. Zna?i, netko je kupio vozilo bez da ga je pregledao, a salon se nije ni potrudio ustanoviti razlog curenja ulja, a pitanje je i je li kupac obaviješten o tome.
Znanja o rabljenim vozilima nikada nije dosta. Danas sre?om postoji internet gdje ste par klikova udaljeni od savjeta i informacija koje ?e vam biti od koristi prilikom kupnje. No, takve informacije uzmite s rezervom. ?esto ?ete nai?i na postove nekog nezadovoljnog voza?a, koji zaista nije imao sre?e sa odre?enim modelom ili ?ak ovlaštenim servisom te ?e prolijevati žu? po forumu. S njegovog stajališta, to je razumljivo, ali takvo što ipak morate uzeti s velikom rezervom, a ne kao isklju?ivi izvor informacija. Tako?er, forumi su prepuni tzv. sektaša, koji nemaju puno pametnijeg posla u životu nego pljuvati sve marke automobila koje nisu dio njihovog kulta. Najbolje je da se držite stru?nih tekstova i testova.
PRIPREME ZA KUPNJU
Ne budite rob marke – Prije nego krenete u potragu za vozilom, vjerojatno ve? imate prvi izbor s kojim ?ete po?eti svoju potragu. Iako se na kraju automobil kupuje više srcem, nego razboritoš?u, potrebno je imati na umu da kod kupnje rabljenog vi ne kupujete onakav automobil kakav je bio kad je tek izašao “ispod ?eki?a”, nego pristajete na mnoge kompromise kako bi bili što zadovoljniji i ne bi bacili teško zara?eni novac. Noviji Renault u dobrom stanju u pravilu je uvijek bolji izbor nego stariji Audi u lošem stanju. Ma koliko god našim ‘stru?njacima’ to bilo teško priznati.
Odlu?ite što zapravo želite – Ovdje mislimo na samu klasu automobila. Ako Vam treba mali gradski auto kojim ?ete i?i na posao kao što su primjerice Polo, Punto, Corsa, držite se takvih automobila u oglasima. Za istu ili sli?nu cijenu vjerojatno možete na?i naizgled jednako o?uvani automobil ve?e klase, ali i s ve?im troškovima održavanja, koji ?e vam pritom biti rastrošan i neprakti?an za gradsku vrevu. I obratno, ako vam treba obiteljsko vozilo, sa velikim prtljažnikom, nemojte se pomamiti za sportskom trovratnom jurilicom. Držite se onoga što vama zaista treba.
Oboružajte se strpljenjem – Rabljeni auto se ne kupuje preko no?i niti na mah. Potrošiti ?ete puno vremena i živaca dok ne na?ete primjerak za koji ?ete se odlu?iti. Ono što je na slikama naj?eš?e ne odražava ni približno stvarno stanje automobila. Nemali broj puta ?ete se ve? na slikama iz oglasnika zaljubiti u odre?eni automobil, da kada bi došli pogledati u živo vidjeli bi da slike iz oglasa skrivaju poprili?an broj nedostataka.
Dizel ili benzinac? Vje?ito pitanje na koje ne postoji univerzalni i apsolutno to?an odgovor. Prvo postavite sebi pitanje koliko ?ete godišnje kilometara prelaziti. Ako je vaš odgovor ispod 15 000, onda razmislite o benzincu. Osim toga, benzinac u pravilu ima manje skupih popravaka, dok se dizelaši ?esto prodaju tek kad se približe takvi skupi popravci. Lakše ?ete na?i poštenja?inu u Hrvatskom Saboru nego o?uvanog dizelaša sa malo kilometara. No, benzinac osjetno više troši, pa ?e i vaši izleti na benzinske crpke biti puno ?eš?i.
KONTAKT PRODAVATELJA
Privatna osoba, diler ili salon? Još jedno pitanje na koje ne postoji univerzalni odgovor. Svaki od njih ima svoje prednosti i mane, no na kraju sve ovisi o samom vozilu kojeg oni prodaju.
Privatna osoba ?e vjerojatno posjedovati informacije o automobilu kojeg zna u dušu. Dileri naj?eš?e prodaju automobile iz uvoza, koji su obi?no bolje opremljeni, ali im je jako teško provjeriti povijest i kilometre. Ovlašteni saloni osim prodajom novih automobila, sporedno se bave i prodajom rabljenih. U pravilu ta su vozila došla u salone u sklopu ponude “staro za novo”, vrlo vjerojatno su i dobro pregledana prije stavljanja u prodaju, no to tako?er treba uzeti s rezervom. Gore sam spomenuo situaciju kada sam naišao na jednu odli?nu ponudu u ovlaštenom salonu. Automobil je izgledao kao bombon, ali kad sam ga dignuo na dizalicu imao sam što i vidjeti, a što se dalo opisati sa dvije rije?i – hr?avo i masno. Tako, da je u svakom slu?aju potreban oprez.
Prvi poziv vam uglavnom služi da dogovorite sastanak i razjasnite neke stvari koje nedostaju u samom tekstu oglasa. Ne odustajte od kupnje ako vam sugovornik zvu?i nervozno ili kao da ga USKOK ispituje. Neki ljudi jednostavno ne posjeduju prodajne vještine i njihov nastup vam ne mora govoriti ništa važno o automobilu. Naravno, ako prodavatelj o?ito mulja i prodaje muda pod bubrege, onda bolje da odmah odustanete. U svakom slu?aju tu možete “saznati” da je auto vozila njegova baka nedjeljom do prodavaonice, da istovremeno nikada nije vožen po gradu nego samo autocestom, da je redovno servisiran u ovlaštenom servisu, tj. kod njegovog prijatelja u fušu koji zapravo radi u ovlaštenom servisu i sli?no.
Sljede?i korak je posjet svojem budu?em limenom ljubimcu, a na kakve stvari onda treba pripaziti, pro?itajte u sljede?em nastavku ovog vodi?a.