U prošlosti su stare olupine automobila završavale po poljima pa ?ak i u rijekama, ali ti su dani, sre?om prošli. Danas postoji niz tvrtki koje se bave otkupom kako dijelova automobila, tako i njihove karoserije.
Ako i sami imate staro vozilo na njemu možete i zaraditi. Zahvaljuju?i ovim tvrtkama otpad više ne završava u prirodi, a i omogu?uju nam da pokrijemo odre?ene troškove. Nadalje, preko njih možemo i dobiti podatke koliko su obi?no stara vozila koja završavaju u otpadu te što je potrebno u?initi ako ste i vi vlasnik jednog takvog.
Naime, prosje?na dob automobila koji završavaju u tvrtkama koje otkupljuju karoseriju i ostale dijelove je izme?u 12 i 15 godina. Dakako, ima i mla?ih, ima i starijih, ali ovo je nekakav prosjek. Automobili naj?eš?e završavaju u otpadu jer su doživjeli veliki sudar nakon kojeg ih se ne isplati popravljati, no ondje završavaju i vozila koja su još uvijek u voznom stanju, ali ne zadovoljavaju minimalne ekološke standarde bez velikih ulaganja, a kao što se pokazalo, to su naj?eš?e ‘jugi?i’. Naravno, treba spomenuti i vozila koja imaju odre?eni kvar za ?iji je popravak trošak prevelik pa ih se na kraju vlasnici odlu?e riješiti upravo odvozom na otpad i recikliranjem.
Vlasnici se ?esto odlu?e za odvoz na otpad i ako se ne osje?aju sigurno u vozilu i tako?er im se ne isplati ulagati u sigurnosne stavke. ?est razlog odvoza na otpad je i zamjena starog vozila za novo i brojne akcije koje im to omogu?avaju.
Želite li se i vi riješiti svojeg starog vozila, ali bez sudjelovanja u akciji ‘staro za novo’, prvo se raspitajte o tvrtkama koje se bave otkupom ovakvog vrsta otpada te saznajte koja najbolje pla?a, mada su cijene manje-više iste. Kada se odlu?ite za odre?enu tvrtku, automobil možete osobno odvesti ondje, dok ?e one uglednije tvrtke i same do?i po vašu staru olupinu. Nakon što olupina do?e u pogon prvo se provjerava dokumentacija vozila, a potom ide na vaganje. Ovo je za vas sada najvažniji dio jer se stari automobili pla?aju po težini pa što je teži, to je ve?a vaša zarada. Poslije vaganja vadi se akumulator i predaje se na za to predvi?eno mjesto jer se radi o potencijalno opasnom otpadu za prirodu i okoliš.
Poslije akumulatora ?e skinuti kataliti?ki kondenzator koji je do tada kontrolirao ispušne plinove. Nakon ovoga se skidaju gume te isisavaju sve teku?ine koje postoje (a ima ih puno, sjetimo se samo teku?ine za stakla, za rashla?ivanje sistema, razna ulja, itd.). Potom se skidaju i stakla te veliki plasti?ni dijelovi kao što je instrument plo?a, branici i sli?no. Treba znati da od cijele mase vozila ?ak 30 posto ?ine nemetalni dijelovi.
Kada se sve ovo poskida, automobil ide na drobljenje. U razvijenijim tvrtkama lim se u postrojenju za drobljene usitnjava na manje dijelove koji imaju oko 40 centimetara, dok se kod onih drugih metal pretvara u kocke kako bi se lakše prevozio dalje na obradu. Sve se ovo ?ini pomalo komplicirano, ali u dobro uhodanom postrojenju potrebno je svega desetak minuta da automobil kojeg ste dovezli ondje bude ‘sprešan’. Ovaj metal kasnije se koristi za izradu najrazli?itijih dijelova, nekad je to opet novi automobil, a nekad konzerve, dizalice i sli?no. I gume se ponovno koriste, primjerice od njih se izra?uju leže?i policajci ili mekane podloge za dje?ja igrališta.
Izvor: Silux.hr