Ferrari F430 jedan je od supersportskih automobila o kojima maštaju mnogi. Bili u pitanju dje?aci, mladi?i ili ve? gospoda u godinama, sigurno je mnogima velika želja isprobati neki od modela kultnog talijanskog branda.
Dizajn ovog propetog konji?a potpisuje, naravno, Pininfarinin studio. Silueta ve? vi?ena kod prethodnog modela F360 dodatno je revidirana, iako krov, aluminijsku šasiju, vrata i stakla dijeli sa prethodnikom, F430 znatno se razlikuje od njega. U tradicionalnoj crvenoj boji kod nas na testu našao se upravo jedan takav model. 4.3L benzinski V8 motor jedan je od potomaka trka?e verzije Dino modela, no pedesetogodišnji razvojni ciklus donio je mnogo novosti tom motoru. Upravo takva arhitektura u procesu je zamjene poznatih V12 agregata iz ostalih modela sa spomenutim V8.
Same specifikacije ovog motora rijetko koga ostavljaju ravnodušnim. 498KS pri 8500 okretaja u minuti, uz maksimalni okretni moment od 465Nm pri 5200 okretaja. ?ak 80% dostupno je ve? od 3500 okretaja, a ovaj agregat F430 ispucava s mjesta do 100km/h za 4 sekunde i zaustavlja na maksimalnih 315km/h. Impresivno zar ne?!
Kako ovu silu propetnih konji?a treba na vrijeme i zaustaviti, Ferrarijevi stru?njaci odlu?ili su u suradnji s Brembom i Boschem napraviti odli?an ko?ioni kit. Brembo je tako izradio ?eljusti i diskove, dok je Bosch isporu?io svu silu elektronike. F430 dostupan je i kerami?kim ko?ionim kitom za koji sam proizvo?a? garantira kako ne?e izgubiti svoja svojstva niti nakon 300 krugova na trka?oj stazi. Vjerujemo im na rije?!
F430 ima i E-Diff, odnosno ra?unalom upravljani aktivni diferencijal koji vrši raspodjelu momenta na temelju ulaznih podataka, kao što su kut upravljanja i bo?na ubrzanja. Od ostalih zna?ajki valja spomenuti 5 razli?itih postavki vožnje ?ime se utje?e na sam odaziv gasa, brzinu stupnjeva prijenosa i samog ovjesa.
Kakav je doživljaj voziti ovaj model teško je do?arati tekstom, no pokušati ?emo biti precizni. Ve? pri samom ulasku u vozilo i sjedanjem za upravlja? izrazito se lako nalazi idealna voza?ka pozicija. Upravlja?, na kojem su sve bitnije stvari vezane za samo pokretanje i odabir željenog na?ina vožnje, odli?no leži u rukama. Kratka, odrezana, ali ne tako loše napravljena armatura doprinosi onom trka?em spartanskom osje?aju za volanom. Palimo našeg trka?a koji nas veselo ali gromoglasno pozdravlja sa svojih 498 upregnutih konji?a. Nervozan, reski zvuk iz ispuha ?eka na našu reakciju, ho?e li tko više pritisnuti tu papu?icu gasa i svima izmamiti osmijeh na usta!? Ho?e naravno, samo osmijeh zadovoljstva i sre?e pojavio se ve? onog trenutka kad nas je gromoglasno pozdravio prilikom paljenja. Sada, kada pritiš?emo papu?icu gasa osmijeh se jednostavno ne skida…gledam oko sebe i zaista svi prisutni imaju graviran osmijeh od uha do uha i pažljivo snimaju riku nestrpljive kljusadi koja je spremna za galop.
