Zakon je jasno propisao da voza? koji namjerava na cesti ili drugoj prometnoj površini obaviti neku radnju vozilom ne smije po?eti takvu radnju ako time dovodi u opasnost druge sudionike u prometu ili imovinu, prenosi RevijaHAK.
Lako je onima koji od ku?e do posla a i natrag voze jednom te istom prometnom trakom. Kako krenu, tako stignu ne mijenjaju?i traku! Ve?inom je takva ugoda vezana za manje sredine! Oni kojima je svakodnevica ispunjena gradskim prometnim gužvama u tri trake za isti smjer znaju koliko puta u danu zaustave disanje kad im netko bez najave uleti u putanju tj. ubaci im se tijekom vožnje! Rije? je dakako, o pogrešnom ili kasnom prestrojavanju koji ima veze ne samo s voza?kim znanjem i umije?em, ve? prvenstveno s bahatoš?u i bezobrazlukom kojeg ne manjka kod ljudskog roda, a time i kod voza?a.
Ubacivanje u raskrižju je posebna pri?a! Svakodobno je mogu?e uo?iti one kojima se ne da ?ekati u koloni za skretanje jer su pametniji od drugih pa kako bi što brže prošli kroz raskrižje voze trakom za ravno da bi se u zadnjem trenu ubacili u kolonu za skretanje!
Uglavnom kod prestrojavanja problemati?ne se može svrstati u dvije skupine. Jednu grupaciju ?ine nesigurni, a drugu odve? sigurni i u sebe i u svoju snagu nasilnog uklizavanja!
Oni neodlu?ni, nesigurni temeljito izvrte glavom, provjere sve retrovizore, daju žmigavac i onda ho?e, ne?e, ho?e, ne?e dobrano nerviraju voza?e u traci u koju se namjeravaju prestrojiti. Odustanu pa ponovno krenu! Druga su pri?a oni koji ne biraju ni mjesto ni vrijeme za prestrojavanje. Samo krenu pa tko živ tko mrtav! ?esto i bez žmigavca, a kada ga i uklju?e sigurni su da se uslijed tog žmirkanja ?itav svijet mora zaustaviti u svom kretanju i omogu?iti im da oni odu kuda su naumili. Tu se javljaju problemi za one u ?iju se traku ubacuju. Naglo ko?enje, manevri izbjegavanja udesa i sli?no! Postoji tu još jedna zabluda, ?esto isticana od nadobudnih bahatih prestrojiva?a, udario si me iza! Samim time ti si kriv, što ne držiš razmak, što me nisi pustio! Vidio si da sam dao žmigavac i krenuo! Znate one koji idu na galamu! Argumentom snage glasa nastoji se svaliti krivnja i mutiti voda u svoju korist, dakako!
Ne dajte se navu?i na tanak led! Za prestrojavanje je davanje žmigavca ili kako se to ispravno kaže uklju?ivanje pokaziva?a jedna od neophodnih radnji, ne može to nitko sporiti! Me?utim, to nije dostatno! Žmigavac ne daje pravo prednosti u ovom slu?aju, bar ne prema našim važe?im propisima! Ukoliko ne ide, ne ide! Na primjer dadete desni žmigavac i krenete desno, najavili ste što kanite i sada se svi imaju podesiti prema vašim željama i potrebama? Neka uspore, neka priko?e, neka vas propuste, vi morate desno, sada i odmah, makar i silom! Ma kako da ne? Nikada se silom nije dobro igrati pa ni u ovom slu?aju, jer žmigavac nije dovoljan! Ne?e vas krivnje za prometnu nesre?u, spasiti ?injenica što ste najavili svoju aktivnosti uklju?ivanjem pokaziva?a smjera! Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske, P-8148/00, od 28. sije?nja 2002. nije imao dilema u pogledu takvog stava.
„Voza? koji vozilom u prometu na cesti ili drugoj prometnoj površini namjerava obaviti neku radnju vozilom dužan je uvjeriti se da to može u?initi bez opasnosti za druge sudionike u prometu ili imovinu. Stoga voza? koji odlu?i promijeniti prometnu traku kretanja vozila i u tom cilju samo uklju?ivanjem pokaziva?a smjera na to upozori druge sudionike u prometu i zapo?ne mijenjanje prometne trake i izazove prometnu nesre?u, nije se time uvjerio da tu radnju vozilom u prometu može u?initi bez opasnosti za druge sudionike u prometu ili imovinu“.
To što se u konkretnom slu?aju okrivljenik i u obrani i žalbi branio na na?in da on nije kriv za prometnu nesre?u jer je prije zapo?injanja prelaska vozilom iz jedne u drugu prometnu traku uklju?ivanjem pokaziva?a smjera na to upozorio druge sudionike u prometu, nije ni malo fasciniralo sud.
Naime, zakon je jasno propisao da voza? koji namjerava na cesti ili drugoj prometnoj površini obaviti neku radnju vozilom (uklju?iti se u promet, prestrojiti, odnosno mijenjati prometnu traku, pretjecati, obilaziti, zaustavljati se, skretati udesno ili ulijevo, okretati se polukružno, voziti unatrag i sl.) ne smije po?eti takvu radnju ako time dovodi u opasnost druge sudionike u prometu ili imovinu. Još se propisuje i da je voza? dužan uvjeriti se da to može u?initi bez opasnosti za druge sudionike u prometu ili imovinu, vode?i pritom ra?una o položaju vozila te o smjeru i brzini kretanja. Lakše propisati nego u?initi! No da ne bi bilo nismo znali na temu žmigavca zakon je jasan, prije obavljanja tih radnji voza? je dužan druge sudionike u prometu jasno i pravodobno upozoriti o svojoj namjeri, daju?i im znak pomo?u pokaziva?a smjera i stop svjetla ili, ako oni ne postoje, odgovaraju?i znak rukom.
Izvor: HAK