Kultni model je kroz osam generacija, u 55 godina na tržištu, postao referenca za sve druge sportaše na svijetu, a najbolji dokaz tome je novi Porsche 911.
Suvremene smjernice autoindustrije zaslužne su za to da svaki novi model ima više opreme, više prostora, više snage i manje prekida?a u unutrašnjosti. I novi Porsche 911 slijedi te trendove. No, istodobno je Porsche 911 najbolji dokaz da uspješan dizajn ne treba zna?ajno mijenjati. Recept koji se temelji na dobro promišljenoj evoluciji pokazao se itekako uspješnim pa svaki novi model izgleda svježe, ali istodobno i toliko dobro poznat.
Osma generacija vjerojatno najpoznatijeg sportskog automobila na svijetu donosi sve izmjene u skladu sa suvremenim trendovima. Uz bolju ponudu prostora, više opreme, više snage i manje prekida?a u unutrašnjosti, može se re?i da i novi 911 prati ostatak svijeta. No, u slu?aju Elfera izmjene nisu toliko ?este i minimalisti?ki nastrojene kao kod nekih modela za široke mase. U ve? 55 godina koliko je Porsche 911 na tržištu nametnuo se kao etalon za uspješan sportski model. Enigma je kako im je uspjelo zadržati osnovni oblik, a pritom kupcima ponuditi osam generacija u razli?itim karoserijskim izvedbama. Evolucija dizajna je ono što u Porscheu rade školski precizno, a najzanimljivije je kako uspijevaju zamaskirati rast gabarita.
?im je osma generacija modela 911, oznake 992, ugledala svjetla pozornice na prošlogodišnjem salonu automobila u Los Angelesu bilo je jasno da je novi model dimenzijama osjetno premašio stari. No, vještim potezima dizajnera ostao je skladan, atraktivan i primamljiv. Stražnje svjetlo u jednoj liniji podsje?a na neka dobra stara vremena, oštriji rubovi karoserije isti?u agresivnost, sprijeda dominiraju LED Matrix svjetla, ispušni ‘topovi’ integrirani su u branik, a ve? bazni model ima sprijeda 19-colne, a straga 20-colne naplatke.
Unutrašnjost je prošla kroz kompletan makeover. Odmah moramo pohvaliti ?injenicu da nisu podlegli pod pritiskom novih trendova digitalizacije nego su ostavili analogan broja? okretaja motora, koji je smješten u srediti i name?e se kao glavni instrument armature. Infotaiment sustav je opremljen novim 10,9-in?nim ekranom, a veliku pažnju privla?i i znatno manja ru?ica mjenja?a. Prili?no okomito postavljena armatura rezultat je toga što je kao uzor prilikom kreiranja interijera poslužio 911 iz 70-ih godina prošlog stolje?a. Što se ti?e kvalitete materijala, završne obrade i ergonomije sve se može opisati jednom rije?ju – savršeno!
Što se ti?e motorizacije za pogon se koristi isti 3-litreni bokserski 6-cilindraš iz prethodnika, ali je unaprije?en pa nudi bolje performanse i bolja ekološka svojstva. Bazni Porsche 911 razvija 385 KS (+15 KS), a Carrera S 450 KS (+30 KS). Obje izvedbe imaju pogon na stražnje kota?e, a za prijenos snage je zadužen zadužen 7-stupanjski ru?ni mjenja? ili 8-stupanjski automatski mjenja? s dvostrukom spojkom. Radi se o automatiku kojeg isporu?uje proizvo?a? ZF, a time 7-stupanjski automatski mjenja? PDK odlazi u povijest.
Koliko je novi Porsche 911 filigranski dora?en najbolje ilustrira podatak na Carrera osnažena sa 370 na 385 KS stotku lovi za 3,7 s, a Carrera S osnažena sa 420 na 450 KS za 3,6 s. Kod oba modela je ubrzanje do 100 km/h skra?eno za 0,4 sekundi u usporedbi s prethodnikom. Snažnije izvedbe bit ?e predstavljene na salonu automobila u Ženevi u ožujku 2019. godine. Porsche 911 Turbo tako ?e ispaljivati 590 umjesto sadašnjih 530 KS, dok ?e Turbo S biti nabijen na ?ak 630 KS (sad ima 570 KS).
Ovo je najbolji 911 u povijesti – ushi?eno je izjavio Mark Webber nakon što je novog Elfera isprobao na trka?oj stazi. Ve? nakon nekoliko kilometara za volanom jasno je koliko je modificiran poluaktivan ovjes s amortizerima promjenjive tvrdo?e zaslužan za bolja vozna svojstva. Novi 911 ostaje neutralan duže nego ijedan prije, a kirurški precizan volan omogu?ava da se minimalnim korekcijama vra?a kontrola.
Motor u svakom trenutku ima impresivnu rezervu snage, mjenja? ga izvrsno nadopunjava rafalnim šaltanjem, a jedino bi zvuk iz ispušnih cijevi mogao biti malo siroviji. Rijetko koji sportski automobil pruža takav osje?aj sigurnosti prilikom vožnje na granici. Voza? u svakom trenutku ima povratne informacije o koli?ini gripa kojom raspolažu kota?i pa je jednostavno prilago?avati ritam kvaliteti asfalta. Ko?nice su tako?er na visini zadatka, ali ipak bi svaki potencijalni kupac trebao ozbiljno razmisliti o doplati od 11.000 eura za karbo-kerami?ke diskove, jer oni nude još jedan dodatni korak prema karakteru pravog trka?a.
Svi koji žele kupiti novi Porsche 911 ve? mogu to u?initi u Hrvatskoj, uz po?etnu cijenu od 1.162.263 kune za model Carrera S, dok izvedba 4S, s pogonom na sve kota?e, košta 1.237.024 kuna.
Tekst: Saša Kapetanovi?