Kre?emo lagano, mjenja? koji je po uzoru na F1 smješten iza volana, svoj posao radi odli?no. Vozimo se u ?etvrtoj brzini nekih 60 km/h bez ikakvih problema. Lagano pritiš?em papu?icu gasa, kazaljka dodiruje 100km/h, mijenjam u ve?i stupanj prijenosa, automobil i dalje bez ikakve muke održava brzinu iako se motor vrti na nešto iznad 1200 okretaja u minuti. Semafor prebacuje na crveno, pritiš?em ko?nicu koja je odli?no odmjerena svojom tvrdo?om i zaustavljam se u taj ?as, no automobil se vozi toliko jednostavno da ve? nakon prvih 50-ak metara imam osje?aj kao da sam njegov vlasnik dugi niz godina. Pri izlasku na obilaznicu osjetna je nervoza u zraku, ali pozitivna. Sve je ve?a želja za pritiskanjem papu?ice gasa u pod i isprobavanje maksimalnih mogu?nosti ovog automobila. Vozimo se u voznoj traci u šestom stupnju prijenosa i oduševljenje automobilom ne prestaje. Toliko je ugla?en da bi njime mogli bez problema put od 1000km odraditi vjerojatno samo uz stanke za to?enje goriva. Nema nikakvog napora za le?a ili pak ruke, preglednost je izvrsna i krajnje je vrijeme za prebacivanje iz šestog u tre?i stupanj i poklapanje papu?ice gasa odmah po prestrojavanju na pretjecajnu traku. Ubrzanje je silovito, brzine se munjevito mijenjaju bez ijednog trzaja, a kazaljka brzinomjera penje se visoko… Zvuk koji mi dolazi s le?a traži me još! Ponavljam radnju nekoliko puta i guštam u tome. Silazim s obilaznice van naseljenog podru?ja gdje je cesta prošarana zavojima. Pri samoj pomisli na tu rutu smiješak prerasta u gromoglasni smijeh.
Igre po?inju, ?etvrta brzina ubrzo pada u drugu, druga u prvu i evo nas na nos pred sam ulazak u zavoj. Iza mene osjetan bijes cijelog stada kljusadi popra?en rikom, ve? na pola zavoja noga mi je nekako teška i pritiš?em gas u pod. Veselje po?inje i to popra?eno klizanjem stražnjeg dijela koje nastavlja sa svojim plesom i nakon prebacivanja u drugu brzinu. Kazaljka brzinomjera penje se preko 150km/h, stražnji kraj nervozno ?eka na novo prebacivanje brzine samo da pokaže tko je gazda. Pružam i to zadovoljstvo ovoj skupoj igra?ki i kontrolirano dozvoljavam da vodi korak u ovom plesu.
?etvrta je spremna, prsti su mi ve? automatski na samo poklapanje kazaljke okretaja sa brojkom od 8000 pritisnuli polugicu i prebacili u ve?i stupanj. Brzinomjer se i dalje u punom zamahu penje prema kraju skale, kad eto nekoliko zavoja povezanih u nizu. Peta brzina brzo ska?e u ?etvrtu, ?etvrta u tre?u i eto me u drugoj pred sam zavoj. Ko?nice ne odaju znakove umora i u samom zavoju sam sa brzinom kojom mnogi renomirani hatchbackovi nisu mogli ovladati. Netom prije nau?en tango ponavljam ovaj put oprezno, znaju?i da je cesta uska i neravna te da bi me podivljala konjica taj ?as mogla baciti iz sedla. Prebacujem u tre?u uz pažljivo doziran gas, osjetno je lagano klizanje stražnjeg kraja koje smirujem bez ve?ih problema, opet prebacujem u niži stupanj i ponavljam radnju. Vožnja sad ve? po?inje li?iti na scene iz video igrica, kada smo kao djeca htjeli sve odjednom; biti najbrži i najprecizniji, a F430 upravo to dozvoljava voza?u. Nakon niza od ?etiri zavoja dolazimo do onog posljednjeg iza kojeg slijedi duga ravnica. Ponoviti sve to ili ležerno kao pravi džokej po?ešljat svog konja i trijumfalno ga lagano prošetati pred publikom?
F430 zasigurno je jedan od zabavnijih Ferrarijevih modela. Pomalo sirov, a opet ugla?en, pruža odli?an omjer trka?kog doživljaja i pravog coupea. Ovo je automobil kojim možete bez problema na stazu ili u grad, a u prilog ide i potrošnja koja s pametnom nogom na gasu može biti i nešto ispod 14 litara.