Neka su putovanja posebna i po načinu na koji se putuje: nadzvučni zrakoplovi, prekooceanski brodovi, luksuzni vlakovi, a jednako posebni doživljaj može nuditi i motocikl. Neposrednost koju motocikl nudi, od zvuka motora do izloženosti vjetru, suncu i kiši, ne mora biti zamorna nego osvježavajuća stvar – dok god niste u žurbi.
Pogledajmo karakteristike i doživljaj nekoliko motocikala te osnove vožnje motora. U ovom, prvom nastavku teksta, opišimo Harley-Davidson Iron 883 i osnove kulture vožnje motora.
Harley-Davidson za svaki dan
Harley-Davidson Sportster Iron XL883N proizvodi novi model za 2020. S praktične strane, radi se o relativno agilnom i kompaktnom motociklu kojim se lako da manevrirati po gradu, a udoban je i za otvorenu cestu. Sa strane doživljaja, radi se o klasičnom motociklu s old school nasljeđem karakterističnog V2 motora i izgleda. Iron se lagano vozi zbog pristojnong omjera snage i mase, kubikaže od skoro 900 cm3 te krivulje okretnog momenta koju daje V2 pa se dugi prijenosni omjeri mogu dobro iskoristiti. Zvuk motora i hod mjenjača tipični su za ovu marku, za 96.000,00 kn do registracije kupac dobiva motocikl sljedećih karakteristika:
Snaga: 38kW pri 6000 o/min
Zapremina motora: 883 ccm
Okretni moment: 68 Nm/pri 4750 o/min
Visina sjedala: 760 mm
Međuosovinski razmak: 1515 mm
Spremnik goriva: 12,5 lit
Prosječna potrošnja: 4,8 lit/100km
Suha težina: 247 kg
Detaljnije informacije možete potražiti na mrežnim stranicama Harley-Davidsona. Motocikl se željama kupca može prilagoditi izborom opreme, a najčešće se odlučuju za suvozački sic i fusrastere/oslonce za noge (zajedno 2.790,00 kn), zaštitu za motor, vjetrobran, naslon za suvozača i set za premještanje nožnih komandi prema naprijed (forward control kit). Prvi servis radi se na 1600 km, a zatim je interval 8000 km ili svakih godinu dana. Redovni servis košta oko 1.620,00 kn (ulje, filter, brtve, rad i potrošni materijali).
Prije starta
Prije same vožnje dobro je upoznati se s komandama – kontakt brava, alarm, žmigavci (Harley-Davidson ima prekidače za pokazivače smjera razdvojene na lijevu i desnu ručku, a motocikli najčešće komande za žmigavce imaju samo na jednoj strani), prekidač paljenja/gašenja, svjetla, žmigavci, razne funkcije putnog računala ako ga motocikl ima.
Provjerite stanje guma te rade li svjetla i žmigavci; štop-svjetlo možete provjeriti npr. preko odraza ili postavljanjem dlana iza svjetla. Provjerite reagira li svjetlo i na prednju i na stražnju kočnicu! Provjerite i ulje za kočnice, obično vidljivo kod ručke.
Postavite retrovizore u položaj koji vam odgovara. Na motociklu se položaj tijela za potrebe vožnje može dosta mijenjati pa retrovizori neće biti iskoristivi u onoj mjeri u kojoj su na automobilu; uvijek provjeravajte okolinu i sigurnost prestrojavanja pogledom. Kao i u automobilu, potrebno je imati svijest o dinamičkoj okolini, no rizik je nešto viši. Ne blokirajte si pogled vožnjom na repu drugih vozila, pazite na oštećenja kolnika. Ne gledajte si u kotač, isto kako ne bi gledali u haubu auta.
Koristite motociklističku opremu. Osim obavezne kacige, rukavica i jakne, za bilo kakve brzine iznad biciklističkih lako se pokaže korist naočala, duge odjeće, pojasa za bubrege, čizama, hlača, kišnog kombinezona itd. Kvalitetna oprema sigurno se isplati, a kupujte ju ovisno o namjeni. Npr. kacige za motocross bolje su ventilirane i pri nižim brzinama, a kacige za cestovne motore pružaju manji otpor zraka na višim itd.
Isprobajte osjetljivost ručke gasa, kada kuplung počinje gristi te osjetljivost kočnica. U autoškoli se polaže i poligon, ali svoj motor/skuter/moped nije loše isprobati na praznom parkiralištu.
Motori teže od sto i nešto kilograma (125 cm3) do preko 400 kg (veliki kruzeri/touring motori s puno opreme). Ne naginjite se na mjestu, pogotovo na teškim motorima. Motori iznad određene težine imaju i rikverc, ali inače za manevre okretanja na skućenom prostoru pazite kako se oslanjate na noge i da ne nagnete motor previše. Provjerite i na koji način možete podići motor za slučaj da vas ipak iznenadi (npr. okrenuti se leđima prema motoru i dizati ga odgurivanjem nogama, ili za lakše motore uspraviti ga iz polučučnja rukama itd.). Provjerite i kako se spušta nogica za oslonac za parking te ne zaboravite da noviji motocikli često imaju zaštitu koja gasi motor ako ga stavite u brzinu dok je nogica spuštena.
Ne brinite kako ispadate pred drugima, nego sigurno izvedite manevar ili jednostavno vozite. Za vožnju sa suvozačem/suvozačicom računajte na drugačije težiste, što ćete naglašeno osjetiti npr. na sporim skretanjima poput uskih raskrižja.
Možda ste primijetili da se motociklisti u prometu pozdravljaju, npr. mahnu ili kimnu glavom. Ne morate se poznavati, a lagani pozdrav motociklista (kada to prometne okolnosti dozvoljavaju) dio je vozačke kulture, kao i npr. pozdrav u planini za planinarsku kulturu.
Foto: Tomislav Keglević